Hirdetés

Amikor a politika megtorpedóz egy fontos környezetvédelmi beruházást. Úgy összeveszett az olasz és a francia kormány, hogy nem ássák tovább az óriási alagutat az Alpok alatt, pedig ez jelentősen csökkenthetné a kamionforgalmat.

Húsz éve kezdték tervezni, és 2025-re készült volna el egy 58 kilométeres vasúti alagút az Alpok alatt, ami a francia Lyont és Torinót kötné össze. Ez most Európa egyik legnagyobb infrastrukturális beruházása, aminek legalább 40 százalékát az EU finanszírozná (a napokban felmerült, hogy akár a felét is kifizetnék). Ha az alagút elkészül, akkor a mostani 7 óra helyett csak 4 óra lenne eljutni Párizsból Milánóba, illetve sokkal kevesebb teherautó járna át az Alpokon.

Csakhogy az olasz miniszterelnök közölte, felfüggesztik az építkezést. Giuseppe Conte szerint túl sok a vita róla Franciaországgal. Conte pártja – az 5 Csillag Mozgalom – egyébként se szerette az alagutat, szerintük az emberek jólétére kellene költeni, és nem ekkora beruházásokra, ami számításaik szerint sosem térül meg. 

Conte a közelmúltban nagyon összeveszett a francia kormánnyal, miután Párizs mellett találkozott a sárga mellényesek vezetőivel, és ezen a francia kormány nagyon felháborodott. Néhány napja elvben ezt a vitát tisztázták, Macron francia elnök azt mondta, hogy ő már túllépett rajta.

Az alagútnak viszont nagy támogatója az 5 Csillag koalíciós partnere, a Liga nevű párt, és annak vezetője, Matteo Salvini belügyminiszter. Salvini szerint mihamarabb meg kell építeni az alagutat, és élesen kritizálta alagút-ellenes kollégáit a kormányban.

Salvini ugyanakkor azt is mondta, hogy most nem mondja fel a koalíciót, mert Olaszországnak stabil kormányra van szüksége. A legutóbbi választás óta a Liga népszerűbb már mint a tavalyi választásokon győztes az 5 Csillag. Sokan arra számítottak, hogy Salvini az EP-választással egy időben előre hozott választásokat kényszeríthet ki, és a Berlusconi vezette Forza Italiaval igyekezne inkább kormányozni tovább.

Az olasz vitát az is meghatározza, hogy az 5 Csillag az ország déli részében népszerű, míg a Liga északon, és az alagút az északi régió gazdaságán lendítene inkább. Az alagutat a francia oldalon tovább ásná az építő cég, ugyanakkor attól is félnek, hogy sok százmillió euró EU-s támogatás veszhet el a késlekedés miatt írta a 444.hu – hivatkozva a BBC-re.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás