A rovat kizárólagos támogatója

A szélturbinák egyre nagyobbak és erősebbek, így válik a szélenergia olcsóbbá és versenyképesebbé a hagyományos fosszilis tüzelőanyagokhoz képest. Európa máris világelső a szektorban, a cél a szélenergia kapacitásának további erőteljes növelése. Mindeközben az Orbán-kormány betiltotta a szélenergiát.

A WindEurope szerint kapacitásuk 2014 óta évente átlagosan 16 százalékkal nőtt. 2019-ben egy átlagos turbina 7,8 MW-ot termelt, 1 MW-tal többet, mint 2018-ban. A teljesítmény növekedése a rotor átmérőjének növekedésével, hosszabb és aerodinamikusabb lapátokkal, valamint az áramtermelő hardver és szoftver folyamatos fejlesztésével jár.

Az olyan ipari vezetők, mint a Siemens és a GE már bemutattak 12 megawattos, sőt 14 megawattos modelleket, amelyek rotorátmérője meghaladja a 220 métert. Az Euronews meglátogatta a belgiumi Ostende kikötőjének terminálját, amelyet a Siemens Gamesa használ 58 darab 8,4 megawattos turbina felszerelésére a közeli tengeri szélerőműparkban. Jan Claes, a Siemens Gamesa Megújuló Energia vezető projektmenedzsere vezet körbe:

Ezeknek a lapátoknak a hossza 81,4 méter. A legnagyobb szélességük 5,4 méter. Egyre több zöld energiára van szükségünk, tehát minél nagyobbak, annál nagyobb a felületük és annál több energiát tudnak előállítani. A turbinák folyamatosan javulnak és fejlődnek. Rengeteg fejlett technológiát építenek be és rengeteget fektetnek a kutatásba annak érdekében, hogy egyre jobbak legyenek – vagyis kevesebb legyen bennük az alkatrész. A kevesebb alkatrész kevesebb karbantartást igényel, és kevesebb elemet kell lebontani és újrahasznosítani.

A Euronews szerint a jövő szerintem fényesnek tűnik a szélenergia szempontjából, hiszen világszerte nagy a kereslet. Csak a Siemens Gamesa több mint 50 gigawattnyi kapacitást telepített világszerte és a kereslet még mindig növekszik. A zöld energia a gyermekeink és unokáink jövője.


Zöld energia a tengerről

A part menti szélenergia-termelés kiszoríthatja a fosszilis energiahordozókat és tiszta, sokszorosan megtérülő energiaforrássá válhat. Hamarosan működni kezdenek a hatalmas új létesítmények, mint a Borssele 1 és 2 szélfarm az Északi tengeren, 22 kilométerre a holland partoktól.
— Maga a mező is hatalmas, most pedig egy turbina alatt állunk, ami egyenesen óriási – mondja Steven Engels, a létesítmény vezetője.

Kilencvennégy turbinát rögzítettek a tengeri talapzathoz, 14 és 40 méter közötti mélységben. Ha elkészül, ez lesz a legnagyobb partmenti szélerőmű Hollandiában.

— Ezt a kábelt behúzzák a tengerfenékről, rögzítik, majd összekapcsolják a rendszerrel. Fent elhelyezzük a tornyot a turbinával, ezzel a telepítés befejeződik – mondja Klaasjaap Buijs projektmenedzser. Ez a szélfarm egymillió holland háztartást lát majd el árammal. Emellett segít szénmentesíteni a partmenti ipart, ami megújuló hidrogént és karbonsemleges fertőtlenítőket állít elő.

— Előrehaladott fázisban lévő terveink vannak a hidrogén előállítására. Minden kész, már csak el kell indulni – teszi hozzá a létesítményvezető.

Ezek az első jelei a változó világnak, ami az EU új “Partmenti Megújuló Energia Stratégiájára” épül. A cél az importált fosszilis tüzelőanyagok kiváltása, ipari lehetőségek és zöld munkahelyek teremtése a kontinensen. Az elképzelés szerint a következő 30 évben az európai elektromosenergia-felhasználás 30 százalékát a tengeren termelik meg, szemben a jelenlegi 2 százalékkal.

— Európa máris világelső a szektorban, a cél a szélenergia kapacitásának további erőteljes növelése. Ez új gyárakat, új kikötői infrastruktúrát és új munkahelyeket jelent a partmenti régiókban, ami óriási lehetőség a kontinens zöld gazdaságának – mondja Denis Loctier, az Euronews tudósítója.

Mint minden a tengeri szélenergia-ágazatban, a beruházások is óriásiak. Az Apollo az egyik újonnan épített hajó, amely a turbina alkatrészeit szállítja a kikötők és a tengeri szélerőművek között.

A belgiumi Oostende kikötőjében a hét minden napján éjjel-nappal dolgoznak, hogy befejezzenek egy újabb nagy szélerőművet, 45 km-re a partoktól. A hajóra nem könnyű felrakni a 81 méter hosszú rotorokat, különösen szeles időben.

— Most azt láthatja, hogy az egyik B81-es lapátunkat a rakpartra viszik előterhelés céljából. Egyesével hozzuk a lapátokat, hogy felrakjuk az Apollóra. Ezen a területen szereljük össze az elkészült nagyobb méretű alkatrészeket. Néhány új kikötő kifejezetten a tengeri szélerőművek miatt épül, másokat, például Oostende kikötőjét, korszerűsíteni kell.A legtöbb műholdas kikötő esetében, amelyek nem kimondottan ezzel a céllal épültek, időbe és pénzbe kerül, hogymindent alkalmassá tegyük a feladfatra. Néhány fejlesztés tartósan megmarad. Ilyen például az úgynevezett RO-RO rámpa, amit jelentősen módosítanunk kellett, hogy elviselje a nehéz alkatrészek okozta komoly terhelést – mondja Georg Horvath, a Siemens Gamesa munkatársa.

Az Európa különböző országaiban gyártott és egyre nagyobb méretű alkatrészek kezeléséhez szükséges a teljes logisztikai láncolat fejlesztése.

— Az A380-as a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe elrepülhetne a szélketekeink között. Az általuk lefedett felület megközelítőleg három nagy futballpályányi. A turbinák egyre nagyobbak, hogy megfeleljenek a zöld energia iránti növekvő igénynek. Ez pedig több ember foglalkoztatását, gyárak építését, összeszerelőüzemek létesítését jelenti – mondja Jan Claes projektmenedzser.

A technológiai fejlődést ipari óriások vezetik, de kis, innovatív startupok is belevágnak, új módszereket kínálva a tengeri megújuló energiák felhasználására. Ilyen például ez a prototípus, amely a napelemeket és a függőleges szélkerekeket ötvözi.Az EU finanszírozásával kifejlesztett úgynevezett energetikai pontonokat a tengeren lehet bevetni – például energiát szolgáltathatnak a víz sótalanításához a fejlődő országokban és kisebb szigeteken.

— Óriási a kereslet rá, hiszen a fejlődő országok egymilliárd dolláros piacot jelentenek és a víz is egy milliárd dolláros üzlet. Ez a két piac gyorsan bővül és megbízható megoldásokat keres – mondja Yvon Timmerman, a Blue Power Synergy alapítója.

zakértők szerint a tervezés optimalizálása hozzájárul az part menti megújuló energiák ökoszisztémájának javításához. A leendő Kriegers Flak szélerőműpark Dánia és Németország között található a tengeren. Csatlakozik mindkét ország elektromos hálózatához, így a kereslet és az ár szerint tudja ellátni a piacait.A költségek csökkenthetők a nagyobb rugalmasságot kínáló új technológiákkal, például az úszó szélturbinákkal. Spanyol kutatók szerint a teleszkópos tornyokat emelőhajók nélkül is felépíthetik, megtakarítva a költségek harmadát.Az ágazat 62 000 európait foglalkoztat, és további szakképzett munkaerőt igényel – különösen a part menti területeken.Ez a franciaországi Cherbourg-i gyár a világ legnagyobb szélturbináit gyártja, a rotorok 107 méter hosszúak.

— A cherbourgi gyár előnye a kikötőhöz való közelsége. A lapátok felrakhatók a hajóra és a közeli offshore farmokba szállíthatók. Körülbelül 400 ember dolgozik itt, az egy éven belül elérendő célunk havi 4 lapát előállítása – Mondja Eric Petit gyárvezető.

A növekvő kereslethez igazodva a gyár nemrégiben több száz új dolgozót vett fel. Ők eltérő szakmai hátterűek és a helyszínen képzik ki őket.

— Szükség van a képzésre, mert nincs meg a kellő létszám. Ez egy 107 méter hosszú lapát, sok ember kell a készítéséhez. A szélerőművekben sok az üres pozíció, de ez az egész szektorra igaz: termelés, minőségbiztosítás, logisztika, karbantartás – mondja Ariane Merat instruktor.

A közelmúltban engedélyezett, kereskedelmi felhasználásra alkalmas 12 megawattos turbinájával a vállalatban komoly potenciál rejlik.

— Ez egy dinamikusa növekvő ágazat. A cherbourgi telephely beindítása a normandiai régióban több mint 550 közvetlen és 2000 közvetett munkahely létrehozásához vezetett, és ez csak a helyi szint – mondja Florence Martinez-Flores HR-vezető.

A partmenti szélenergia-termelés hatalmas fejlődésének komoly ára van: az Európai Bizottság becslései szerint 2050-ig 800 milliárd eurónyi beruházásra lenne szükség – főként magánvállalkozásoktól. Erre óriási szükség van koronavírus-járvány utáni gazdasági fellendülés érdekében, és a tiszta és fenntartható energia felé történő európai átmenet is támogatandó cél.

Mindeközben az Orbán-kormány betiltotta a szélerőmű telepítést Magyarországon, helyette a méregdrága és környezetszennyező atomenergiát preferálja a Paks2 erőműbővítés keretében. Ezzel még az unokáinkat is eladósítjuk, és évtizedekig Putyin oroszországának csapdájába kerülünk. Nem mellesleg évtizedekre bebetonozunk egy avítt és fenntarthatatlan energiaszerkezetet.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek