A rovat kizárólagos támogatója

A Budaörsi út egy kritikus szakaszán buszsávot hoztak létre, amely olyan, régen látott dugókat generált, ami megkeseríti az agglomerációban élők mindennapjait. Az önkormányzat tárgyalásokat kezdeményez a BKK illetékeseivel. A Levegő Munkacsoport üdvözli az új buszsávot

Nyílt levél Tarlós Istvánnak

A budaörsi önkormányzat nem érti a mesterséges dugót

„Ha már segíteni nem tudsz, legalább ártsál.” Ez a keserűen-gúnyos mondás jutott eszünkbe, amikor szembesültünk a Budapesti Közlekedési Központ legújabb intézkedésével. A Budaörsi út egy kritikus szakaszán buszsávot hoztak létre, amely olyan, régen látott dugókat generált, ami megkeseríti az agglomerációban élők mindennapjait. Az önkormányzat tárgyalásokat kezdeményez a BKK illetékeseivel a tarthatatlan helyzet felszámolásáról.

Május 30-án, hétfőn adták át azt az új buszsávot, amely a Budaörsi út befelé jövő oldalán, a Nagyszőlős utcai felüljárótól a BAH-csomópontig tart. Az intézkedés következményeként a Nyugat-Magyarországról és az agglomerációból érkező forgalmat az M1-M7-es közös szakaszán egyetlen sávba kényszerítik. Mindez olyan dugókat eredményez, hogy időnként a budaörsi Auchanig ér a sor.
A dolog pikantériája, hogy ugyanebben a hatalmas dugóban álldogálnak a BKV buszok is, mindaddig, amíg el nem érik az alig 500 méteres buszsávot. Tehát a beavatkozás sem az autósokon, sem a tömegközlekedést igénybe vevőkön nem segített.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint az új buszsáv kijelölését ők kezdeményezték még évekkel ezelőtt. Dorner Lajos úgy véli, helyes döntés, hogy a tömegközlekedés gyorsítása érdekében szűkítik a bevezető utak áteresztőképességét: "Budapest nem azért építi az útjait, hogy azokon külsős autósok várakozzanak" – fogalmazott az elnök.
Hasonlóan érvel a BKK hivatalos közleménye is:
"A buszsáv és a kapcsolódó intézkedések lényege, hogy előnyben részesítse a közösségi közlekedést, és csillapítsa, korlátozza a Belváros felé haladó egyéni gépjárműforgalmat. A projekt a Budaörsi út – Hegyalja út útvonalon több beavatkozást tartalmaz, és segíti a Budaörsi úti 40-es, 139-es, 153-as, 239-es, 240-es, 240E buszokon kívül a Hegyalja úti 8-as, 112-es buszok haladását is, de még a Belvárosban is könnyíti a 7-es buszok közlekedését.
Mivel a beáramló túlzott autóforgalmat a Belváros nem tudja fogadni – és ez nem is lehet cél, a relatíve kedvezőbb megoldás az, ha a kialakuló torlódás inkább a külső területeken és a bevezető utakon jelenik meg, és nem a sűrűn lakott Belvárosban.”

A nyilatkozatok szemmel láthatóan igyekeznek szembeállítani a budapestieket és az agglomerációban élőket. Pedig mindenki tudja, hogy a város és környékének határa mára teljesen virtuálissá vált, valódi szimbiózisban él a főváros a környező településekkel. Ezt a realitást tükrözi az a tény is, hogy BKV buszok járnak a településekre. Mellesleg éppen Budaörs esetében ugyanannyian járnak ki ide dolgozni, mint, ahányan innen Budapestre. Az évtizedes törekvés, hogy egyetlen egységként, egymásra épülve működjön az agglomeráció, és a főváros tömegközlekedése, mindeddig vitán felül állt.
A budaörsi önkormányzat immár két évtizede küzd azért, hogy olyan kötöttpályás közlekedési kapcsolat jöjjön létre a főváros és a nyugati agglomeráció között, ami reális alternatívája lehet a személygépkocsival való közlekedésnek.
Mivel mindeddig nem valósult ez meg, méltánytalan, és irreális követelés, hogy az agglomerációban élők kizárólag tömegközlekedést használjanak.
Azt is tudja mindenki, hogy nincsenek olyan elkerülő utak, amelyeket ésszerű lenne a jelenlegi közlekedési útvonalak helyett használni.
Egyáltalán nem értünk egyet azzal, hogy életszerűtlen, a hétköznapokat megkeserítő megoldásokat vezessenek be, ahelyett, hogy az energiákat a valódi problémakezelésre – vasútkorszerűsítés, a négyes metró meghosszabítása a Virágpiacig – koncentrálnák.
Budaörs Város Önkormányzata sürgősen tárgyalásokat kezdeményez a BKK illetékeseivel, hogy megszűnjön az a lehetetlen állapot, amely az elmúlt napokban kialakult a Budaörsi úton.

Wittinghoff Tamás
Budaörs polgármestere


Új buszsáv a Budaörsi úton az élhetőbb Budapestért

A Levegő Munkacsoport üdvözli a Budaörsi úton kialakított új buszsávot, amely naponta sok tízezer ember életét könnyíti meg azzal, hogy meggyorsítja eljutásukat a munkahelyre vagy az iskolába. Egyúttal a BKV is jelentős költségeket takarít meg, hiszen a buszok rövidebb idő alatt tesznek meg egy-egy fordulót, ami lehetőséget ad a járatok sűrítésére is. Ez a mostani lépés jól illeszkedik abba a nemzetközileg immár általánossá vált folyamatba, hogy a közösségi közlekedést a városokban egyre inkább előnyben részesítik a személygépkocsi-forgalommal szemben. Ez érthető, hiszen azonos teljesítményre, egy utaskilométerre vetítve egy busz huszadannyi helyet és energiát használ, mint egy személyautó.

Budapesten az elmúlt években számtalanszor riogattak azzal, hogy egyes utak lezárása vagy szűkítése az autóforgalom részére ellehetetleníti a főváros közlekedését. Ezek a jóslatok azonban soha nem váltak valóra. A Nagykörút, az Andrássy út, a Bartók Béla út, a Margit-híd, jelenleg pedig a Thököly út lezárása semmivel sem okozott, illetve okoz nagyobb dugókat, mint amelyek korábban is voltak. Az autóforgalom minden esetben rövid idő alatt alkalmazkodott a megváltozott körülményekhez, ugyanakkor a tömegközlekedés általában felgyorsult.

A tömegközlekedés forgalmi előnyben részesítése ugyanakkor csak abban az esetben válthatja be a hozzá fűzött reményeket, amennyiben sor kerül a járművek korszerűsítésére, mindenekelőtt az elavult autóbuszállomány mielőbbi lecserélésére.
A Levegő Munkacsoport már évekkel ezelőtt részletes terveket dolgoztatott ki buszsáv kialakítására, illetve az autóforgalom csillapítására az M1/M7-es autópálya bevezető szakaszán, a Budaörsi úton, a Hegyalja úton, valamint a belvárost kettészelő Kossuth Lajos utcán és Rákóczi úton. Ezeket a terveket eljuttatta a Fővárosi Önkormányzatnak, azok azonban mindeddig a fiókokban hevertek. Örömteli, hogy ezek a tervek most már fokozatosan megvalósulnak, ezzel is elősegítve egy élhetőbb város kialakítását.

Kapcsolódó anyagok:
Hódítsuk vissza a Kossuth Lajos utcát és a Rákóczi utat >>>

Buszcserével a halálos légszennyezés ellen >>>

 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás