Sokaknak az a véleményük, hogy kizárólag a városi úthálózat bővítése és újabb parkolóhelyek építése jelenthet megoldást a forgalmi torlódások ellen. Csakhogy ennek pontosan az ellenkezője igaz! Bizonyított tény hogy a kapacitások növelése, melyet azért tesznek meg, hogy az átlagos utazási idő csökkenjen, már egészen rövid távon az utazási igények növekedéséhez vezet, ettől megnő a forgalom sűrűsége, melynek következménye az utazási idő növekedése. Másként fogalmazva, a sűrűn lakott városi úthálózat bővítése nem csökkenti a torlódásokat, ugyanakkor növeli a szennyezést és ráadásul sokba is kerül.
A megoldás természetesen nem az, hogy helikopterrel megyünk munkába, mert a légtér még viszonylag torlódás-mentes.

Nem meglepő módon a gépjárművek számának csökkentésében van a kulcs. Hogyan lehet úgy csökkenteni a városi úthálózatot terhelő gépjárművek számát, hogy az minden szereplő számára haszonnal járjon? E komplex feladat megvalósításához mindenek előtt rendbe kell tennünk az értékrendünket.

A sűrűn lakott városi részek ugyanúgy emberek életterei, mint egy csendes vidéki lakókörnyezet. A városi környezetben élő embereknek éppúgy jár az egészséges környezet, mint nekik. Ennek érdekében csökkenteni kell a forgalmat és közterületeket kell felszabadítani, melyeket parkokoló autók tárolása helyett értelmes és hasznos közösségi funkciókkal kell megtölteni. De mi lesz akkor azzal az emberrel, aki eddig Vácról Budapestre, vagy Telkiből Budapestre autóval járt dolgozni hetente háromszor? Két lehetőség van: Elfogadva az úthasználat feltételeit (kisebb áteresztő kapacitás, megemelt parkolási díjak, zöld zónák stb.) továbbra is gépjárművel fog járni, vagy vonatra, buszra száll és így jár munkába. És el is érkeztünk a közösségi közlekedés műszaki színvonalának kérdéséhez. Egyszerre jelen van a kiváló, az elfogadható és az elfogadhatatlan szint. Tudjuk, hogy nagyon fontos ennek rendbetétele, épp úgy, ahogy a kerékpáros infrastruktúra jelenleginél gyorsabb fejlesztése, a 15 perces város mind nagyobb területen való megvalósítása, a munkahelyi közlekedési tervek alkalmazása, a távmunka lehetőségeinek bővítése…
A témáról sokkal részletesebb háttéranyag >>>