A rovat kizárólagos támogatója

A testünkre gyakorolt pozitív hatásait tekintve az úszás az egyik legjelentősebb sportág. Mivel az úszás nemtől, kortól, edzettségi szinttől, de még időjárástól függetlenül is szabadon végezhető, mindenki élhet az előnyökkel, amelyeket ez a sportág nyújtani tud.

Hazánkban az úszás múltja nagyjából az 1800-as évekre nyúlik vissza, a jelenben pedig még mindig talán az egyik legkiemelkedőbb sportsikereket felmutató sportágunk. Akárcsak a kerékpározás vagy az atlétika, alapvetően egy állóképességre épülő sport, viszont nagyon sokban különbözik a szárazföldön végezhető sportok mozgástechnikájától. Rengeteg jótékony élettani hatása van, ezért az orvosok is nagyon gyakran ajánlják ezt a mozgásformát.

Miért jó az úszás?

Az úszás akár 12-szer is hatásosabb bármely edzőteremben végzett mozgástípusnál, kiválóan fejleszti az állóképességet, átmozgatja a test minden egyes izmát, nyújtja az izmokat, stabilitást ad a gerincoszlopnak, valamint növeli a mozgékonyságot.

Mivel úszás közben nagyon kell figyelni a megfelelő légzésre, a légző szervrendszert is képest fejleszteni. Sőt, ez az egyetlen sportág a világon, amely képes erre, és légzésszabályozásra kényszerít. Emellett pozitív hatással van az anyagcserére is, ugyanis gyorsítja azt, illetve javítja a sejtek és a szövetek oxigénellátását, hiszen jó hatással van a szív- és érrendszer működésére. És bár ritkának mondhatóak az úszás közben elszenvedett sportbalesetek, sérülések, egy terheléses vizsgálattal végképp kiszűrhetőek.

Kik részére ajánlott különösképpen?

●     Mivel az úszás által a szellemi teljesítmény fokozódik, így a gyermekek számára nagyon ajánlott, ugyanis javítani tudja az iskolai teljesítményt.
●     Asztmával küzdők részére is kifejezetten javasolt az úszás, mert a légzésszabályozás révén képes enyhíteni az asztma tüneteit.
●     Fogyókúrázók számára is sok előnye van, mert úszás közben óránként bizony 500-700 kalória égethető el. Míg a gyors- és mellúszás a feneket és vállakat formálja, a hátúszás a hasizmokat dolgozza meg erőteljesen, addig a pillangóúszás a hátizmokat alakítja, miközben a legtöbb kalóriát (30 perc alatt 324) képes elégetni.
●     Csontritkulás esetén pedig az ideg-izom koordinációra van jó hatással, hatékonyan javítja azt, és segít a csonttörések megelőzésében is.

Úszás kisgyermekkorban

Érdemes lehet minél kisebb korban elkezdeni az úszni tanulást, ugyanis ilyenkor még a gyermekek úszáshoz való viszonya könnyen formálható. Emlékek és rossz tapasztalatok híján még megvan a kellő bátorságuk, nincs vagy kevesebb a félelemérzetük, valamint sokkal, de sokkal gyorsabban és könnyebben tanulnak.

Egy jó oktató játékokkal és ügyességi feladatokkal motiválja a gyermekeket, akik így nem feltétlenül munkaként, illetve feladatként tekintenek az úszás tanulásra, és szinte észrevétlenül tanulnak meg úszni. Ráadásul a korai úszás révén megelőzhető a gerincferdülés és rossz tartás.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek