A rovat kizárólagos támogatója

Karácsony Gergely főpolgármester  jelentette be, hogy december közepétől szabad a Lánchíd a buszok, a taxik és a kerékpárosok számára. Civil szervezetek kérik, hogy ne nyissák meg az autóforgalomnak a Lánchidat Legyen a felújított Lánchíd példája a karbonsemleges törekvéseknek.

A múlt hétvégi sikeres próbaterhelés után a felújítás első nagy egysége, a híd útpályájának megújítása néhány héten belül befejeződhet, ezért meghoztuk a híd jövőjével kapcsolatos első döntést.

Az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad a Lánchíd felújítása! Ez már önmagában is említésre méltó, mert mifelénk nem így szoktak menni az ilyen hatalmas beruházások. De ez, a Lánchíd felújítása, fővárosi beruházás…

Lánchíd próbaterhelés BKK 2022 november 12

Pár szóban arról, hogy miért, milyen megfontolások alapján döntöttünk.

A Lánchíd több, mint átkelő: a város egységének és a polgári fejlődésnek a szimbóluma. Nem mellesleg szimbóluma annak is, hogy volt idő, amikor magánvagyonból lett közvagyon, és nem fordítva.

Ahogy a XIX. században a megépítésekor, úgy a főváros egyesítésének hamarosan közelgő 150. évfordulóján is ennek a városnak az egységét fejezi ki a Lánchíd, ezért lesz a lehető legszebb ajándékunk a városnak a legelső állandó dunai átkelő teljeskörű felújítása.

De a Lánchíd másképp is szimbólum: a haladásnak, a közösségnek, az egymásért érzett felelősségnek a jelképe. Hiszen ezek nélkül nem épülhetett volna fel a híd, de ezekhez az értékekhez kell visszatérnünk most is, amikor a város jövőjéről beszélünk, benne a Lánchíddal is. A Lánchíd jövője jelképezi a város jövőjét is.

A felújítás eddig eltelt másfél évében hozzászokott a város forgalma ahhoz, hogy nélkülöznie kell a Lánchidat, a szomszédos hidak forgalma alig észrevehető mértékben változott. Miközben a városi forgalom alkalmazkodott a felújításhoz, azt lassan elfeledjük, hogy a Lánchíd korábban az állandó belvárosi dugók és torlódások helyszíne volt. Ehelyett, a Lánchíd szűk áteresztő képessége miatt okozott torlódások helyett, itt az ideje kipróbálni, milyen az, ha a Lánchíd gyors és megbízható kapcsolat Buda és Pest között.

Ezt ismerte fel számos civil szervezet is, amelyek a fővároshoz fordultak az elmúlt hetekben. És erre a következtetésre jutottak azok a budapestiek is, akik a közösségi gyűlésünk keretében foglalhattak állást a Lánchíd jövőjéről. A közösségi gyűlésen a forgalmi adatok bemutatása után, szakértőkkel való konzultációkat követően a résztvevő budapestiek több mint kétharmada a jobb levegőjű, élhetőbb város és a közlekedésbiztonság érdekében amellett foglalt állást, hogy a Lánchídon a közösségi közlekedés mellett a taxik, a kerékpárosok és a gyalogosok közlekedhessenek.

Mindezeket, de leginkább Budapest élhető, otthonos jövőjét szem előtt tartva azt a döntést hoztuk, hogy december közepétől az elkészült útpályát a BKK-buszok, a taxik és a kerékpárosok vehetik birtokba.

Mivel a felújítás következő üteme a gyalogosok által használható szakaszok megújítása, ezért a gyalogosok a felújítás következő szakaszának lezárta után vehetik újra birtokba a hidat, várhatóan 2023 őszén. A hídon növeljük a buszok számát (16, 105, 178), új járatot is indítunk, éppen azért, hogy a lehető legnagyobb mértékben kihasználjuk a szabad utat a Lánchídon.

A Lánchíd felújítása folytatódik az eredeti tervek szerint, a híd a teljes átadásig munkaterület. Ezért a Lánchíd végleges forgalmi rendjéről 2023 nyarán kell döntenünk. És úgy tartom helyesnek, ha erről kikérjük a budapestiek véleményét is. Így a budapestiek megalapozottan, egy bő féléves tesztidőszak után dönthetnek arról, mi legyen a Lánchíd végleges funkciója a jövőben.

Legyen a Lánchíd nem csak a XIX., de a XXI. században is a haladás, a fejlődés és a közösségi összefogás jelképe!” – írta a főpolgármester Facebook-posztjában.

 

Civil szervezetek kérik, hogy ne nyissák meg az autóforgalomnak a Lánchidat. Legyen a felújított Lánchíd példája a karbonsemleges törekvéseknek

Budapest éghajlatvédelmi kötelezettségvállalásának fontos lépése lehet a Lánchíd forgalomcsillapítása, ezért az Energiaklub, az Extinction Rebellion, a Fridays for Future Magyarország, a Greenpeace Magyarország és a Levegő Munkacsoport szorgalmazza, hogy a híd felújítását követően kizárólag a BKK járművei, a taxik, a kerékpárok, valamint a megkülönböztető jelzéseket használó járművek közlekedhessenek az úttesten.

A Fővárosi Közgyűlés ellenszavazat nélkül fogadta el Budapest Klímastratégiáját, amely kimondta, hogy 2030-ig legalább 40 százalékkal csökkenteni kell a városban az üvegházhatású gázok kibocsátását. Ez csak akkor valósítható meg, ha jelentős mértékben csillapodik a gépjárműforgalom, hiszen a közlekedés felel a kibocsátás 27 százalékáért.

A felújítás évei során a fővárosi közlekedők nagy része hozzászokott a híd elkerülését szolgáló útvonalakhoz, így nem történne nagy változás az emberek – főként az autósok – életében, ha a Lánchidat nem nyitnák meg a gépjárműforgalom számára. Ez a lépés a kitűzött fenntarthatósági célok elérését is támogatja, illetve az alternatív közlekedési lehetőségek – kerékpározás és tömegközlekedés – kihasználását is ösztönzi.

„A Lánchíd forgalomcsillapítása azért fontos, mert azt üzeni, hogy gyökeresen át kell alakítani a városi közlekedés rendszerét. Vissza kell szorítani az egyéni gépkocsiforgalmat, és a jelenleginél jóval nagyobb teret kell adni a környezetkímélő közlekedési módoknak. Budapestnek követnie kell Bécs példáját, ahol azt tűzték ki célul, hogy az ezer lakosra jutó személygépkocsik száma a 2019. évi 372-ről 2030-ra 250-re csökkenjen. Az osztrák főváros már most jó úton halad, hogy megvalósítsa a végcélt” – jelentette ki Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

„A gépjárművek számát nemcsak a szén-dioxid-kibocsátás mérséklése érdekében kell csökkenteni. Minél több helyet kell felszabadítanunk, amit most a parkoló gépkocsik foglalnak el, hogy a helyükön növényeket, fákat ültethessünk. Így sok ember egészségét tudjuk megóvni, és jóllétét növelni, különösen az egyre fokozódó nyári hőhullámok idején” – tette hozzá Pej Zsófia, az Energiaklub adaptációs szakértője.

„A gépjárműforgalom csökkentése nélkül nincs fenntartható közlekedés. Évente mintegy 30 ezerrel nő a Budapesten közlekedő gépkocsik száma. Ha minden autót elektromosra cserélünk, akkor sem lesz klímabarát és fenntartható a közlekedés – és akkor az élhető város szempontjairól még nem is beszéltünk. Elengedhetetlen, hogy minél több ember váltson személygépjárműről tömegközlekedésre, kerékpárra – ahogy azt a 2019-ben elfogadott Budapesti Mobilitási Terv meg is fogalmazza. Ehhez pedig szükséges, hogy a tömegközlekedés és a kerékpározás valós, gyors és kényelmes alternatívát jelentsen minél több ember számára. Mindezt nagyban elősegítené a Lánchíd forgalomcsillapítása” – nyilatkozta Somlói Kinga, a Fridays for Future aktivistája.

Kapcsolódó anyagok:

Lánchíd: nyerjen a közlekedők többsége!

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás