A rovat kizárólagos támogatója

Drága a budapesti közlekedés, cserébe alig fejlesztik, egyre látványosabb a magyar főváros tömegközlekedésének leszakadása a régió fővárosaihoz képest. Egy osztrák havi átlagfizetésből majdnem háromszor annyi bécsi jegy jön ki, egy szlováknak a pozsonyiból is dupla annyi, mint amennyi jegyet lehet venni a magyar átlagbérből.

Nem könnyű megmondani, melyik régióbeli városban a legjobb és legolcsóbb a tömegközlekedés, de több szempontból is Prága tűnik a legjobbnak: olcsó is, sok a metró és a villamos, az utasok pedig sokat és sokan használják. Ezen szempontok alapján Berlin, Bécs, Budapest, Bukarest, Pozsony és Prága tömegközlekedését hasonlította össze a 444.hu.
 

Kinek olcsó, kinek drága?

Gyakori téma, hogy a fővárosi tömegközlekedés (BKV–BKK) drága vagy olcsó; egyáltalán: a jegy a drága vagy az az adóforint-mennyiség, amit a budapesti közlekedésre fizetnek ki az adófizetők a fővároson és az államon keresztül.

Megnéztük a térségbeli nagyvárosok közlekedési cégeinek beszámolóit, és kigyűjtöttük, hol mennyi pénzt dobnak össze az utasok jegyre és bérletre, és mennyit fizetnek az adófizetők. A BKK-BKV rendszer annyira meg lett bonyolítva, hogy a budapesti számok összegyúrása volt a legnehezebb, még a román adatokkal is könnyebben megbirkóztunk.


Egy utazás ára Budapesten és a régió nagyvárosaiban

VárosMillió utasBevétel, millió euróJegyárbevétel, millió euróJegyárbevétel aránya az összbevételhez képestEgy utazás ára, euró

Budapest1396,0532,8190,036%0,38
Bukarest961,0333,0125,138%0,35
Pozsony248,6108,141,538%0,43
Prága1228,8627,6160,926%0,51
Berlin978,01108,8636,357%1,13
Bécs931,2494,8234,847%0,53
Forrás: a társaságok 2014-re vonatkozó beszámolói, saját gyűjtés. Megjegyzés: Bukarestben RATB (felszíni közlekedés) és Metrorex (metró) együtt, Berlinben jelentős a városi vasút, az S-Bahn aránya, ami a táblázatunkban nem szerepel.

A lényeg azonban: arányosan csak Prágában ad többet az önkormányzat és az állam a helyi közlekedés költségeire Budapestnél. Bécsben és Berlinben jóval nagyobb részben maguk az utasok fizetik a metrózás és buszozás árát.

Érdemes kiemelni, hogy míg a BKK-s adatokat napokon keresztül több száz oldal kimazsolázásából szedtem össze a Google keresési lehetőségeinek szinte minden opcióját kihasználva, a többi városét a tömegközlekedési cégek éves jelentéseiből egy kis keresgélés után megtaláltam.  Az öt másik város adatainak összeszedése kevesebb időbe telt, mint a budapesti adatoké.
 

A tömegközlekedés népszerűsége a régió nagyvárosaiban


Millió utasLakosságEgy lakosra jutó utazások száma éventeModal split – közösségi közlekedés aránya

Budapest1396,01 744 000800545%
Bukarest961,01 903 425       
504953%
Pozsony248,6   417 389595559%
Prága1228,81 261 715973963%
Berlin978,03 562 166274626%
Bécs931,21 840 573505939%
Modal split – a közlekedési ágazatok közötti teljesítmény megoszlása.

Az összehasonlításból az látszik, hogy nálunk nagyon sokan tömegközlekednek, egy lakosra vetítve csak Prágában utaznak többen. A prágai közlekedés egyébként is igazán kiváló, a világ egyik legsűrűbb hálózata, 65,5 km metró van a budapesti 38,6-tal szemben, ráadásul jóval kevesebb lakosra.

  További részletek >>>

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek