Az Európai Unió környezetügyi miniszterei zöld utat adtak annak a törvénytervezetnek, amely a hajók által okozott légszennyezés csökkentését célozza.
A tervezetben foglaltak megvalósítása hatékonyabbá teheti a légzőszervi megbetegedések és a savas eső által okozott környezeti ártalmak elleni küzdelmet, a hajótulajdonosok számára viszont költségnövelő hatással jár.
A terv értelmében arra kötelezik a hajótulajdonosokat, hogy alacsonyabb kéntartalmú üzemanyagot használjanak és ezzel csökkentsék a hajók által a levegőbe jutatott kéndioxid mennyiségét. A jelenleg engedélyezett 5 százalék (50000 rész per millió rész) helyett a javaslat 1,5 százalékos kéntartalmat enged meg az összes olyan tengerjáró hajó üzemanyagában, amelyek a Balti-tengeren, a Csatornán, illetve az Északi-tengeren közlekednek. Az új limitek a Balti-tengeren már 2006-tól életbe lépnek, az EU-val határos többi tengervízen pedig 2007-től. A tisztségviselők szerint ily módon a kéndioxid-kibocsátás mértéke a jelenlegi szinthez képest kétharmaddal, évente 500 ezer tonnával csökkenhet 2007-től.
2006 májusától ugyanez a határérték vonatkozna az EU-n belül közlekedő személyszállító hajókra is. A szigorúbb előírásokat a következő évek során a folyami és tavi járművekre is ki akarják terjeszteni.
Az illetékes EU-bizottság szóvivője szerint a szigorítások miatt a hajótulajdonosoknak összességében 3 százalékos emelkedésre kell számítaniuk üzemi költségeikben. A növekmény egy része abból adódik, hogy a hajómotorokat hozzá kell igazítani az alacsonyabb kéntartalmú üzemanyagokhoz.
A környezetügyi miniszterek végleges jóváhagyása előtt a tervezetet még az Európai Parlamentnek is el kell fogadnia.