Egy Debrecenbe települt kínai cég a csatornába folyatta a szennyezett vizet – csak a választás után tette közzé a a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal jelentését. Akkugyáras polgármesterek: akiket elhajtottak a választók és akiket megtartottak.
Három hét késéssel, az önkormányzati választás után tette csak közzé a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal az első olyan hulladékgazdálkodási bírságról szóló határozatát, amellyel egy frissen Debrecenbe települt, kínai tulajdonú autóipari céget sújtottak.
Az 1 millió 980 ezer forintos bírságot a Halms Hungary Kft. kapta, mely az akkumulátoripari óriás, a CATL mellett épített gyárat a debreceni déli ipari parkban. A vizsgálat során kiderült, hogy a Halms telephelyéről titokban Kisgugyori csatornába vezették a szennyezett vizet. A dokumentumból kiolvasható, hogy a büntetésről szóló döntés már május 22-én megszületett, ám a határozatot csak június 11-én hozták nyilvánosságra.
Az akkumulátor-ipari beruházások miatt az elmúlt másfél évben civil tiltakozás indult Debrecenben és a környező településeken, és egyes felmérések arra utaltak, hogy ez kedvezőtlenül befolyásolja a fideszes városvezetés támogatottságát. A vasárnapi önkormányzati választás ezt nem igazolta, Papp László könnyedén, csaknem 50 százalékos eredménnyel őrizte meg polgármesteri székét, és a képviselő-testületben is maradt a Fidesz-többség. (Azt azért érdemes kiemelni, hogy a Tisza Párt az EP-választáson 3 százalékra megközelítette a kormánypártokat a városban.)
A kisösszegű bírság ellenére a kormányhivatali határozatból az derül ki, hogy az elektromos autók motoregységeinek gyártására specializálódott cég a környezetkárosításra rendezkedett be, a szennyezett esővizet ugyanis nem az előírásoknak megfelelően vezették el.
A hatóság januárban bejelentés nélküli ellenőrzést tartott a telephelyen, és a többi között azt találta, hogy a Bánki Donát utcai csapadékvíz-elvezető csatornarendszeren keresztül a környék természetes vízelvezetőjébe, a Kisgugyori csatornába „ismeretlen, fehér színű (emulziós) anyag folyt”. Megállapították, hogy
a záportározóban és a Kisgugyori csatornában vízszennyezés történt, amely a Halms Hungary Kft. jogellenes tevékenységére vezethető vissza. A vízszennyezést és az ok-okozati összefüggést a mintavételi eredmények egyértelműen alátámasztották – áll a jelentésben.
A határozat szerint a cég ellen eljárást indítottak, és kötelezték a „csatornába kijutó szennyező anyag által okozott jogellenes állapot megszüntetésére”.
A kínai tulajdonú Halms az első ütemben 43 millió eurós beruházással építette fel az alkatrészüzemet, amihez a kormány mintegy 1,5 milliárd forint támogatást adott – írta a 24.hu.
Nyitókép: Matthew Shen ügyvezető igazgató a Halms Hungary Kft. sajtótájékoztatón a Külgazdasági és Külügyminisztériumban 2022. szeptember 6-án. MTI BRUZÁK NOÉMI
Akkugyáras polgármesterek: akiket elhajtottak a választók és akiket megtartottak
Sóskúton, Bátonyterenyén és Fóton bukott a kormány embere, igaz, utóbbin csak úgy, hogy el sem indult. A többi olyan településen, ahová az elmúlt években akkuipari beruházás érkezett, maradtak a fideszes támogatású vezetők.
Zöld energia – a kormányzati kommunikáció ezzel a két szóval igyekezett átkeretezni azt, amit az ellenzék és a helyi civilek egyszerűen akkugyárnak hívnak, és idehaza egyet jelentett a külföldi, jellemzően távol-keleti munkaerővel, a gyárvárosi léttel, a vízhiánnyal, a környezeti aggályokkal és a veszélyes anyagokkal.
Ám annak ellenére, hogy az elmúlt években kifejezetten heves indulatokat kiváltó témává vált ez az országban, az ellenzéknek a legtöbb olyan településen, amely az elmúlt néhány évben akkuipari beruházást kapott, még csak jelöltet sem sikerült állítania. Ez alapján semmi meglepő nincs abban, hogy a legtöbb ilyen várost simán behúzta a Fidesz, vagy az általuk támogatott jelölt.
Akad azért kivétel is, bár nem sok. RÉSZLETEK >>>