A rovat kizárólagos támogatója

24 fővárosi iskola kapcsolódott be a Greenpeace Magyarország most induló légszennyezettség-mérési programjába. A gyerekek egészségét még a felnőttekénél is jobban veszélyezteti a légszennyezés. Ezért a zöld szervezet iskolák környékén vizsgálja a levegő nitrogén-dioxid tartalmát, hogy pontosabb képet kaphassunk arról, mennyi káros anyagot lélegeznek be gyermekeink.

A baj nagy: noha még alig telt el 90 nap 2019-ből, máris többszörösen túlléptük a hazai jogszabályok által egész évre megengedett órás határértékeket. A Greenpeace ezért a régi dízelautók fokozatos kivezetését kéri a városvezetéstől, mert ezzel lehetne a leggyorsabban és leghatékonyabban tenni a tiszta levegőért.
 
A Greenpeace úgynevezett diffúziós csöveket [A Greenpeace DIF 100 RTU – NITROGEN DIOXIDE (NO2) gyártmányú diffúziós csöveket használ, melyeket a Gradko Environmental cégtől szerzett be. A csövekben elhelyezett anyag kémiailag megköti a nitrogén-dioxidot, melynek mennyiségét aztán egy nemzetközi laboratórium elemzi. Részletes adatok az eszközről és a mérési módszerekről] helyezett ki 24 budapesti és környéki iskola bejáratához, hogy pontosabb képet kaphassunk arról, mennyi nitrogén-dioxid (NO2) van abban a levegőben, melyet gyermekeink belélegeznek. A gyerekek a légszennyezettségnek egyik leginkább kitett csoport, mert miközben fejlődésben lévő szervezetüknek friss levegőre lenne szüksége, gyorsabban lélegeznek, mint a felnőttek, ráadásul testmagasságuk miatt még közelebb is vannak az autók kipufogócsövéhez, így több szennyező anyagot szívhatnak be. A mérési eredmények április közepén lesznek nyilvánosak.

Hányszor léptük túl eddig az NO2-határtértékeket 2019-ben?

A helyzet a hivatalos mérőállomások adatai alapján tragikus, ezeket figyelemmel követheti bárki a levegominoseg.hu vagy az idokep.hu/szmog oldalakon. Már most, március 27-vel kétszer annyiszor léptük túl a nitrogén-dioxidra meghatározott órás határértéket, mint amit a hazai jogszabályok egész évre vonatkozóan megengednek. Noha még alig telt el 90 nap 2019-ből, a megengedett maximum 18 alkalom helyett az ország több nagyvárosában többszörösen átléptük az órás határértéket: a budapesti Teleki téren már 48-szor, a budapesti Kosztolányi Dezső téren 43-szor, a pécsi Szabadság utcában 36, míg a debreceni Hajnal utcánál 35 alkalommal.

Simon Gergely a Greenpeace vegyianyag szakértője felszereli a mintavevőt az egyik iskola ablakán.

Mi a nitrogén-dioxid-szennyezés legfőbb oka?

A nitrogén-dioxid városi környezetben legalább 50%-ban a dízelüzemű, illetve régebbi egyéb járművekből származik, a trendek pedig riasztóak: 2005-ről 2017-re megduplázódott a dízeljárművek száma és aránya Magyarországon, és az autók átlagéletkora is jelentősen nőtt. A Központi Statisztikai Hivatal szakstatisztikái szerint a dízelautók száma 2005-ről 2017-re 447 854-ről 1 055 268-ra, és 2007-2017 között a hazai autók átlagéletkora 10,3 évről 14,1 évre nőtt.

Mi a megoldás?

A Greenpeace Magyarország ezért, a budapesti lakosokkal együtt azt kéri a fővárosi vezetéstől, hogy  2026. szeptember 1-ig fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről, valamint vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat, és fokozottan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését a fővárosban. A Greenpeace által egy hónapja indított petíciót már több mint 17 ezren aláírták a greenpeace.hu/levego oldalon.

„Miközben a budapestiek túlnyomó többsége szerint a légszennyezettség a legnagyobb környezetvédelmi probléma, a városvezetés évek óta képtelen hatékonyan fellépni ellene. Sajnos a helyzet egyáltalán nem javul: egyre több használt dízelautót importálunk és az autók átlagéletkora is egyre növekszik. A gyerekek még a felnőtteknél jobban is megszenvedik ezt, ezért azt várjuk a városvezetéstől, hogy még idén dolgozza ki a menetrendet arra, hogyan tudjuk radikálisan csökkenteni a régi dízelek okozta légszennyezést.” – mondta Tömöri Balázs, a Greenpeace kampányfelelőse.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás