A rovat kizárólagos támogatója
Levegő Munkacsoport

Egyáltalán nem csökkentek a dugók a nagykörúti lámpaprogram átállításának és egyes utcák forgalomcsillapítása visszavonásának a hatására. A Levegő Munkacsoport már az intézkedések bevezetése előtt arra figyelmeztette Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy a Magyar Autóklub nyomására tett lépések még többeket fognak autójuk használatára ösztönözni.

A nagykörúti villamos viszonylagos forgalmi háttérbe szorítása éppen a főváros azon célkitűzéseinek ellenében hathat, hogy vonzóbbá tegye a közösségi közlekedést. A kis utcák védelmét szolgáló korábbi forgalmi változtatások ideiglenes felfüggesztése pedig az ott lakók életkörülményeit rontja.

„Az elmúlt időszakban egyre szaporodó dugókat elsősorban az okozza, hogy évente mintegy 30 ezerrel növekszik az autók száma Budapesten és agglomerációjában, valamint az, hogy ma egy átlagjövedelemből kétszer annyi üzemanyagot lehet venni, mint tíz évvel korábban. Fontos tényező az is, hogy az elmúlt évtizedekben több százezren költöztek ki a környező településekre, és közülük sokan naponta ingáznak a fővárosi munkahelyükre, túlnyomórészt autóval. Mindezt tetézte a koronavírus-járvány, aminek hatására ma 30-40 százalékkal kevesebben veszik igénybe a tömegközlekedést, mint két évvel ezelőtt” – állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

„Rengeteg példa mutatja világszerte, hogy egy város élhetőségét nagy mértékben javítja a közúti gépjárműforgalom visszaszorítása, a közösségi, gyalogos és kerékpáros, rolleres közlekedés előnyben részesítése. Ezt hatékonyan segíthetné elő egy városi útdíj, de első lépésként legalább egy budapesti behajtási díj bevezetése, amire a Levegő Munkacsoport már több javaslatot is tett. Ezt támasztják alá az elmúlt évtizedeket tapasztalatai is, hiszen eddig egyetlen városvezetésnek sem sikerült csökkentenie a dugókat: sőt az INRIX kimutatása szerint Budapest már 2018-ban is a 30. legrosszabb helyen állt a forgalmi torlódások tekintetében a világ 220 nagyvárosa között – tette hozzá Vargha Márton, a civil szervezet közlekedési témafelelőse.

Jó hír, hogy a főpolgármester a Levegő Munkacsoportnak küldött válaszában kiemelte, csak ideiglenes intézkedésekről van szó, a városvezetés továbbra is elkötelezett a környezetbarát közlekedési rendszer kialakítása mellett. A Levegő Munkacsoport azt várja, hogy a városvezetés folytatja az eddig forgalomcsillapítási, illetve a közösségi közlekedést előnyben részesítő politikáját, és nem tesz a közlekedés okozta környezeti ártalmakat növelő intézkedéseket.


A Levegő Munkacsoport 1988-ban alakult környezetvédő civil szervezet. Tevékenységének főbb területei az államháztartás és az uniós költségvetés zöld reformja, a közlekedés környezetbarátabbá tétele, valamint az éghajlatváltozást lassító és környezetünket élhetőbbé tévő energiapolitika és településfejlesztés. Tanácsadó Irodája minden évben több ezer embernek nyújt segítséget.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás