A rovat kizárólagos támogatója
Forrás: euronews

Szőnyeg szerűen teríthetik be a napelemek a svájci vasútvonalakat. Ha a Sun-Ways start up megkapja a szükséges engedélyeket, akkor már májusban elindíthatja kísérleti programját Buttes vasútállomás közelében.

A klímaváltozás megköveteli, hogy minél gyorsabban álljunk át a megújuló energiaforrások hasznosítására. A lehetőségek száma jóformán végtelen, a napelemek például ma már jól elférnek az autópályák mentén, víztározók felületén vagy mezőgazdasági területeken, a német Deutsche Bahn pedig a vasúti talpfákhoz rögzített napelemekkel kísérletezik. Ezen csavart még egy kicsit a svájci Sun-Ways start up, amely a közelmúltban egy cserélhető rendszert szabadalmaztatott – számol be róla Az Euronews által bemutatott projekt célja, hogy még több felületet használjanak ki energiatermelésre. Ez az újítás azért döntő jelentőségű, mert megkönnyíti a vasúthálózat rendszeres karbantartásának elvégzését.

Speciális szerelvény fekteti le a napelemeket

A rendszer telepítéséhez a Scheuchzer pályafenntartó cég fejlesztett ki egy speciális szerelvényt, amely a paneleket úgy rakja le a sínek mentén, mintha egy szőnyeget tekerne ki. A rendszer a megtermelt energiát a villamos hálózatba táplálja, így fedezi a háztartások áramellátását.

Félmillió kilométernyi vasútvonalon termelhető zöldenergia

A paneleket a svájci vasúthálózat szinte teljes hosszában ki szeretnék helyezni, ami 5317 kilométert jelent. A napelemek összesen 760 focipályányi területet fednének be, és évente nagyjából 2 TWh zöldenergiát termelnének, ami Svájc teljes energiafogyasztásának körülbelül két százalékának felel meg. A start up azonban ennél is tovább menne, és nemzetközi szintre lépne németországi, ausztriai és olasz terjeszkedéssel.

– A vasútvonalak hossza globálisan meghaladja az egymillió kilométert – mondta Baptiste Danichert, a Sun-Ways társalapítója. – Ennek legalább a felét fel lehetne szerelni a rendszerünkkel. A fejlesztőknek azonban még sokat kell bizonyítani, amíg szabadalmukkal meghódítják a világot. Egy nemzetközi vasutas szervezet aggodalmát fejezte ki, hogy a panelek mikrorepedéseket szenvedhetnek, növelhetik a tűzveszély kockázatát, elterelhetik a mozdonyvezetők figyelmét.

A Sun-Ways válaszában azt ígérte, hogy ezek a panelek ellenállóbbak a hagyományosnál, és tükröződésgátló szűrővel látják el, hogy ne vakítsa el a mozdonyvezetőket. A szerelvények végére erősített kefék pedig eltávolítják a panelekre került szennyeződéseket.

Hogy ez mennyire működik a valóságban, arról a vállalkozás hamarosan számot adhat, hiszen ha megkapják a Szövetségi Közlekedési Hivatal engedélyét, májusban megkezdhetik pilot programjukat Buttes vasútállomás közelében.

A kreatív megoldásokra a lap szerint azért van szükség, mert Európának nemcsak a fenntarthatóságra, hanem az energiafüggetlenségre is törekednie kell. Ha nem is ezzel fogják megoldani a globális klímaválságot, a sínek közé elhelyezhető és eltávolítható napelemek praktikus energiatermelő megoldást jelentenek és jól kiegészítik azt a törekvést, hogy a lehető legtöbb másra nem hasznosítható területet bevonják az energiatermelésbe.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás