Forrás: euronews

Elmondásuk szerint remek évet zártak, de a remek év inkább tűnik vállalati PR-nak, mint valós eredménynek. A cégnek (Magyarországot leszámítva) egyre csökken a befolyása nyugaton, otthon viszont még a rakétagyártásból is kiveszik a részüket. Az orosz állami atomóriás elválaszthatatlan az ukrajnai háborútól.
A 2024-es évre fókuszáló jelentésében a Roszatom magasztalja hazai és globális tevékenységét. Emeljünk ki néhány példát, hogy milyen témákkal foglalkoznak:

— A vállalat új piacokon terjeszkedik, így Afrikában, Ázsiában és a Közel-Keleten, valamint a közép-ázsiai posztszovjet államokban.
— Széleskörű fejlesztési programokat folytatnak az északi tengereken, így az Európát és Ázsiát összekötő 6000 kilométeres sarkvidéki hajózási folyosó mentén. — Programjukban atommeghajtású jégtörő hajók építése, illetve a kikötői infrastruktúra kezelése is szerepet kap.
— Az Oroszország északnyugati csücskében terülő Kola-félszigettől egészen Szibériáig vágnak bele a megújuló energiához és az elektronikához nélkülözhetetlen ritkaföldfémek bányászatába.
— Hazai energetikai cégeket vásároltak fel: a közlekedés- és a közművek fejlesztése, illetve a lakásépítés területén is vannak projektjeik.
— Atomerőműveket építenek, például NATO-tagállamban is, azaz Magyarországon.

A Roszatom tevékenységével kapcsolatban Charles Digges, a norvégiai székhelyű, Bellona néven futó civil szervezet kutatója megjegyzi, hogy a vállalat a kereskedelmi és gazdasági érdemek sorba vételével próbálja feledtetni azt a tényt, hogy kiveszik a részüket az ukrajnai háborúból, és Oroszország geopolitikai törekvéseiből szerte a világon.

Kilövés

Fentebbiekből úgy tűnhet, hogy a Roszatom egy civil vállalat, mely világszerte a köz érdekében végzi a tevékenységét, sőt otthon is a közérdek reflektorfényében tündököl, csak éppen a közérdek jelenthet mást mindenütt: a Kreml narratívája szerint az ukrajnai háború (szerintük különleges katonai művelet) és Kijev „nácitlanítása” közérdek, tehát ebben a relációban a fegyvergyártásban való részvétel is annak számít. A Roszatom jelenleg is fejleszt és gyárt olyan fegyveralkatrészeket, melyekhez a nyugati szankciók miatt Oroszország nem juthat hozzá. A fentebb is idézett Digges szerint a Roszatom jelentős részt vállalt az Oreshnik ballisztikus rakéták fejlesztésében. A rakétát (hivatalosan) először 2024 novemberében vetették be az ukrajnai Dnyipro elleni támadásban, sőt előszeretettel dicsekedtek vele, hogy csúcstechnikáról van szó, mígnem nyugati szakértők megállapították, hogy a rakéta 90 százaléka régi rendszerekből összeeszkábált tákolmány, és nagyjából a 10 százaléka lehet új fejlesztés.

A Roszatom háborús tevékenysége nem áll meg az Oreshniknél, a vállalat a Jeges-tengeren húzódó Novaja Zemlja szigetcsoporton is aktív. A szigetcsoport neve ismerős lehet a hidegháború idejéből, 1954 után ugyanis több kísérleti atomrobbanást hajtott végre itt a Szovjetunió. Noha a nukleáris teszteknek vége, a terület az ukrajnai háború kezdete óta pezseg a rakétatesztektől. Cikkében a Moscow Times azt írja, hogy legutóbb éppen a Roszatom technikusai által kifejlesztett Burevesztnyik néven futó, nukleáris meghajtású cirkálórakéta tesztelését végezték a régióban.

A tesztekkel kapcsolatban megjegyzendő, hogy Oroszország éppen azok kezdetekor szállt ki az átfogó atomcsend szerződésként ismert CTBTO-szerződésből (melynek lényege, hogy véget vessenek a nukleáris teszteknek) és a stratégiai fegyverek mennyiségének csökkentését célzó START programból is. Szakértők sora állapította meg ezzel kapcsolatban, hogy Moszkva feltehetően ismét a nukleáris tesztek felé halad, és hogy a tesztekben kiemelt szerep juthat a Roszatomnak. És ha már háború és Roszatom: érdemes megemlíteni az Európa legnagyobb atomerőműveként ismert Zaporizzsjai atomerőművet, melyet az orosz haderő az ukrajnai háború legelején foglalt el, és azóta is a kezében tart. A Kreml hivatalos nyilatkozataiból egyértelműen látható, hogy a Roszatom szándéka az erőmű bekebelezése, így az oroszok egyik legnagyobb hadizsákmánya lehet, már amennyiben a 2022 szeptemberében annektált négy ukrán területet hivatalosan is megkaparintják egy esetleges békeszerződést követően.

Orbán Viktor és a Roszatom vezérigazgatója Alekszej Lihacsov Karmelita kolostor kép:  Fischer Zoltán

Az öregedő reaktorok esete
A vállalati jelentés értelemszerűen magasztalja a Roszatom eredményeit, csakhogy nem tér ki arra, hogy a 36 reaktorból álló hazai flotta elöregedett, és hogy a legtöbb reaktort legkésőbb 2065-ig úgy kell lecserélni, hogy az ehhez szükséges pénzeszközök jó része hiányzik a büdzséből.

A fentebb is idézett civil szervezet az információira hivatkozva azt írja, hogy az elöregedett, csernobili típusú reaktorok üzemidejét rendre meghosszabbítják, ami egyértelmű jele annak, hogy a cserét egyhamar nem képesek megoldani. Emlékezetes, hogy a Roszatom az szovjet nukleáris örökség eltakarítására tett korábbi erőfeszítéseiről is lemondott, és az ezért felelős vállalatait átpozicionálta más tevékenységekre. Ezt a lépést a Nyugat is kritizálta, mivel a nukleáris szemét eltakarítására számos szerződést írtak alá, és félő, hogy a vállalat nem tartja be ezeket.

Szintén gyanús, hogy a Roszatom egyre inkább elzárkózik a nyugati és a hazai ellenőrzés alól, pedig a háború előtt ezzel nem volt különösebb probléma, sőt létezett a vállalaton belül egy nyilvános tanács, melynek például a norvég Bellona is tagja volt, és számos környezetvédelmi javaslattal éltek, élhettek, sőt egyeseket el is fogadott tőlük a vezetőség. “Tanács még mindig van, csak éppen Putyin haverjaiból áll” – állítja a Bellona, és hozzáteszi, hogy az említett tanácsból nemcsak ők estek ki, hanem számos másik független szervezet is, így a Roszatom egykori átláthatósága végképp ködössé vált.

Menekvés nincs

Elemzésében a Bellona a Roszatomot félelmetes politikai eszközként írja le, mely egy-egy nemzetállam esetében függőségi viszonyt képes kialakítani Oroszországgal. A függőség egyik oka a vállalat által kínált, de az orosz állam támogatásával létrejött kölcsönszerződés, melyből a megrendelők felhúzzák az erőműveket. A létesítményeket általában az üzembe helyezés után is a Roszatom szolgálja ki (sok esetben még a személyzetet is biztosítva), minek köszönhetően a vállalat magához láncolhat egy-egy államot bárhol a világban.

A látható befolyásért nem is kell a távolba mennünk, elég felhozni a paksi atomerőmű Paks II-ként ismert bővítését. Az erről szóló szerződést Orbán Viktor miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök írta alá 2014. január 14-én, a szerződés magában foglalja két új atomerőművi blokk megépítését. A beruházást akkor 12 milliárd euróra taksálták, de hamar kiderült, hogy ez kevés lesz, és ebbe az összegbe bele sem számolták a radioaktív hulladék későbbi kezelési költségét. A szerződés 10 milliárd eurós orosz hitelt, és 2 milliárd eurós magyar befektetést tartalmazott, az orosz hitel futamidejét 30 évben állapították meg. A szerződést számos kritika érte, például Sólyom László volt köztársasági elnök is megszólta a kormányt a szerződésekkel kapcsolatos társadalmi egyeztetés és a transzparencia hiánya miatt.

Ködös a paksi jövőkép
Pakson az építkezés folyik, de a Roszatom arról nem nyilatkozik, hogy mikor adnák át a blokkokat. “Oroszország nem képes megépíteni, Magyarország pedig nem tudja megépíttetni Paks II.-t, ráadásul az egész beruházás szembemegy a nemzetközi energiapiaccal, amely már rég túllépett a nemzetállami kereteken” – jelentette ki Vígh Zoltán külpolitikai szakértő a Magyar Hang Kompország című műsorában április közepén, és hozzátette, hogy szerinte ez a hiány nagyban befolyásolja majd Magyarország jövőbeni gazdálkodását.

A Paks II honlapja aktív, legutóbbi posztjuk május 9-i, aznap töltötték fel az Atomszféra elnevezésű online magazinjuk  legújabb számát. Az újságban azt írják, hogy “miközben a beruházási területen jelentős építési folyamatok értek véget, Oroszországban és Franciaországban is fontos berendezések gyártása zajlik”, illetve készült interjú Gali-Mikóczi Szilviával, a Paks II. Zrt. junior üzemfelkészítési szakértőjével, egyben a Women in Nuclear Magyarország elnökségének tagjával; könnyed témának pedig a kertészkedésnek szántak pár oldalt. A lapban arról nem írnak, hogy mikor állhat üzembe a létesítmény, ami a Roszatom nemzetközi projektjeit nagyobb látószöggel nézve nem meglepő.

Törölt, és halogatott projektek sora

Tekintsünk ki egy pillanatra Oroszországra, ahol 15 reaktor építése látszik a vállalat jövőképében, és nyissuk ki a látómezőt globálisan: a Roszatom 2027 végéig tizenhárom reaktort adhat át olyan országokban, mint Törökország, Irán, India, Banglades és Kína.

Az utóbbi években a cég négy reaktor építését törölte a naptárából, ebből kettő épült volna Vietnámban, egy Finnországban, egy pedig Ukrajnában. Az ukrajnai reaktort a Hmelnickiji atomerőműben építették volna, de Ukrajna a Krím 2014-es, oroszok általi annektálása miatt kiszállt az üzletből. A finnek a Hanhikivi Atomerőművel építtették volna meg a Roszatommal, a létesítmény 2029-től termelt volna áramot, de a finnek felmondták az oroszokkal kötött szerződést azok után, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát. Paks II efféle visszamondásáról a magyar kormány köreiben nem esett szó (legalábbis nem tudunk róla), a kormány pedig általában ellenzi, és nem támogatja az Oroszország ellen bevezetett uniós szankciókat, miközben éppen a szankciók miatt vált kacifántossá Paks II építése: az ukrajnai háború 2022 februári kitörése óta 17 szankciós csomagot fogadott el az Európai Unió, de a magyar kormány többször sikeresen lobbizott Brüsszelben, és elérték, hogy Paks II mentesüljön egyes rendelkezések alól. Május 20-án érkezett a hír, hogy törvényben hirdették ki a paksi bővítés finanszírozását módosító jegyzőkönyvet, mely azt tartalmazza, hogy a paksi atomerőmű 5. és 6. blokkjához nyújtandó 10 milliárd euró összegű orosz állami hitel folyósításában csak olyan szervezetek vehetnek részt, amelyekre nem vonatkoznak a szankciók, így viszont a Roszatom és a körülötte lévő cégháló továbbra is játékban marad Magyarországon.

Alekszej Lihacsov, az orosz állami atomenergetikai vállalat vezérigazgatója és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Fotó Rosatom Central Europe Kft.

Barátságos és barátságtalan országok

Május 21-én a Roszatom közleményt adott ki, melyben azt írják, hogy a külföldi projektekből származó bevételei 2024-ben összesen 18 milliárd dollárra rúgnak, és hogy ezekből mintegy 20 százalék barátságtalan országokból származik. Alekszej Lihacsov, a vállalat főigazgatója a TASZSZ orosz hírügynökség szerint azt mondta az orosz parlamentben, hogy a múlt évben a cég keveset vesztett nyugati érdekeltségeiből, miközben vállalati partnereit tekintve a baráti országok aránya növekszik. Közölte, hogy az orosz nukleáris ipar ellen számos szankciót vezettek be, és mintegy 150 orosz vállalat szerepel a legszigorúbb szankciós listákon, de szerinte ezek nem állítják meg a cég fejlődését. A finn erőmű építésének leállításával kapcsolatban azt mondta, hogy az ügy már a bíróságon van, Finnország pedig kártérítést kell fizessen a Roszatom veszteségeiért.

Lihacsov közölte, hogy a szankciós nyomás ellenére ugyan nem nyilvánosan, de barátságos és barátságtalan európai országokkal is tárgyalnak egy-egy jövőbeni, vagy éppen futó projektről. Magyarországot az Európai Unió és a NATO tagjaként a barátságtalan országok közé listázta a Kreml, de ez inkább tűnik látszatnak: Orbán Viktor 2024-ben járt utoljára Vlagyimir Putyin elnöknél Moszkvában (rajta kívül csak Robert Fico volt az egyedüli EU-s kormányfő, aki meglátogatta Putyint), Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pedig márciusban utazott 13. alkalommal Oroszországba az ukrajnai háború kitörése óta, épp ezért meglepetésnek nem mondható, hogy a Roszatom kényelmesen sürög-forog Magyarországon, és eközben ömlik hazánkba az orosz gáz és az orosz olaj – írta az euronews.