A rovat kizárólagos támogatója

Fizetős lesz januártól az M0-ás a Szentendrei úttól az M3-asig, valamint a 4-es főúttól az M5-ösig. Az M1, az M3, az M5, az M6 és az M7 fővárosi bevezető szakaszait is fizetőssé teszi a kormány. Az intézkedéssel a költségvetésben tátongó 40 milliárdos lyukat tömnék be. A stadionokra szánt pénz nem csökken.

Bővítené a fizetős utak körét a kormány januártól. A fizetős utak köre nem bővülne olyan nagy mértékben, de igen érzékeny pontokon érintheti a budapesti és az agglomerációs településeken élő autósokat. Ugyanis a tervek szerint fizetőssé válna:

– Az M0-ás (még be sem fejezett) körgyűrű a Szentendrei úttól az M3-asig, valamint a 4-es főúttól az M5-ösig, az M1-M7, az M3, az M5 és az M6 fővárosi bevezető szakaszai.

A hvg.hu kérdésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megerősítette a hírt. "Az arányos közteherviselés érdekében az M0 egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége. A körgyűrű M5 autópálya és M4 autóút (4. sz. főút), valamint M3 autópálya és 11. sz. főút közti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0 autópályán belüli részei (pl. M1-M7 bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók" – írták közleményükben.

A jövőben az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli – írták. Az autópályadíjakat illetően több más változás is várható, van olyan járműkategória például, ami után a korábbi összeg kétszeresét kell fizetni a 10 napos matricáért. Erről további részleteket az NFM közleményében olvashat. Az NFM érvelése szerint az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért így majd az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek. Az M0 körgyűrű azért nem lesz teljes egészében fizetős, mert a sztráda egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, a díjasítást pedig az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.

Az intézkedéssel a költségvetésben tátongó 40 milliárdos lyukat szeretnék betömni a Nol szerint, jelentősen megnövelve ezzel az ingázók számára a munkába járás költségeit. Emellett nem nehéz megjósolni, hogy az agglomerációban megtelepedett multiknak, hipermarketeknek sem kedvez a javaslat. A rövid utakra alternatív útvonalat kereső autósok miatt pedig számítani lehet a forgalom növekedésére a peremkerületek érintett részein.

A sarcot a 3,5 tonnánál nehezebb járművekkel fuvarozók a HU-GO e-útdíjrendszerben fogják leróni.

Az M0-ás fizetőssé tételéről szóló közleményt a fejlesztési tárca csupa örömhírrel kezdi: bevezetik a megyei matricát és nem drágulnak a távolságibusz-, valamint a vonatjegyek. A januártól minimális türelmi idővel bevezetett változásoknak azonban bőven lesznek kárvallottjai. A több mint 7 utas szállítására alkalmas kisbuszok például a jelenlegi összeg kétszeresét fizetik jövőre a 10 napos matricáért, és ezentúl a nem személyautók mögé kötött utánfutókért is fizetni kell, nem is keveset.
Lásd:    Fizetős M0-ás – további súlyos részletek az NFM-től

 

Vidáman egy elmebeteg ötletről >>>

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás