Hirdetés
Forrás: népszava

Miközben az európai energiatőzsdéket soha nem látott áremelkedések és -hullámzások jellemzik, nálunk is egyre nagyobb teret nyer az e-autózás. A Mol kialakította az uniós Next-E kezdeményezés keretében vállalt mind az 59 magyarországi elektromosautó-kútját – jelentette be tegnap az olajcsoport vecsési töltőállomásán Czikora Tamás, a Mol mobilitási vezetője.

(Ezekkel együtt az elmúlt 9 évben összesen 81 hazai e-kutat alakítottak ki a Mol Plugee név alatt. Céljuk a térség államaiban az év végéig 200, 2025-ig pedig 500 e-töltő kiépítése.)
A Next-E tagjai Csehországtól a Fekete-tengerig, illetve az Adriáig összesen 252 elektromosautó-töltő kialakítását vállalták. A Mol ebből Magyarországon kívül 24 cseh, 13 szlovák, 12-12 szlovén és horvát, valamint 21 román e-töltőt telepített. Ezek – néhány román kút kivételével – szintén megvalósultak. A Mol Next-E-n belüli társai közül a német E.ON 14 cseh, 12 szlovák és 19 román, a horvát HEP 30 helyi, a szlovén Petrol pedig 20 helyi és 16 horvát kutat épít ki.
A cégszövetség tagjai az autógyártók részéről a BMW és a Nissan. Az összesen 252 térségi egységből 30 egyenáramú, 150-350 kilowattos (kW) ultragyors, a többi pedig 50 kW-s egyenáramú gyorstöltő, amelyen található 22-43 kW-s váltóáramú csatlakozó is. Ezek telepítése szintén a végéhez közeledik. Bár a Mol 2017-es csatlakozásakor még 2020-as befejezést ígértek, a megvalósítás a világjárvány miatt mostanáig csúszott. A fejlesztés teljes költségvetése 22,17 millió euró – nyolcmilliárd forint -, aminek 85 százalékát az EU állta.

Egy 50 kW-s töltőről egy arra alkalmas autó átlag egy óra alatt tölthető fel teljesen, ami 200-250 kilométer biztonságos megtételére elegendő. Az alacsonyabb teljesítmény jóval hosszabb töltési időt igényel, így azokat a kutak ügyfelei kevésbé is igénylik. Hagyományos, 230 Voltos csatlakozóról a teljes feltöltés körülbelül tíz óra. Az autó kialakítása, állapota és a külső hőmérséklet függvényében az átlagtól jelentős eltérések is elképzelhetők. A tegnapi átadón Czikora Tamás felhívta a figyelmet, hogy a világszintű tavalyi értékesítések 5 százalékát már az elektromos autók tették ki, így 10 millió ilyen jármű rója az utakat. Tóth-Fekete Róbert, az alternatívüzemanyag-terület vezetője pedig arra emlékeztetett, hogy Európában augusztus során már több új elektromos és hibrid személyautót adtak el, mint dízelest, 2030-ra pedig a Bloomberg az összes gépjárművön belül 30 százalékos e-autó-részaránnyal számol.

forrás villanyautosok.hu

A Népszava arra a kérdésére, hogy a Mol pályázik-e további uniós e-töltő-telepítési támogatásokra, illetve az ilyen egységek üzemeltetése mikor fordul termőre, Czikora Tamás úgy fogalmazott: a tevékenység még jó ideig igényli a külső támogatást. A lap felvetésére hozzátette: bár már felmerült a különböző hálózatok egységes kezelőfelületének ötlete, ilyen megállapodás egyelőre nem körvonalazódik.

Ötszáz küszöbén a gázolaj literje
Holnaptól ismét – immár menetrendszerűen, illetve e héten másodszor – rekordot döntenek a hazai üzemanyagárak. A Holtankoljak.hu által jelzett pénteki újabb, ezúttal 9-9 forintos emelés után számításunk szerint a benzinért átlagosan 484 forintot kérhetnek, míg a gázolaj literje immáron körülbelül 496 forintot kóstál. A magyar autósokat az olajár mellett ezúttal a forint-dollár-árfolyam is húzza. Míg az Európában irányadó, Brent típusú nyersanyag hordónkénti ára hajnalra 84 dollárra, három éves csúcsára került, a hazai deviza az elmúlt napok erősödése után tegnap ismét a 312-es szintig gyengült. Igaz, a hazai üzemanyagár-döntés után, a nap második felében mindkét mutató csökkenésnek indult.

Március végén 1471 engedélyköteles, nyilvános e-töltő üzemelt az országban – közölte néhány hete a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal.
Ez közel 60 százalékkal több az előző év hasonló időszakának adatánál. Ellenben a töltések mennyisége egyenáramúból 18,6, váltóáramúból 16, darabszámukat illetően pedig 25,3 és 5,6 százalékos visszaesést mutatott. Szeptemberben mindazonáltal tovább bővült a hazai zöld rendszámos autóflotta: míg tisztán elektromosból 17,8 ezer, hatótávnövelő elektromosból 12 ezer, tölthető hibridből pedig 7,4 ezer gépjárművet tartottak nyilván – idézi a Belügyminisztérium kimutatását a Villanyautosok.hu.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás