A rovat kizárólagos támogatója

A levegőszennyezés nagy részét az utakon közlekedő gépkocsik okozzák. Ez azonban csupán a környezetterhelés egyik része. A környezetterhelés másik része olyankor keletkezik, amikor a járművel még el sem kezdtünk közlekedni, és akkor, amikor az autónk végleg tönkremegy, és befejezi a pályafutását. Hasonló mondható el számos más műszaki berendezésről, ha elvégezzük az életciklus elemzést.

Kezdjük az autóval, amely nagyon jó példa. Ahhoz, hogy autót vásárolhassunk, az kell, hogy a járművet valahol legyártsák. A gyártáshoz pedig az kell, hogy rendelkezésre álljanak a megfelelő nyersanyagok és alkatrészek. Ehhez bányászni kell vas és réz ércet, és ezeket kohászati úton fel kell dolgozni. Vegyipari technológiával elő kell állítani a műanyag alkatrészeket, a gumiabroncsokat, és az elektromos kábelek szigetelését, félvezető technológiával kell előállítani az elektronikus alkatrészeket, és a modern gépkocsik világító berendezéseit, hogy csak a fontosabbakat említsük.
Ha megvettük az autót, járhatunk vele, elégetve az üzemanyagot. Azután időnként a kocsit javítani kell, alkatrészeket kell benne cserélni, időnként le kell selejtezni a gumiabroncsokat, és újjal kell pótolni a tönkrement akkumulátort.
Az autó előbb-utóbb teljesen tönkremegy, újat kell helyette venni, és a régit roncstelepre szállítani, ahol szétbontják, és igyekeznek megszabadulni a hátra maradt veszélyes hulladékoktól, ártalmatlanítva azok maradványait, esetleg egy részüket újra hasznosítják.
Mindez jelentős környezetterheléssel jár, amelynek során egészségkárosító anyagok juthatnak a levegőbe, az élővizekbe, és a talajba.

belgium autótemető erdőben

Az autógyárak nem nagyon vizsgálják az általuk gyártott járművek teljes életciklusára vonatkozó környezetterhelés adatait, vagy ha igen, ezekből kevés információ jut nyilvánosságra. Csupán becslések vannak arra, hogy a gyártás, karbantartás, javítás, és selejtezés során jelentkező környezetterhelés hogyan viszonyul a tényleges üzemeltetés során fellépő környezetterheléshez, amely akár felül is múlhatja a közlekedésből közvetlenül származó káros anyag emisszió hatását.

Nem csak az autóknál lehet ilyen vizsgálatot végezni.

Valamikor, még a „szocializmus” idején szigorú előírások voltak a háztartási gépek tervezett élettartamára. Általában elő volt írva, hogy a lakossági használatra gyártott porszívók, hűtőszekrények, mosógépek, hajszárítók, villanyvasalók, és más eszközök, rendeltetésszerű normális használat esetén, legalább 25 évig legyenek működőképesek. És ezt a gyártók be is tartották. Számos háztartásban még ma is működnek 40-50 évvel ezelőtt gyártott NDK, csehszlovák, és szovjet háztartási gépek, amelyek persze nagyon korszerűtlenek.
Ezek helyett ma már általában 5 év használati időre tervezett modern, energiatakarékos eszközüket lehet beszerezni. Kérdés persze, hogy ha ezeket 5 évenként le kell cserélni, ahelyett, hogy 25 évig használnánk a kevésbé energiatakarékos eszközöket, jól járunk-e a teljes életciklusra vetített környezetterhelés szempontjából.

Az életciklus elemzés a környezetbarát szél- és nap- erőművekkel kapcsolatban is elgondolkodtató következtetésekhez vezethet. Az ezekkel járó környezetterhelés túlnyomó része ugyanis akkor keletkezik, amikor az erőmű még meg sem kezdte a működését, továbbá akkor, amikor az időjárástól függő kiszámíthatatlan teljesítmény ingadozás kiegyenlítésére járulékos hálózati beavatkozások szükségesek, és akkor is, amikor az erőmű befejezi a pályafutását, le kell bontani, és meg kell szabadulni a hátramaradó veszélyes hulladékoktól.
Ennek ellenére kétségetlen, hogy a környezetbarát eszközöket használó modern nyugati világban egyre tisztább a levegő és az ivóvíz, egészségesebb a környezet. Ennek az árát azonban valahol mégis csak meg kell fizetni. A számlát pedig főleg azok a „fejlődő” országok fizetik meg, ahová a környezetbarát eszközökhöz kapcsolódó környezetkárosító technológiák egyre nagyobb részét kihelyezik, vagyis ott, ahol olcsó a munkaerő, olcsó az emberi egészség, és olcsó az emberi élet.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás