A rovat kizárólagos támogatója

Az alulírott környezetvédő szervezetek elítélik, hogy a kormány meg akarja semmisíteni az 1996-ban szakmai konszenzussal elfogadott magyar közlekedéspolitika emberközpontú és környezettudatos fejlesztési céljait, nemzeti érdekeket kifejező szempontjait.

Megdöbbenéssel fogadják, hogy a jobbító szándékú módosító javaslatokat lesöpörve, egy olyan országgyűlési határozatot kívánnak elfogadtatni, amely közlekedési és környezetvédelmi szempontból egyaránt fenntarthatatlan közlekedéspolitikát irányoz elő.
A kormány a demokrácia játékszabályaival is visszaélve igyekszik lehetőséget biztosítani magának arra, hogy a Dunán – a már bevált módszerek helyett – vízlépcsőkkel és mederduzzasztással bővítse a hajózhatóságot. Miután valamennyi parlamenti szakbizottság megszavazta az ezt kizáró módosítást, a beterjesztő szabad demokrata képviselőkkel visszavonatták, olyan időpontban, amikor már új javaslat benyújtására nincs lehetőség. Így megfosztotta az országgyűlést attól, hogy az akaratát érvényesíteni tudja a Duna környezetvédelmileg fenntartható hajózási használata ügyében.
Az elfogadás előtt álló változat törli azokat a korlátokat, amelyeket az 1996-os határozat rögzített. Ugyancsak törölni kívánja a kormány a jelenleg hatályos közlekedéspolitikai határozatból azokat a fejlesztési célkitűzéseket, amelyek a gyalogos és kerékpár-közlekedés feltételeinek számottevő javítására, a közlekedésben állapotuk miatt korlátozottak (például mozgássérültek) közlekedését könnyítő feltételek megteremtésére, a sűrűn lakott területeken, a történelmi jelentőségű, műemléki védettségű, valamint a pihenést, üdülést szolgáló területeken gépjármű-forgalom jelentős csillapítására irányultak. Az ezek visszaállítására tett – az országgyűlés környezetvédelmi bizottsága által támogatott – képviselői javaslatokat leszavaztatta más bizottságokban.
Hasonló sorsra jutott a Budapesti Közlekedési Szövetség mielőbbi létrehozására irányuló javaslat is, melyet kormánypárti és ellenzéki honatyák egyaránt beterjesztettek. A határozati javaslat ellentétes számos nemzetközi kötelezettségvállalásunkkal, egyebek között az Európai Unió 2000-ben elfogadott Víz Keretirányelvével, az Európai Közlekedési Miniszterek Konferenciájának “A közlekedés külső költségeinek árakba történő beépítését célzó politikákról” szóló 1998-as határozatával, a “Fenntartható közlekedés a Közép-Európai Kezdeményezés országaiban” című miniszteri állásfoglalásban foglaltakkal. Álláspontunk szerint a határozat az Alkotmány előírásait is sérti. A fentiek miatt a környezetvédő szervezetek kérik az országgyűlési képviselőket, hogy jelen formájában ne szavazzák meg a közlekedéspolitikáról szóló országgyűlési határozatot.
Budapest, 2004. március 12-én
Energia Klub
E-misszió Természet és Környezetvédelmi Egyesület
Hulladék Munkaszövetség
Fürkész Természetbarát és Környezetvédő Egyesület
Gaja Környezetvédő Egyesület
GATE Zöld Klub Egyesület
Göncöl Szövetség
Greenpeace
Keresztúri Társas Kör Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület
Levegő Munkacsoport
Magosfa Alapítvány
Magyar Közlekedési Klub
Magyar Természetvédők Szövetsége
Nimfea Természetvédelmi Egyesület
Rákoskert Vasúti Közlekedéséért Alapítvány
Rákosmenti Környezetvédő Egyesület
SZIKE Környezet- és Egészségvédelmi Egyesület
Terézvárosi Zöld Kör
Védegylet
WWF Magyarország
Zöld Érdek Alapítvány

További felvilágosítás:
Lukács András, Levegő Munkacsoport, 266-0854
Márkus Ferenc, WWF Magyarország, 06-30-311-1750
Jánossy András, a Környezet- és Természetvédő Szervezetek Országos Találkozója Duna-szekciójának vezetője, 350-8469

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás