A rovat kizárólagos támogatója
Forrás: nepszava.hu

Az Orbán-kormány nem tervez a háztartásoknak vissza nem térítendő napelemtelepítési támogatást – szögezte le a Népszava kérdésére tegnapi online sajtótájékoztatóján Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára. A nagy napelemesítésben minek a paksi bővítés?

Az eseményen alapvetően a napelemek lendületes terjedését, illetve a kabinet ezzel kapcsolatos vérmes terveit nyomatékosította. Szerinte a háztartási méretű kiserőművek kedvező elszámolása felér egy vissza nem térítendő támogatással. (Adott időszakon belül a napelemes háztartás a hálózatról annyi áramot kaphat rendszerhasználati díj nélkül – lényegében féláron -, amennyit korábban oda betáplált.) De kamatmentes hitel is felvehető a fejlesztésre – hangsúlyozta.

(Szakértők szerint háztartási napelemtelepítésre az MFB-nél igényelhető, uniós hitel is megéri. Ugyanakkor az Orbán-kabinet korábban e célra is biztosított a lakosságnak vissza nem térítendő forrást. Igaz, az ilyen programok mára teljesen megszűntek.)

Kaderják Péter emellett több milliárdos-tízmilliárdos keretű – részben uniós -, vállalkozásokat-intézményeket célzó energetikai pályázatot ismertetett.

A lakossági napelemek összteljesítménye a 2018-as 322 megawattról (MW) tavaly év végére 461 MW-ra nőtt. Céljuk, hogy 2035-re 200 ezer tetőn csillogjon napelem. A nagyobb egységek 335,5 MW-ról 1016,5 MW-ra bővültek. Bár az ilyen szerkezetek – nevükből is adódóan – csak nappal adnak áramot, az országos termelésre (vagy akár a behozatallal növelt fogyasztásra) vetített, jelenleg néhány százalékos részesedésük ugrásszerű növekedést mutat. De a lehetőséget már ma jellemzi néhány kiugrás, így április 16-a déli percei, amikor a hazai fogyasztás – a paksi atomerőmű termelése körülbelül felének megfelelő – ötödét már napelemek elégítették ki.
Az államtitkár megerősítette: 2030-as céljuk 6400 MW-nyi napelem. Felvetésünket, miszerint ha az általuk év elején frissített energiastratégia 2040-re már 12 ezer MW napelemet ígér, akkor a mintegy 7 ezer MW-s jelenlegi csúcsfogyasztás tükrében kiegészítő-egyensúlyfenntartó egységek helyett mi szükség a tervezett nukleáris blokkokra, elvetette.

A nagyvilágon már a nap, és a szélenergia tarol árban
Mostanra az olyan megújuló energiaforrások, mint a nap- és a szárazföldi szélenergia a világ népességének kétharmada számára a legolcsóbb, ez pedig megrengetheti a két legszennyezőbb energiaforrás, a szén és a földgáz egyeduralmát.

Az államtitkár ennek kapcsán a nukleáris és a megújuló energia egyensúlyát terveik gerincének nevezte. A napelemek hullámzó termelésének kiegyensúlyozására számos módszert ismertetett. Így szerencsésnek nevezte, hogy a környékbeli államok más – így víz- vagy szélalapú – megújulóenergia-hasznosításra összpontosítanak. A határkeresztező vezetékek révén így ezek az eljárások kölcsönösen kiegyensúlyozzák egymást. De bízik az áramtárolás fejlődésében is, amit akár márciusban kiírt, 12 milliárdos összköltségvetésű innovációs pályázataik is segíthetnek.

A napelemek térnyerése egyre inkább piaci alapú.

Oly mértékben zuhan a berendezések és a működtetés ára, hogy a nagyobb beruházóknak szóló, Metárnak hívott, újraszabott áramátvételi rendszer márciusi fordulója tanúsága szerint egyre több fejlesztés áll meg a lábán állami ártámogatás nélkül, vagyis tisztán piaci alapon. A Népszava ama kérdése kapcsán, hogy az LMP nem tartaná szerencsésnek a napelemek termőföldre telepítését, Kaderják Péter leszögezte: a legjobb megoldásnak maguk is a ház-, illetve ipari ingatlan-tetőt tartják, másodsorban pedig a “barnamezős”, ipari területeket támogatják. De a napelemek könnyű leszerelhetősége révén egy arra alkalmas terület bármikor visszaállítható mezőgazdasági termelésre – húzta alá. A lap azon felvetése kapcsán, hogy az ellenzék az Európai Bizottság javaslata alapján az 1990-es alapon 40 százalékos, 2030-as szén-dioxid-csökkentési vállalás 55 százalékra emelését követeli a kormánytól, Kaderják Péter leszögezte: a magyar kormány egy erről szóló párbeszéd elindításának alapjának tekinti, hogy előzetesen valamennyi tagállam vállaljon 2030-ra legalább 40 százalékos csökkentést.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás