A rovat kizárólagos támogatója
Forrás: nepszava.hu

A fővárosban továbbra is pocsék a levegő. Hivatalosan nincs nagy baj, hiszen a jelenleg érvényes határértékek alapján csak a szmogriadó „tájékoztatási fokozatát” kellett elrendelni, de Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes szerint rosszak a szabályzók.

Budapesten egyre rosszabb a helyzet, az ember sokszor az orráig sem lát, a levegő minősége – főként a belső kerületekben és a főutak mentén – katasztrofális. Erre kell számítani hosszú távon?
Most valóban elhúzódóan rossz a helyzet, amit több tényező is befolyásol. Az időjárás nem kedvez, szinte alig van szél. A téli időszakban ráadásul a szilárd tüzelőanyagok égetése felel az összes légszennyezés egyharmadáért. A másik kétharmadot az ipari létesítmények és a közlekedés adják. Érdekes tény, hogy az autógumik kopása is növeli a szálló por (PM 10) mennyiségét.
Elmondható ugyanakkor, hogy a főváros levegőminőségét nem lehet önmagában mérni: fontos az agglomeráció hatása, és sokszor külföldi eredetű szennyező anyagok is kimutathatók a levegőben.

Előreláthatólag meddig tart a jelenlegi helyzet?
A szmogriadó tájékoztatási fokozatát egészen addig érvényben tartjuk, ameddig nem tapasztalunk tartós javulást. Ezzel is szeretnénk kifejezni az új városvezetésnek azt az álláspontját, hogy a levegőszennyezés valódi probléma. Ezért kommunikáltuk már akkor a szennyezés szintjét, amikor az átlépte a WHO által ajánlott határértéket, de még nem érte el a magyarországi tájékoztatási küszöböt. Úgy gondoljuk, felelős városvezetőként legalább kommunikációs szinten lépni kell.

Ez azt jelenti, hogy nincs valódi mozgástere a főváros vezetésének ebben a kérdésben?

A jelenlegi jogszabályi környezet kifejezetten korlátozza a főváros vezetését annak megítélésében, hogy mikor lehet különféle intézkedéseket életbe léptetni. Ha a jogszabályi környezet nem változik, akkor ez ügyben nem sokat tehetünk.


Veszélyes por

A szálló por a levegőben eloszlatott finomszemcsés (10 μm alatti részecskeátmérőjű) szilárd vagy folyékony halmazállapotú anyagok gyűjtőneve. Angolul finomszemcsés anyagoknak (particulate matter, PM) nevezik őket. A szálló port kémiai összetételtől függetlenül, csupán fizikai alapon, a részecskék átmérője szerint csoportosítják. A 100 μm-nél kisebb szemcsék már belélegezhetőek, de ezek nagy része az orrban és a szájban, legkésőbb a gégefőnél elakad. A 10 mikronnál kisebbek (PM 10) már túljutnak a garaton. A 4 mikron alattiak bejutnak a tüdőbe. A 2,5 μm-nél kisebbek (PM 2,5) pedig már egyáltalán nem, vagy nehezen ürülnek ki a tüdőből. A szálló por különböző légzőszervi megbetegedéseket okoz, mint például asztma, tüdőrák.


Így van. Előkészületben van több erre irányuló javaslatcsomagunk, jelenleg ezek szakmai és politikai egyeztetése zajlik. Levegőtisztasági programunk középpontjában az energiahatékonyság és fűtés korszerűsítés áll. Éppen ebben a kérdésben alakult ki vita a főváros és a kormány között, mert mi másképp képzeljük a következő uniós ciklusban elkölthető pénzek felhasználását. Mi azt mondjuk, ahhoz, hogy jelentős változást tudjunk elérni a város levegőjének tisztaságában, forrásokra van szükség. Ezek nagyrészt uniós források. Ha a kormány elvágja ezt a lehetőséget tőlünk, akkor kivérezteti a várost, ami budapestiek életébe fog kerülni.
Mi a helyzet ma a dugódíjjal? Van bármi változás a korábbi álláspontjukhoz képest?
Nincs változás a választási programunkhoz képest. Öt éven belül mindenképpen szeretnénk valamilyen módon korlátozni a belváros autóforgalmát, mert az önmagában is jelentősen csökkentené a légszennyezettséget, de erről minden érintettet meg kell kérdeznünk. Ezért még idén elindul egy társadalmi egyeztetés, amellyel szeretnénk megvizsgálni, hogy ez az eszköz valóban segítene-e Budapesten? Személyes meggyőződésem, hogy az a helyzet, ami ma Budapest belvárosában van, fenntarthatatlan. A városnak ez a része ma sok szempontból élhetetlen, ami nem jó az ott élőknek, de azoknak sem, akik csak dolgozni, vagy kikapcsolódni jönnek ide.
Dorosz Dáviddal a Népszava készített interjút.

Hogyan kezelhető Budapest és az agglomeráció közlekedési káosza?

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás