A rovat kizárólagos támogatója

*KEP=55,*A Bodrog újra hajózható lesz, a vízi madarak is jól érzik majd magukat

Kimentem a Bodrog partjára Sárospataknál: szinte teljesen elborították a vízfelületet a döghalak. Aztán még napokig jöttek lefelé a hatalmas márnák, domolykók. A történés néhány évtizeddel ezelőtti, és most nem úsznak lefelé a felpuffadt márnák.



folyópart.jpg
folyópart.jpg

Miért? Alig van a Bodrogban belőlük, meg a titokzatos, de rendszeres szennyezések is megálltak mára. A valamikori “boldog békeidőket” csak néhány gyanúsan zöldesszürke, félgömb alakú, labdányi habpamacs idézi – főleg áradás idején. A Bodrog folyót féltőknek napjainkra egy másik veszéllyel kell harcolni: az elmocsarasodással. Amikor felépült a tiszalöki vízi erőmű, a beavatkozás megemelte a Tisza vízszintjét, és a mellékfolyó folyása megtorpant. Áradás idején még inkább jellemző ez az állapot, mert a Tisza vize olyankor még magasabban van. A lassú folyás következménye lett az iszap és a homok lerakódása a meder kevéssé sodrott részein. Zátonyok, gázlók alakultak ki, és megjelentek a valaha sebes folyón a jellegzetes álló vízi és mocsári növények: különböző hínárfélék, vízi liliom, sőt békalencse.
A Rákóczi-vár alatt még építik a sarkantyúkat


vár a bodrogon uszállyal.jpg
vár a bodrogon uszállyal.jpg

A Rákóczi-várral szembeni, sárospataki fürdőhelyen az idén már tábla is tiltja a lubickolást. Korábban néhány méter széles, jó térdig érő iszapon kellett átvergődnie az elszánt fürdőzőnek. Mint sok hasonló esetben, itt is a gazdasági érdekek jártak elől, amikor a megoldás kényszere jelentkezett. Hárman használják rendszeres vízi szállításra ma a Bodrogot: az Észak-Magyarországi Vízügyi Igazgatóság (ÉVIZIG), egy magyar, és egy szlovák vállalkozás. Ez utóbbi fejlődésnek indult, és így egyre nagyobb mértékben van szüksége a jól hajózható vízi útra.
Hol és milyen beavatkozást kell végezni annak érdekében, hogy ne rakódjon le a homok és iszap? – ennek kiderítése egy másik vízügyi cég feladata volt. Az ő szakembereik megépítették a Bodrog medrének kicsinyített mását, és úgy modellezték az áramlási viszonyokat. Ennek eredményeképpen az ÉVIZIG megkapta az adatokat: hol kell építenie, illetve kotornia a medret. Ezt Éberhardt Gábor mondta el lapunknak. Közben a parthoz kötött a “Tarcal” motoros hajó, amelyik ezekben a napokban a közeli kőbánya folyóparti berakodójától az öt uszályban felváltva szállított követ hozza. Egy ilyen rakomány 200 tonna. Az ÉVIZIG Hajózási Szolgálatának tokaji vezetője hozzátette: közel tízezer tonna követ dolgoznak be a folyó medrébe, a két éves munka során.


uszályból köveket daruznak.jpg
uszályból köveket daruznak.jpg

Ezeknek az áramlást – szaknyelven – terelő és vezető műveknek a feladata az lesz, hogy a sodorvonal töréseit egyenesítsék, és így gyorsabb lesz a folyás. Ez pedig első körben a pataki strandot teszi újra használhatóvá, másrészt az áradások is gyorsabban tudnak így levonulni. Egy terelőmű (a horgászok sarkantyúnak ismerik) 500 köbméter követ igényel. Ezekből összesen 6 darab készül el. A vezetőműbe – ami a parttal kis szöget zár be, és így jóval hosszabb – durván kétezer köbméter kő kell; ebből kettőt építenek. A harmadik évben – 2003-ban – pedig elkezdődik a meder kotrása. Hová teszik a kikerülő iszapot – hiszen az ma már veszélyes hulladéknak számít – kérdezem Éberhardt Gábort. A kotrás során keletkező 140.000 (száznegyvenezer) köbméter iszap a mederben marad – mondta el a szakember.
A terelőművek között lerakott iszap és homok hatására kialakul egy sekély víz, ami segíti a halak ívását. Másrészt megjelennek a gázló madarak is, amelyek kitűnően érzik magukat, amint ezt a lejjebb, néhány kilóméterre található kisvasúti híd fölött már meg lehet figyelni. A medret annak árán teszik hajózhatóvá, hogy mocsaras “öblök” alakulnak ki a folyón – ma ez az arany középút. De mi lesz, ha a szabályozott folyómederből az iszap lejjebb vonul? – kérdezem. Ha a gázló költözik, akkor folytatjuk a munkát lejjebb – válaszolt a szakember. Mennyibe kerülnek ezek a munkálatok? A feladatokra évi 50 Millió forint költséget biztosít a központi költségvetési keret. Ez ugye összesen 150 Millió. De a pontos végösszeget majd a folyó fogja megmondani – zárta beszélgetésünket Éberhardt Gábor.
Fotók és szöveg: Vincze Tamás

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás