Hirdetés

Több rekordot is tartogatott 2016 az osztrák főváros tömegközlekedése számára: először lépte át az utasszám a 950 milliót, ráadásul már több éves bérlet van forgalomban, mint személyautó. Tovább csökkent a bliccelők száma is. Lenne mit tanulnia Budapestnek.

Rekordszámú, 954,2 millió utasa volt tavaly a bécsi tömegközlekedési vállalatnak, a Wiener Liniennek. A személyszállító cég ezzel egymás után harmadik éve dönti meg a saját rekordját, ráadásul végre sikerült átlépnie a 950 milliós álomküszöböt is. A következő nagy mérföldkövet 2020-ra tervezik, addigra évi egymilliárd utast szeretnének szállítani a járataikon.

A másik nagy eredmény – ami szintén rekordnak számít -, hogy 2017 elején 733 ezer éves bérlet volt forgalomban Bécsben, ami több, mint a forgalomban lévő személyautók száma.

A Statistik Austria legfrissebb hozzáférhető adatai szerint ugyanis 2015 végén 685 ezer személygépkocsinak volt érvényes forgalmi engedélye az osztrák fővárosban. 2007-ben ez még éppen fordítva volt: kétszer akkora volt az autók száma, mint az éves tömegközlekedési bérleteké. Noha a bécsieknél egyértelműen a tömegközlekedés vezet – útjaik 39 százalékát teszik meg busszal, metróval vagy villamossal, míg autóval csupán 27 százalékot -, a Wiener Linien tovább szeretné növelni a népszerűségét. Ennek érdekében folyamatosan fejleszti a közlekedési hálózatát és modernizálja a járműparkját. 2017-ben összesen 413 millió eurót fordít ilyen célra.

A tervek szerint 2017. szeptember 2-től vehetik például birtokba az utasok az U1-es metró új szakaszát, amelyet 4,6 kilométerrel és öt megállóval toldanak meg. Azzal, hogy a bécsiek már Oberlaaig utazhatnak a metróval, évente 14 ezer tonnányi szén-dioxidtól kímélik meg a levegőt. Ennyi károsanyag megkötéséhez további ezer fasori fát kellene elültetni a városban. 2017-ben tovább folytatják az U4-es metró felújítását, és várhatóan kiírják a pályázatot az U2/U5 új megállóira..Nem marad abba a járműpark megújítása sem. Az eddig forgalomba állított 240 új busz mellé idén további 26 hagyományos, 12 csuklós és 17 extra hosszú csuklósbusz érkezik. Ezen kívül hat alacsonypadlós villamos- és két metrószerelvénnyel bővül idén a Wiener Linien járműparkja, összesen 55 millió euró értékben. 

Günter Steinbauer, a Wiener Linien ügyvezető igazgatója valamint Ulli Sima tömegközlekedésért felelős városi tanácsnok mutatja, miként alakultak az utasszámok az elmúlt években. Fotó: Christian Jobst / PID

 

Mivel az emberek egyre több közlekedési eszközt kombinálnak útjaik során, a Wiener Linien olyan mobiltelefonos alkalmazást fejleszt, amely a legkülönbözőbb helyváltoztatási módozatokat kombinálja az útvonaltervezés során. Így a kínálatában a busz, metró, villamos mellett már a közösségi kerékpár, a taxi és a carsharing autó is szerepel, ráadásul ezeket rögtön bérbe is lehet venni az alkalmazáson keresztül.
Az ingyenes WienMobil alkalmazást idén mutatják be a bécsieknek és minden hasonló app-ot kivált majd. De nemcsak az utasszám és az éves bérlet terén könyvelhetett el jó eredményeket a Wiener Linien, hiszen 2016-ban tovább csökkent a bliccelők száma. A jegyellenőrök 6,6 millió utast ellenőriztek, akik közül csupán 113 ezer, vagyis 1,7 százalék nem tudott felmutatni érvényes jegyet vagy bérletet. 2015-ben ez az arány még 1,8 százalék volt – igaz, akkor 7,9 millió utas jegyét ellenőrizték. 2016-ban egyébként éppen az U4-es metró felújítása miatt csökkent az ellenőrzések száma, mivel a jegyellenőrök egy részét inkább információs személyzetként állították hadrendbe.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás