Hirdetés
Forrás: raketa.hu

Ugye ismerős a hajnali zaj, a csörömpölés és a büdös kipufogószag. Lehet rajta változtatni, a hulladékszállítás az egyik legideálisabb terepe az elektromos meghajtásnak.

Az elektromos kukásautó története a 2000-es években kezdődött, akkoriban ugyanis a Debreceni Egyetem Műszaki Karának hallgatói különböző hajtásláncok fejlesztésével kísérleteztek Barta István mestertanár vezetésével. A csapat egy versenyautón dolgozott, amivel ígéretes eredményeket értek el, és ezt követően jöhetett a fejlesztés nagyobb járművek esetében is.

A debreceni Electromega Kft. az első kukásautó átalakításán 2015 végén kezdett dolgozni, 2016 tavaszán pedig be is mutatták Budapesten a prototípust. Azért a fővárosban, mert úgy gondolták, hogy ha az Istenhegyi úton megállja a helyét, akkor Magyarországon bárhol elboldogul, derül ki a vállalat ügyvezető igazgatója, Bántó Ruben korábban adott interjújából. A cég új és használt kocsikat szerel át elektromos hajtásúvá, készítenek multiliftes konténerszállító járműveket, amelyek az ipari hulladékokat gyűjtik be, valamint nyerges vontatót is. Ez utóbbiból kettő Győrben, három a fővárosban üzemel. Mivel azt a hajtásláncot, amivel rendelkeznek, bármelyik alvázzal és felépítménnyel össze tudják hangolni, szinte mindegyik tehergépjármű-gyártó termékét át tudják alakítani.

Egy használaton kívüli, idősebb autót 6-8 hét alatt elektromos meghajtűsúvá alakítanak, és bár a fejlesztési ár viszonylag magas, azonban egy kukásautó esetében például 7-8 év alatt megtérül, mivel az üzemeltetése jóval alacsonyabb, mintha dízelmotorral működne. A fosszilis üzemanyagot használó autókkal szemben csupán napi 4000 forint a fenntartási költség, de nem ez az egyetlen előnye az elektromos kukásautóknak, mivel a nyomaték azonnal jelentkezik a gyakori elindulásoknál, a fékezések során pedig visszatáplálódik az energia az akkumulátorokba, így tölve azokat.

A járművekbe csaknem 200 kilowattórás teljesítményű akkumulátort szereltek, amely egy műszakra, vagy akár 150-200 kilométeres hatótávra is elég. Ezután körülbelül 8-10 órás töltést igényelnek a lítium-vasfoszfát áramforrások, amelyek egyébként a technológia legdrágább alkatrészei.

A részegységek használat közben fogyasztanak csak, nincsenek forgó- és kopóalkatrészek, az egész hajtás szoftveres vezérlésű, ami azért is fontos, mert a hulladékgyűjtő jármű akár napi 600-700-szor is megáll – akár 1 – 2 méterenként.

Bántó Ruben azt is elmondta, hogy az egyik járművet tesztelő csapat szerint a sofőr a nap végére kevésbé érezte fáradtnak magát, mivel az elektromos autóban nincs motorzaj, és a rázkódás is minimális. A szóban forgó autó hajdúszoboszlói sofőre egyébként 15 év munka után csípőprotézisre vár, mivel minden minden megálláskor egy négyütemű mozdulatsort kellett elvégeznie a belső égésű motoros járművet vezetve.

A cég honlapján az is kiderül, hogy 13, 28, és 26 tonnás kukásautókat, kistehergépjárműveket, illetve lithium-ion akkumulátoros nyerges vontatókat is gyártanak. Utóbbi teljesítménye 321 lóerő, 12 órás töltés után pedig 150 kilométert képes megtenni. Az ország első, teljesen elektromos 40 tonnás kamionját 2020 októberében adták át Győrben. A cég eddig összesen húsz elektromos autót gyártott le, ebből négy Hajdú-Biharban végez jelenleg is szolgálatot.

Nyitókép: Electromega

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás