Hirdetés

A vállalatok számára nem egyértelmű az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása közti összefüggés. Még az üzemanyag-fogyasztást kiemelten fontosnak tartó vállalatok között sem nagyon találni belső ösztönző rendszert, vagy bármilyen szabályozást, belső útmutatást az autóhasználatra vonatkozóan.

A WWF Magyarország és a Toyota Motor Hungary 2011-ben közös projektet indított a vállalati autóflották károsanyag kibocsátásának csökkentése és egy racionálisabb, biztonságosabb és olcsóbb vezetési stílus, az eco-driving (öko-autózás) elterjesztése érdekében. Fő céljuk a levegőbe bocsátott károsanyagok – elsősorban üvegházhatású gázok – csökkentése, és az autóhasználat ésszerűbbé tétele.

„A tudatos közlekedés rendkívül fontos lenne környezetünk védelme szempontjából, így a tömegközlekedési eszközök fokozott használata, vagy a valós igényeknek megfelelő autóhasználat. Hazánkban a közlekedési ágazatokon belül messze a közúti közlekedés bocsátja ki a legtöbb károsanyagot, melynek egy jelentős része elkerülhető lenne például a megfelelő vezetési technikák alkalmazásával. Külföldön nem ritka, hogy a jogosítvány megszerzésének feltétele az öko-vezetési technikák elsajátítása is.” – mondta Figeczky Gábor, a WWF Magyarország igazgatója. A projekt során felmérést végeztek mind a nagyvállalatok, mind a kis- és középvállalatok körében arról, hogy működésük során, valamint autóflottájukkal kapcsolatos döntéseknél milyen súllyal esnek latba a környezeti szempontok, mennyire figyelnek oda az üzemanyag-fogyasztásukra és károsanyag-kibocsátásukra.

A nagyvállalatok esetében érdekes, olykor ellentmondásos eredményeket mutat a kutatás. Míg a vállalatok 62 %-a szerint a környezeti problémák közül kiemelten fontos az éghajlatváltozás és szintén 62 %-uk tesz is bizonyos intézkedéseket az üvegházhatású gázok kibocsátásnak csökkentéséért, addig csupán kb. 30 %-uk méri egyáltalán a kibocsátásait. A felmérésből az is kiderül, hogy a vállalatok számára nem egyértelmű az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása közti összefüggés. További tanulság, hogy még az üzemanyag-fogyasztást kiemelten fontosnak tartó vállalatok között sem nagyon találtunk belső ösztönző rendszert, vagy bármilyen szabályozást, belső útmutatást az autóhasználatra vonatkozóan.

A vizsgált 100, autóval rendelkező kis- és közepes vállalat – saját bevallása szerint – 91 %-a tesz környezete megóvásáért lépéseket ám konkrétumként leginkább az amúgy is kötelező intézkedéseket említették (pl.: hulladékkezelés). A belső kibocsátás és energiahasználat-csökkentési célokat a kis- és közepes vállalatok 54 %-a kifejezetten az autóhasználathoz köti, mely azonban nagyban összefügg a költségmegtakarítási intézkedésekkel, nem a környezeti teljesítmény javítása a fő motiváció. Az autók környezettudatos használatának elősegítésére 15 %-uk alkalmaz belső pénzügyi vagy egyéb ösztönzőket, 11 %-uk pedig oktatással (eco-driving) segíti elő a takarékos magatartást.

„Meglehetősen gyerekcipőben jár még a környezetkímélő vezetés Magyarországon.” – mondta Varga Péter, a Toyota Motor Hungary Kft. PR és marketingkommunikációs vezetője. „A projekt segítségével fel szeretnénk hívni nem csupán a vállalatok, hanem minden ember figyelmét is arra, hogy ha okosan használják autóikat, azzal a környezetnek és a saját pénztárcájuknak is jót tesznek, tehát mindenki nyer.”– tette hozzá.

A WWF ennek a témának szentelt weboldalán, a valts.wwf.hu-n teljes körűen körbejárjuk a zöld autózás témakörét, az autóvásárlástól egészen a jármű roncstelepre kerüléséig. Mindezt érdekes információkkal, meghökkentő adatokkal és olyan tippekkel tesszük, melyek segítségével havi több ezer forintot is spórolhatnak az autótulajdonosok.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás