A rovat kizárólagos támogatója
Forrás: hvg.hu

Hirtelen drágább lehet elektromos autóval járni, mint ha benzint tankolnánk.  Akár tízszeresére megemelte árait az elektromos autók gyors töltőpiacának egyik meghatározó szereplője.

Az elektromos autók töltési hálózatának fejlesztése, azon belül pedig a nagy teljesítményű töltőké kulcsfontosságú az autópályák mentén. Az egyik ilyen cég, amely ilyen hálózatot fejleszt, a Daimlert a BMW-t és Volkswagent is tömörítő Ionity. A kútjaik lényege, hogy nagyon nagy, 350 kW-os töltési teljesítményt kínálnak, ami azt jelenti, hogy az új generációs elektromos járműveket akár 10-15 perc alatt is fel tudják tölteni. Vagyis háromszor olyan gyorsan, mint az autósok számára általában elérhető töltők.

A töltés náluk eddig időtartamtól, illetve felvett energiamennyiségtől függetlenül 8 euróba, 2670 forintba került egy alkalommal. A cég azt közölte a napokban, hogy újfajta elszámolásra térnek át, és minden felvett 1 kWh áramért 280 forintot számláznak január 31-től Magyarországon. (Nagyjából egyébként ugyanennyi a hálózatukban mindenhol az ár: 79 eurócent/kWh.)  Ez a lépés viszont alapjaiban forgatja fel az eddig igen olcsónak tekintett elektromos autózás piacát. Konkrét példán bemutatjuk, hogy mit is jelent ez. Egy elektromos, az év autójának választott Jaguar I-Pace-t, amelyben nagyjából 350 kilométeres reális hatótávolságot biztosító 90 kWh-s akkumulátor van, eddig 2560 forintból lehetett megtankolni, mostantól viszont majd 25 200 forintból lehet. Mint látható, ez nagyjából tízszeres ár a korábbihoz képest.

Még egy kisebb 40-60 kWh-s akkuval rendelkező Nissan Leaf villanyautó esetében is a töltés díja az Ionity hálózatában durván ötször annyiba fog kerülni, mint eddig. Ez pedig azt jelenti, hogy egy átlagos, 7 litert fogyasztó benzines autó a jelenlegi 393 forintos átlagos benzinár mellett 2751 forintból tesz meg 100 kilométert, addig az ugyanennyi távolságon 16,4 kWh áramot fogyasztó Leaf töltése 4592 forintba kerül.

Az Ionity persze egy piaci alapú szolgáltató, amely saját befektetéseinek megtérülésében érdekelt. Hosszabb távon ilyen árak mellett az elektromos autók közt is azok lehetnek előnyben, amelyek keveset fogyasztanak. A piac pedig majd arról is dönt, hogy van-e jövője, a sokszor 2,5 tonna feletti tömegű, hatalmas elektromos SUV-oknak, amelyek elektromos fogyasztása nagyon jelentős, akár 40 kWh/100 km autópálya-tempó mellett.  Jelenleg egyébként három helyen 4-4 ilyen Ionity-kútoszlop van Magyarországon – olvasható a HVG összeállításában.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek