A rovat kizárólagos támogatója

A városháza megkukult, de a BKV se tud semmi biztosat a Tarlós által beígért M3-as klímákról, se arról, mi lett a főpolgármesteri légkondi-vizsgálat eredménye. A Magyar Narancs egy szót sem tudott kihúzni a főpolgármestertől arról, mikor fogja teljesíteni az ígéretét, azaz mikor szerelik fel az első légkondicionálókat a 3-as metró felújított szerelvényeire.

A lap azért kérdezte Tarlós Istvánt, mert március 30-án, a metróvonal első felújított szakaszának átadáskor nagy nyilvánosság előtt jelentette be, klímaberendezéseket kaphatnak az orosz szerelvények. Tarlós szó szerint azt mondta: „úgy néz ki, esetleg mégis megoldható az M3-as infrastruktúra teljes felújításáig az M3-as szerelvények légkondicionálása.”

De hol van a vizsgálat eredménye?

A főpolgármester ígéretét azzal támasztotta alá, hogy a Liebherr céggel (amely hűtők és klímaberendezések forgalmazásában is jól ismert név világszerte) elvégeztetik a „moduláris klímarendszer vizsgálatát”. A Magyar Narancs megkereste a Liebherrt, mi lett a vizsgálat eredménye és milyen következtetéseket vontak le, azoknak mi lesz a költségvonzata, de Tarlóshoz hasonlóan nem reagáltak kérdéseikre.  A BKV nem ignorálta az érdeklődést, kapta a lap a választ, igaz, gondosan mellőzve a konkrétumokat. Olyannyira, hogy még Tarlós bejelentéséhez képest is kevesebb információt tartalmaz.

„Az eredeti M3 szerelvények klímafogadásra nem lettek felkészítve, így a felújítás során történő konstrukciós átalakítás aránytalan drágulást eredményezett volna. Azonban mind a Főváros, mind a BKV Zrt. folyamatosan napirenden tartja az M3-szerelvények klímakérdését. Ennek megfelelően – az esetleges telepítés megvalósíthatósága érdekében – folyamatosan vizsgáljuk az új műszaki kialakítású és innovatív megoldásokat tartalmazó klímarendszereket” – írták a kérdéssorra válaszolva.Rákérdeztek a Liebherr moduláris vizsgálatának eredményére is, erre már nem érkezett válasz a közlekedési vállalattól.

Visszatérő téma

A 3-as metró vonalárára 69 milliárd forintért vásárolt 37 felújított Metrowagonmash-szerelvények hűtése az egyre melegebb nyarak visszatérő témája Budapesten. Szombaton Karácsony Gergely, az MSZP-Párbeszéd főpolgármester-jelöltje osztotta meg utazási élményét, amelyet 35 fokban sikerült abszolválnia az M3-on.

A szerelvények felújításakor takarékoskodásra hivatkozva nem rendelte meg a főváros a légkondik felszerelését az orosz gyártótól.

Ráadásul amíg a teljes vonalat fel nem újítják, a szerelvények a fékezéskor keletkező energiát hővé alakítják. Azaz minden állomás előtt fűtenek, ahogy a 30-40 éven át futott elődeik tették. Az utasok hőérzete nemcsak ezért fokozódik – tudtuk meg a metróközlekedésben műszaki ismeretekkel rendelkező forrásunktól –, hanem azért is, mert a felújított szerelvények ventilátorai nem tudnak olyan mértékű levegőcserét biztosítani, mint az ósdi orosz kocsik tetején kialakított szellőztető kopoltyúk. Ezek és az elhúzható felső ablakok révén erőteljesebb volt a légáramlás az elavult, mint a légkondicionálómentes új kocsikban.

Amennyiben Tarlós betartja ígéretét, 2022 végére láthatják el a 3-as metró szerelvényeit klímákkal. Ez a rekonstrukció lezárásának még érvényben lévő hivatalos dátuma, a BKK a felújításról szóló projektismertetőjében ez szerepel a harmadik szakasz befejezéseként. Ez azonban jó eséllyel tovább csúszik, ahogy a projekt eddigi céldátumai is, már csak amiatt is, mert az utolsó, mély vezetésű szakasz felújítása lesz műszakilag a legbonyolultabb.

M3 szauna metró. A párbeszéd akciója 2017 nyarán

Mint a Mancs megírta, a városházán az induláskor 2017 végére várták a projektzárást, aztán abban reménykedtek, 2020 júniusára a 3-as metró összes állomása és a teljes, 17 kilométeres alagút megújulhat. Egy évvel ezelőtt már az is eredménynek számított, ha az uniós támogatás felhasználásának véghatáridejére, 2023-ra végeznek. Tarlós három évvel ezelőtt 2019-re ígérte a 3-as metróvonal teljes felújítását.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek