A méregdrágán és közepes minőségben az Orbán-rezsim által a fideszes városvezetésre kényszerített 3-as metró orosz szerelvényeihez egy hónapja nem jön alkatrész. Az orosz cég most hadianyagot gyárt. Többek között az ilyen bukta miatt sem szabad a paksi atommutyiba belemenni.
Harminc napja nem érkezett alkatrész a budapesti 3-as metró orosz szerelvényeihez és a gyártó Metrowagonmash (MWM) szakemberei sem jöttek Oroszországból – ezt a Népszavának ismerte el a BKV.
Az a Moszkva melletti Mityiscsi Gépgyár, ahol a budapesti metrókocsik készültek, többek között harci járművekhez is előállít nagy sebességre képes lánctalpas alvázcsaládot. Azt a cikk szerint kérdéses, hogy ott most egyáltalán készülnek-e a budapesti metró szerelvénykéhez alkatrészek.
A BKV álláspontja szerint a háború egyelőre nem befolyásolja a 3-as metró szerelvényeinek karbantartását, mivel van valamekkora tartaléka a vállalatnak metróalkatrészekből. Ez a raktárkészlet ugyanakkor legfeljebb néhány hónapra elegendő, attól függően, hogy milyen ütemben kell cserélni egyes alkatrészeket. A kifogyó elemek pótlásáról a Népszavának annyit mondtak, hogy „folyamatosan vizsgálják és keresik a hazai és egyéb beszerzési és szállítási lehetőségeket”.
A lap egy friss, az ukrajnai háború jelenlegi és későbbi hatásait elemző jelentésre hivatkozva arról is ír, hogy a háború miatt szinte behajthatatlanná vált a BKV nagyjából 12,5 milliárdos kötbérkövetelése. A BKV 2019-ben perelte be a budapesti metrókocsik gyártóját, de az orosz cég az elmúlt két év alatt még a periratokat sem vette át, az előzetes egyeztetéseken semmit nem ismert el, semmilyen kártérítési összeget nem tartott elfogadhatónak. A háború alatt pedig gyakorlatilag leállt a per.
Nyitókép: Kőbánya-Kispest metróbaleset 2022 jan. kép: Mihádák Zoltán / MTI