Az elmúlt években több fejlesztési elképzelés, stratégia született a fővárosi 10. kerületben elhelyezkedő Fehérdűlő területéről. A város egyik aranytartaléka, alkalmas lehet mind lakásépítésre, kereskedelmi és szolgáltatói funkció elhelyezésére, és ezzel párhuzamosan hatalmas zöldfejlesztési potenciállal bír (hiszen ott a Terebesi-erdő és hatalmas kiterjedt gyepes zöldfelületek találhatóak)!
A kormány pár évvel ezelőtt bevezette az ún. rozsdaövezetekre vonatkozó kormányrendeletét, amelynek értelmében a kormányrendeletben foglalt területeken megkönnyíti a beruházások megvalósítását (pl.: lakásépítések pénzügyi támogatása). Ezzel alapvetően nem is lenne baj, viszont ahogy az lenni szokott a befektetői érdekek előtt fejet hajt a kormányzat, és nem számít semmilyen környezeti vagy társadalmi szempont. Pontosan ez történik most a Fehérdűlő esetében is!
A rozsdaövezeti kormányrendelet már eddig is nevesítette a Fehérdűlő egyes részeit, tehát a kormány is ösztönözné a területen a beruházásokat. A kerület helyi építési szabályzata (tehát az a rendelet, amit a helyi képviselő-testület fogad el a helyi érdekeknek megfelelően) pedig szabályozta, hogy hogyan képzeli el a kerület a terület beépítését. Logikusan a lakásépítésekhez különböző infrastruktúra-fejlesztéseket kötöttek feltételként, mert a város már így is kb. működésképtelen a lakásépítés-dömping és az elmaradó infrastruktúra-fejlesztések következtében.

Na erre jött a pár héttel ezelőtti decemberi rozsdaövezeti kormányrendelet módosítás, mely alapján „a beruházással összefüggésben a helyi településrendezési tervben előírt infrastruktúra-fejlesztések elmaradása a beruházással összefüggő fejlesztés keretében megvalósított épületekre vonatkozó építési és használatbavételi engedély kiadásának nem lehet a feltétele.” A helyi rendeletet gyönyörűen megkerüli és felülírja egy kormányrendelet, hogy ne kelljen a beruházónak fejlesztenie a közlekedési infrastruktúrát ahhoz, hogy kedvezményesen beépíthesse a területet. Tehát puff neki helyi érdek, puff neki helyi lakosok, puff neki szakmai szempontok. A lényeg, hogy jöjjön a beruházó, hozza a pénzt, ha közben meg élhetetlen lesz a város, akkor meg el lehet innen menni…
A 10. kerületiek figyelmébe különösen ajánlom!
Akit pedig érdekelnek a jogi részek, azoknak íme:
Az infrastruktúra-fejlesztéseket háttérbe szorító módosító:
a rozsdaövezeti akcióterületek kijelöléséről és egyes akcióterületeken megvalósuló beruházásokra irányadó sajátos követelményekről 619/2021. (XI. 8.) Korm. Rendelet, 6/E. §19 Az 1. mellékletben foglalt táblázat 56. sora szerinti beruházás (ez a Fehérdűlő – szerk.) esetében az 1. mellékletben foglalt táblázat D:56 mezőjében megjelölt telkeken a beruházással összefüggésben a helyi településrendezési tervben előírt infrastruktúra-fejlesztések elmaradása a beruházással összefüggő fejlesztés keretében megvalósított épületekre vonatkozó építési és használatbavételi engedély kiadásának nem lehet a feltétele.
A helyi építési szabályzat érintett területre vonatkozó infrastruktúra-fejlesztési elképzelései:
Budapest Főváros X. kerület Kőbányai Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2020. (XI. 26.) önkormányzati rendelete
a Budapest Főváros X. kerület Kőbányai Önkormányzat kerületi építési szabályzatáról
90/R. § (6) A Vi-2/40 építési övezet (ez az érintett terület besorolása – szerk.) területén a beépítés megkezdése előtt a Gyógyszergyári utca és a Fehér út csomópontjának a Gyógyszergyári utcai ágában egy többlet forgalmi sávnak kell üzemelnie.
(7) A Vi-2/40 építési övezet területén a 700. lakást tartalmazó épület használatbavételekor – nem lakó rendeltetésű beépítés esetén minden 40 m2 beépítést egy lakásként figyelembe véve – a közlekedési rendszernek az alábbiaknak megfelelően kell üzemelnie:
a) az Orbán István utca és Keresztúri út csomópontjának az Orbán István utcai ágában egy többlet forgalmi sávval és a Keresztúri úti ágában az Orbán István utca irányába egy önálló jobbra kanyarodó sávval kell rendelkeznie,
b) a Keresztúri útnak az Orbán István utca és Gyakorló utca közötti szakaszán egy többlet forgalmi sávval kell rendelkeznie,
c) a Gyógyszergyári utca új beépítéssel érintett szakaszának öbölben elhelyezett autóbuszmegállóval kell rendelkeznie, és
d) a Gyógyszergyári utca beépítéssel érintett szakaszának az északi oldalán szervizúttal kell rendelkeznie.
e) ha az a)-d) pontokban meghatározott infrastruktúra-elemek korábban már megvalósultak, abban az esetben a Fehér útnak legalább az Albertirsai köz és Gyakorló utca közötti szakaszán a villamospálya keleti oldalán szervizúttal kell rendelkeznie.

(8) A Vi-2/40 építési övezet területén az 1 000. lakást tartalmazó épület használatbavételekor – nem lakó rendeltetésű beépítés esetén minden 40 m2 beépítést egy lakásként figyelembe véve – a közlekedési rendszernek az alábbiaknak megfelelően kell üzemelnie:
a) a Gyógyszergyári utcát és a 39210/14 helyrajzi számú közutat egy új közúttal kell összekapcsolni a Vi-2/45 és Vi-2/56 építési övezetek területe között,
b) a 39210/14 helyrajzi számú közút és a Fehér út csomópontjának a 39210/14 helyrajzi számú közúton lévő ágában egy többlet forgalmi sávnak kell üzemelnie,
c) a Gyógyszergyári utca új beépítéssel érintett szakaszának öbölben elhelyezett autóbuszmegállóval kell rendelkeznie, és
d) a Gyógyszergyári utca beépítéssel érintett szakaszának az északi oldalán szervizúttal kell rendelkeznie.
e) ha az a)-d) pontokban meghatározott infrastruktúra-elemek korábban már megvalósultak, abban az esetben a Fehér útnak legalább az Albertirsai köz és Gyakorló utca közötti szakaszán a villamospálya keleti oldalán szervizúttal kell rendelkeznie, valamint a Keresztúri út 39210/192 és 39213/3 helyrajzi számú szakaszán autóbuszsávnak kell üzemelnie.