Elkészült a váci Duna-híd hatástanulmánya, még a készítői szerint sem jó ötlet a projekt. A helyi lakosok meg is támadták a beruházást egy petícióval.
Új fejlemény van az évek óta húzódó, a Szentendrei-szigetre tervezett váci Duna-híd történetében: elkészült a projekt környezeti hatástanulmánya. A tanulmányt az Építési és Közlekedési Minisztérium megrendelésére az UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. és a Roden Mérnöki Iroda Kft. konzorciuma készítette.
Az innen letölthető, 490 oldalas dokumentum több lehetséges nyomvonal és hídtípus esetén is megnézte az érintett településekre és a környezetre gyakorolt lehetséges következményeket. Egy ponton a készítők a következőt írják benne:
„Közlekedéshálózati jelentőségén túl szimbolikus hatással is bír egy ekkora híd megépítése, lehetővé teszi a Szentendrei-sziget, Vác és a Duna vonala kedvező látványának feltárulását is, ugyanakkor tájvédelmi szempontból akkora változást eredményez, mely véleményünk szerint nemkívánatos a térségben.”- írta a HVG.

Aki már járt valaha a kisoroszi Szigetcsúcson és látta a Duna és a hegyek semihez sem fogható panorámáját, vagy fürdött a horányi szabadstrandon, vagy kompolt át bármelyik szigeti kompon, vagy elevezett mellette, kikötött rajta, vagy csak kívülről nézte az ország második legnagyobb szigetének hosszú tömbjét – az érezhette, hogy a Szentendrei-sziget elzártságában is egy külön kis világ. Kavicsos partjainak, ártéri erdeinek és homokdombjainak gazdag állat- és növényvilága van, nagyszerű fekvése és adottságai miatt ősidők óta lakott (bronzkori, kelta, római, honfoglaláskori és középkori régészeti emlékei is bőségesen vannak), békés földművelés folyik rajta, és ami a lényeg: a sziget kavicságyának parti szűrésű kutai biztosítják legalább másfélmillió ember ivóvízellátását a fővárosban és környékén. Nem véletlenül nem épült lehajtó rá a Megyeri-hídról sem: az ivóvízbázis védelmét egyedül a minél nehezebb megközelíthetőség biztosítja. A szigetre jelenleg csak a Tahi-hídon (Tildy Zoltán-híd) lehet behajtani, a szentendrei oldal felől, és bár ez sokszor kényelmetlen és kevésnek tűnik, másfelől a sziget viszonylagos elzártsága biztosíthatta, hogy annyi érték, és olyan béke tudott fennmaradni rajta.
Hát ez most mind veszélybe kerülni látszik: újra felröppent a nagyágon átvezetendő ún. „Váci-híd” terve. Az persze nem kérdés, hogy sok szempontból kényelmes lenne a híd – másfelől azonban olyan mértékű pusztítással járna, amiről sokan úgy érezzük, hogy megengedhetetlen. Nemrég megjelent a híd környezetvédelmi hatástanulmánya, amelyhez március 6-ig lehet hozzászólni.
Sajátos „közmeghallgatást” írt ki hozzá a Hatóság, amelyet „az érintettek személyes megjelenése nélkül tart meg” de levélben „benyújtható” vélemény. Mivel kiemelt kormányzati beruházás, túl sok mindenbe az érintett önrkományzatok se szólhatnak bele.
A hídnak és a kapcsolódó utaknak a kezdeti nyolcból végül 3 változata „maradt versenyben”: egy Váctól északra (É4), ketttő délre (D1, D2). A hatástanulmányból teljesen jól kiolvasható, hogy az É4 változat természetvédelmi szempontból vállalhatatlan (több védett ill. Natura2000-es területet is keresztülvágna), a D1 nyomvonal Vác történelmi belvárosában jelentene kezelhetetlenül megnövő forgalmat (amit ezért a város utasít el), a D2 pedig a Sződligettel szemközti szigeti vízbázist érintené olyan mértékben, amit a jogszabályok egyszerűen nem tesznek lehetővé.

Vereczkei Brigitta készített egy közérthető tanulmányt: Váci új Duna-híd összefoglaló vélemenynyilvánitás
Nincs jó megoldás. Arról nem is beszélve, hogy a híd forgalma a túloldalon a picike Tildy Z.-hídra lenne átvezetve, ami egyszerűen nem erre van méretezve. És ami a fő: a minimum duplájára növő autós és teherautós forgalom végletesen és visszavonhatatlanul tönkretenné a sziget most még meglévő csendjét, békéjét, nyugalmát – pontosan azt, amiért az emberek itt lakni szeretnek. A sziget „feltárása” ki tudja milyen fejlesztéseknek nyitna teret, amik szinte biztosan veszélyeztetnék a fővárost ellátó vízbázist is.
Amint azt egy természetvédő favizsgáló és faápoló a szintén megépítendő, Tótfalut elkerülő út közelsége kapcsán FB posztjában írta: „bevallom, magam is érintett vagyok, ezért is írom ezt a posztot. Jópár helyen láttuk már, mit szoktak jelenteni ezek a fejlesztések – rengeteg kivágott fát, elvett zöldfelületet, aszfaltot, betont, zajt, port, autók folyamatos, 0-24 forgalmát…. Én nem akarom ezt, ott. És nem csak én nem.
A szigetiek egy csoportja, aki kicsit előbbre lát a kényelménél, elindította ezt a petíciót. A szövegében részletesebben is le van írva, mik a legnagyobb félelmek a híddal kapcsolatban Ezért kérlek, ha egyetértesz vele, írd alá (és esetleg oszd is meg), nagyon sokat segítesz vele a sziget csöndjéért, békéjéért és természetéért aggódó szigetlakóknak. Köszönjük!”
Még néhány cikk, ha utánaolvasnál:
Váci Duna-híd: Áttörés vagy zsákutca? A tervek készen, de a sorsa még bizonytalan
A váci Duna-híd megépítésével a 11-es főútra szabadítaná a kormány az M2-es út teherforgalmát

A váci Duna-híd története még a 2010-es évek elején kezdődött, akkor Harrach Péter, a KDNP országgyűlési képviselője szorgalmazta a megépítését. Harrach 2014-ben újra letette a projekt mellé a garast, majd 2019-ben Fördős Attila, Vác korábbi KDNP-s polgármestere arról számolt be, hogy elkészült egy tanulmányterv, melyet el is fogadtak, amely szerint a híd a településtől délre ívelne át a Dunán. A tervek nem valósultak meg.
2020 márciusában Rétvári Bence szorgalmazta a híd megépítését, majd nem sokkal később maga Orbán Viktor is az ügy mellé állt. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 2021 áprilisában írt ki tendert a tervezésre, ezt nyerte meg az Unitef-Roden konzorcium. Az már akkor világos volt, hogy egy ilyen híd komoly autós forgalmat terelne a Szentendrei-szigetre.
2024 áprilisában aztán talajmechanikai vizsgálatokat végeztek a József Attila sétány környezetében, a Duna-parti nagy játszótér mellett. Augusztusban viszont a kormány jelentős összeget különített el egy új Duna-híd építésére Mohácsnál, miközben a váci híd ügye továbbra is bizonytalan maradt. Jelenleg a környezeti hatásvizsgálatok és a döntés-előkészítő tanulmányok készítése folyamatban van.