A rovat kizárólagos támogatója

Egy friss kutatás szerint még akkor sem választják az emberek a tömegközlekedést vagy az autómegosztást, ha lehetőségük van rá, és könnyen elérhető. Az autózás visszaszorítására drasztikusabb lépéseket kell majd tenni: pl. megdrágítani, kényelmetlenebbé tenni, a saját kocsi használatát.

Annak ellenére, hogy tudjuk, a közlekedés még mindig az egyik legszennyezőbb ágazat, egyszerűen nem vagyunk hajlandók lemondani az autókról, még akkor sem, ha az csak azt jelentené, hogy többen használunk egyet – ez derült ki a Harvard Üzleti Iskola kutatásából is, akik egy nagyobb európai repülőtér munkatársaival kísérletezgettek, és próbálták ki azt, mi kell hozzá, hogy az emberek lemondjanak az autózásról.

A kutatáshoz egy nagy európai reptér majdnem 70 ezer dolgozóját kérdezték ki először arról, hogy mi kellene ahhoz, hogy lemondjanak az autóval való közlekedésről. A legtöbb dolgozó igényét fejezte ki egy környezetbarát közlekedési módszer iránt, és azt mondta, járna így, ha lenne rá lehetősége. Ezért a kutatók megszerveztek egy autómegosztó szolgáltatást, ahol mindig egyetlen ember indult el a saját autójával, felszedte a többieket, majd együtt mentek be a munkahelyre.

Annak ellenére, hogy korábban szinte mindenki azt nyilatkozta, hogy szeretne egy környezetbarát közlekedési módszert, ami kényelmes is, mégis zöld, nem mutatkozott túl nagy kereslet a megosztott autózás felé. A 70 ezer emberből kevesebb, mint száz iratkozott fel aztán mégis a szolgáltatásra, és egy hónap múlva csak három ember használta rendszeresen a megosztott autózást.

A kutatást végző két szakértő, Ashley Whillans és Ariella Kristal meg is határozta, hogy mi lehetett alapvetően a baj: az alkalmazottak ingyen parkoltak, ezért semmibe nem került nekik, ha mégis egyedül közlekedtek, az autómegosztás ezért kevésbé volt kényelmes és magától értetődő egy egyedül autózó számára. A legnagyobb baj azonban az, hogy az egyedül autózás egy szokás, amit nagyon nehéz megváltoztatni.

A kutatók azt is meghatározták, hogy mit lehetne tenni a helyzet ellen: ki kellene fizettetni a dolgozókkal a vezetés egész költségét, tehát a parkolóhelyet is, hogy anyagilag kevésbé érje meg nekik autóval járni. Ezen kívül az autómegosztóknak kellene fenntartani a bejáratokhoz közeli parkolóhelyeket, hogy kevésbé legyen kényelmes kocsit fenntartani, a séta ráadásul a dolgozók egészségére is jó hatással lehet. Az sem rossz ötlet, hogy az útfelújításokat azokkal fizettessük meg, akik használják is az utat. Mindezek közben pedig a tömegközlekedést és a többi környezetbarát közlekedési módot kéne erősíteni és olcsóbbá tenni.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek