Szervezetünk, az Anthropolis Egyesület azon dolgozik, hogy rávilágítson olyan globális folyamatokra és következményeire, mint a környezetszennyezés, a munkaerő-kizsákmányolás, a pazarlás, vagy a gyermekmunka. Mindezt a globális szolidaritásra és felelősségvállalásra nevelés keretében teszi, nemzetközi partnerekkel karöltve., Olyan európai uniós pályázatok támogatásával, amelyek lehetővé teszik ingyenes oktatási segédanyagok, kölcsönözhető mobilkiállítások vagy épp online illetve táblajátékok fejlesztését az egyéni felelősség növelésének, a kritikai gondolkodás erősítésének, a fogyasztói szokások alakításának érdekében.
Egyre több szó esik manapság a környezeti felelősségünkről – látjuk, halljuk, a bőrünkön érezzük a túltermeléssel, pazarló fogyasztással, mértéktelen károsanyag-kibocsátással járó problémákat, amikre apró és lassan megjelenő részmegoldások születnek. Például, idén július 1-től a rövid életű csomagolóanyagokat – PET-palack, aludoboz, tetrapack visszaváltják, a hulladékainkat átválogatják, bizonyos részét újrahasznosítják, egyre több körülöttünk az elektromos és hibrid meghajtású autó. Na de jó-e ez az irány, hogy a fogyasztói szokásaink ugyanazok maradnak, csak kicsit ’zöldítjük’ azokat?
A nyersanyag-készleteink fogynak, az okos-megoldásokhoz szükséges nemesfémekért egyre jobban meg kell dolgozni, az autók töltését szolgáló napelemparkok hatalmas területeket foglalnak el. Az ökolábnyom-számítás alapján idén már augusztus 1-jén feléltük az erre az évre szóló nyersanyagkészleteinket. Kutatók azt jelzik előre, hogy ha az emberiség egyre növekvő tömege ugyanilyen intenzitásban használja az erőforrásokat, akkor egyre drasztikusabb élelmiszer- és vízhiánnyal kell szembenéznünk.
Az Anthropolis Egyesület ACCESS projektünk egyik eredményeként létrehoztunk egy társasjátékot, amely arra irányítja a figyelmet, hogy ha túlfogyasztunk, akkor meghaladjuk a természet regenerációs képességét, legyen az termőföld, édesvíz, vagy más erőforrás, jelen esetben egy tóban élő halak állománya. Vagyis, nem a keletkező többletet fogyasztjuk, hanem a forrás „magjából” hasítunk ki egy darabot. Ennek a folyamatnak egy tipikus példája a túlhalászat, amely a fogyasztói igények kielégítése miatt mindennapos emberi tevékenység. Ennek eredményeként felborulnak táplálékláncok és egyre több fajt sodrunk a kihalás szélére.
„Ki a legügyesebb halász?” c. játékunkat ajánljuk iskolák, gyermekotthonok, civilek, és mindenki figyelmébe, aki még elméleti szinten megismerkedne a fenntartható fogyasztás elvével.
Különösen pedagógusok számára javasoljuk ezt az interaktív, gondolkodás, számolást, együttműködést igénylő játékot, mintegy segítségként, hogy diákjaik részére saját élményt adjanak játékos keretek között tetteik környezetre gyakorolt hatásairól.
A játék eszközei egyszerűen elkészíthetők és a diszfunkciókkal rendelkező tanulók, diákok számára is alkalmas, mivel nem igényel különleges eszközöket.
A játék hangsúlyos eleme az inkluzivitás, az a meggyőződés, hogy az egyéneknek identitástól vagy háttértől függetlenül egyenlő hozzáférést kell biztosítani a lehetőségekhez.
Az ACCESS projekt keretében ez azt jelenti, hogy a különböző szükségletekkel rendelkező fiataloknak egyenlő esélyt kell biztosítani a globális polgárság értékeinek megismerésére. Mivel ezek az egyének kirekesztve érezhetik magukat, vagy nem férnek hozzá az iskolai, felsőoktatási vagy nem formális keretek között e témákról folytatott általános párbeszédhez. Ezért a tevékenységeket és az oktatást a lehető legbefogadóbbnak és legkönnyebben hozzáférhetővé kell tenni, miközben az egyéneket megfelelően oktatni a globális és európai értékekre és kérdésekre.
Lehetetlen, hogy minden tevékenység teljesen inkluzív legyen mindenki számára, lehetetlen minden tevékenységet az egyedi igényekhez igazítani. Ennek ellenére minden erőfeszítést megteszünk annak érdekében, hogy az ACCESS projekt tartalma, tevékenységei és kézikönyvei a lehető legátfogóbbak legyenek.
A projekt az Európai Unió támogatásával valósul meg.