A rovat kizárólagos támogatója

Újrahasznosítaná a kormány a sittet, mégpedig úgy, hogy egy állami céget hoznának létre annak felvásárlására. Ezen kívül előírnák, hogy az autópálya-építéseknél kavics helyett építési törmeléket kell használni. Egy új kisméretű nagy szilárdságú tégla tömege 3,2 kg, ára 102 Ft. Ha eladom „sittnek” 49 Ft/kg áron, már azon is keresek – egy új téglán – 15 Ft-ot. A bontott, nyilván jóval olcsóbb, nagyobb a haszon rajta, nem beszélve a bontott habarcsról. Bontott anyagból, habarccsal együtt biztosan ki lehetne hozni téglánként 50-60 Ft hasznot.

Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetügyi államtitkára a TeSzedd! szemétgyűjtési akciót követően bejelentette, arra az elhatározásra jutott, hogy utasítja az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) vezetőjét: hozzon létre a probléma megoldására egy állami céget"… „A cég feladata az lenne, hogy Budapest térségében a bontási törmelék gyűjtését állami monopóliumként kezelje. Ez az állami tulajdonú cég a termékdíjból fizetne a bontási törmelék minden kilogrammja után, de többet fizetne, mint amennyit most ezért a bontási törmelékért a piacon kapni lehet. Innentől kezdve senki nem vinné az építési törmeléket például elhagyott homokbányákba, mert az jó pénzt érne, így nem lenne érdemes illegálisan lerakni azt. Sőt, Illés Zoltán szerint ezzel esetleg az is elérhető volna, hogy a korábban lerakott építési törmeléket felszedjék, mivel az pénzt ér.
Az államnak pedig az építési törmelék összegyűjtése azért érné meg, mert ha például eddig 29 forintért lehetett kilónként eladni az építési törmeléket, az OHÜ cége 49 forintot adna 1 kiló sittért. Az építési törmeléket pedig – jogszabályi kötelezettség alapján – az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökségtől az autópálya-építőknek kötelező lenne megvenniük 79 forintért kilónként. A jogszabály pedig előírná, hogy az autópálya alapjába kavics helyett például minimum 30 százalékig építési törmeléket kell tenni. Emellett például be lehetne záratni az összes felszíni kavicsbányát Magyarországon."

Többször is elolvastam az idézett hírt. Érdekes.

A dolog mögött nyilván egy EU-s kötelezettségünk áll, mely szerint az inert hulladékot 70%-ban hasznosítani kell, 2020-tól. (A „sitt" itt nem börtön, hanem szakmai nevén építési-bontási hulladék, ennek egy része inert hulladék.) Ezt nyilván nem csak Budapest térségében, hanem országosan hasznosítani kell. A hasznosítás előfeltétele, hogy e hulladékot előkezelni kell. Más lesz a sorsa egy bontott épület héjazatának, falazó anyagoknak, áthidalóknak, nyílászáróknak, alaptesteknek stb. A felhasználhatóságnak szakirodalma is van, a KTI és az IHU Kht. gondozásában készült a kiadvány. A hulladékból terméket kell előállítani, melynek különböző minőségi kritériumoknak kell megfelelnie. A hazai jogszabályi környezetet át kell alakítani, az érintett hatóságok (építési, környezetvédelmi, bányászati stb.) hatásköreit rendezni kell, az inert hulladékot „piacképessé" kell tenni gazdasági szabályozók átalakításával, ennek keretében a bányajáradékot úgy kell megállapítani, hogy a kezelt inert hulladék versenyképes legyen. Szóval ezer problémát kell megoldani. Tudjuk, hogy mit.

Lapunk, a Környezetvédelem több cikket hozott erről az elmúlt években. A KvVM-nek rendelkezésére álltak szakmai anyagok, jogszabály-tervezetek stb. Tehát ez a hír – vagy bejelentés – igencsak leegyszerűsíti a kérdést. Megnéztem. Egy új kisméretű nagy szilárdságú tégla tömege 3,2 kg, ára 102 Ft. Ha eladom „sittnek" 49 Ft/kg áron, már azon is keresek – egy új téglán – 15 Ft-ot. A bontott, nyilván jóval olcsóbb, nagyobb a haszon rajta, nem beszélve a bontott habarcsról. Bontott anyagból, habarccsal együtt biztosan ki lehetne hozni téglánként 50-60 Ft hasznot.

A probléma megoldása évek óta sürgető feladat, de jóval nagyobb körültekintést és szakmaiságot igényel. Ami biztos, már az azonnali érdemi lépéseknek is meg kellene születnie idén. Ehhez jó munkát kívánok a szakmailag felelős tárcának!

Kedves nehéz sorsú emberek, ne kezdjék el bontani melléképületeiket a 49 Ft/kg beígért átvételi ár reményében, mert abból így biztosan nem lesz semmi! (Az autópálya-építők megnyugodhatnak, (persze a kerékpárút-építők is) nem kötelezhetők tégla átvételre darabonként 237 Ft-os áron.)

Kapcsolódó anyagok:

A sitt államosítása

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás