A rovat kizárólagos támogatója

Budapest közterületeinek hatékonyabb elosztására ma nagyobb szükség van, mint valaha – vélik a Levegő Munkacsoport szakértői. A változást nagymértékben elősegítené, ha minél több parkolóhelyet alakítanának zöldfelületekké. Erről szól a civil szervezet legújabb, másfél perces videója.

A fővárosból az agglomerációba költözők aránya évről évre emelkedik, nemcsak a kedvezőbb lakhatási költségek miatt, hanem az élhetőbb és zöldebb lakókörnyezet iránti igény növekedésével is. Ezzel szemben az ilyen környezet Budapesten folyamatosan csökken, mivel a zöld helyét szinte megállíthatatlanul foglalják el az újabb és újabb beépítések, leaszfaltozások. Ezt a tendenciát erősíti, hogy töretlenül gyarapodik az autók száma – Budapesten a 2010. évi 573 ezerről 2022-re 711 ezerre, Pest vármegyében ugyanezen időszak alatt 418 ezerről 618 ezerre nőtt. A közeli településekről naponta Budapestre érkező nagyszámú gépjárművek pedig tovább rontják a helyzetet.

A Fővárosi Önkormányzat minden évben tanulmányt készít Budapest környezeti állapotértékeléséről, melynek része a lakossági véleménykutatás is. A reprezentatív felmérés szerint 2022-ben a válaszadók fő indokként jelölték meg, hogy a főváros rossz levegője, illetve természeti állapota miatt gondolkodtak a lakóhelyváltáson.

A lakosság egészségének javítása érdekében a Levegő Munkacsoport a parkolási rendszer újragondolását és a közterületek jobb kihasználását sürgeti.

„Számos nemzetközi példa és kutatás bizonyítja, hogy a kellemes városi környezetben; tehát a sűrű aljnövényzettel és lombos fákkal övezett lakhelyek területén, valamint a társas kapcsolatokra alkalmas közterületek közelében élők sokkal egészségesebbek azoknál, akik ettől eltérő, jóval korlátozottabb területen laknak. Mindez felerősödik az éghajlatváltozással: az erős hőhullámokat mindannyian érzékeltük már, mely a sűrűn beépített városrészekben lakók számára különösen elviselhetetlen. A klímakutatók előrejelzései alapján pedig egyre romló körülményekre kell számítani idén, ezért lenne fontos, hogy szervezetünket ne tegyük ki további káros hatásoknak” – magyarázta Szegő Judit környezetkutató, a Levegő Munkacsoport projektvezetője.

„Egyre több európai város csökkenti a közterületi parkolóhelyeket az ideálisabb városi lét megteremtése érdekében. Párizsban 2003 és 2007 között közel 10 százalékkal szorították vissza a számukat, és további 50 százalékkal tervezik. Amszterdamban 11 200 parkolóhelyet számolnak fel, míg Oslo belvárosában már 700-at tüntettek el” – emelte ki Lukács András, a civil szervezet elnöke.

Az utóbbi években jó pár kezdeményezés megvalósult Budapesten, illetve folyamatban van, melyek a betonfelületek felszámolásával és növényszigetek telepítésével javítanák az ott élők életkörülményeit, valamint az adott utcarészek látképét. A civil szervezet szerint azonban az érdemi javuláshoz is jelentősen mérsékelni kell a gépjárművek számát. Az önkormányzatok a lakosság meghallgatásával olyan társadalmilag igazságos megoldásokat és alternatívákat vezethetnének be, melyekkel a közösségi közlekedés és az aktív közlekedési módok kerülnek előtérbe. Ezt segítené elő a parkolóhelyek visszaszorítása.

Nyitókép: szabálytalan parkolás a ferencvárosi Markusovszky tér gyepén 2020 dec. kép: Sarkadi Péter greenfo

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás