A legnagyobb brit autóipari szövetség sürgős kormányzati beavatkozást kért az elektromos járművek gyenge kereslete és az átállási folyamat fenntarthatatlanná vált üzleti költségei miatt.
A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) állásfoglalásában közölte, számításaik szerint az elektromos járművekre megszabott, folyamatosan emelkedő értékesítési kvóták kötelező betartásának és a kereslet gyengeségének egyidejű hatásai csak az idén hatmilliárd font (jelenlegi árfolyam alapján csaknem háromezermilliárd forint) többletköltséget rónak a brit autóiparra. Az SMMT szerint ennek pusztító következményei lehetnek az ágazat üzleti vállalkozásainak életképességére és az iparági foglalkoztatottságra.
A jelenleg érvényes brit előírások szerint az idén újonnan forgalomba helyezett személyautók 22 százalékát, a kisteherautók tíz százalékát elektromos meghajtással kell felszerelni. A gyártóknak 15 ezer font (7,4 millió forint) büntetést kell fizetniük minden egyes olyan belsőégésű motorral működő jármű után, amelyet e kvóta felett értékesítenek.
Jövőre az elektromos autók és furgonok minimális értékesítési aránya a teljes forgalmon belül 28, illetve 16 százalékra emelkedik, és a munkáspárti brit kormány már jelezte, hogy a konzervatív elődje által 2035-re halasztott időpontról ismét az eredetileg kijelölt 2030-ra kívánja visszaállítani azt a határidőt, amely után már nem lehet új benzin- és dízelüzemű személyautókat és furgonokat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában.
Az autóipari érdekképviselet állásfoglalása szerint azonban a jelenlegi értékesítési folyamatok arra vallanak, hogy az idén csak 363 ezer új elektromos személyautóra lesz kereslet, és ez azt jelenti, hogy az előírt 22 százalékos minimális kvóta helyett 18,7 százalék lesz az újonnan eladott elektromos autók piaci részaránya.
Az ágazati szervezet számításai szerint a furgonok piacán még rosszabb a helyzet: ebből a járműfajtából 2024-ben várhatóan csak húszezret sikerül értékesíteni, és ez a tíz százalékos kötelező kvóta helyett mindössze 5,7 százalékos aránynak felelne meg.
Az SMMT szerint ebben a helyzetben a gyártók kénytelenek saját forrásból szubvencionálni az eladásokat, és csak az idén négymilliárd font árengedményt hirdettek meg. Ez és a kvóták betartásának egyéb költségei 2024-ben hatmilliárd font körüli többletkiadással terhelik az ágazatot, ami fenntarthatatlan.
Jonathan Reynolds üzleti ügyi miniszter közölte, a kormány gyorsított ütemű konzultációt kezd az ágazat képviselőivel a helyzet megoldására, de arra nem tett ígéretet, hogy a belsőégésű motorral szerelt autók és furgonok értékesítési tilalmának határidejét meghosszabbítanák.