A rovat kizárólagos támogatója

Kinyomják Jumurdzsák fél szemét is? A nyári menetrendi módosítások apróbetűs szövegéből, majd egy szűkszavú közleményből derült ki, hogy a 2013-as menetrendben bevezetett Eger-Budapest InterCity-k rövid idő után megszűnnek, s így a gyorsvonatok a jövőben nem továbbítanak klimatizált IC-kocsit. Ez már nem az első kísérlete a magyar vasútnak Eger jobb kiszolgálására, amellyel kapcsolatban rövid időn belül meggondolja magát.

A Magyar Közlekedési Klub régóta értetlenül áll ezen ügyetlenkedés előtt. A magyar vasútról számos esetben elmondható, hogy földrajzi, műszaki, vagy utasforgalmi okokból nem versenyképes egy-egy relációban, azonban Eger esetében egyik probléma sem áll fenn. A megyeszékhely kiváló vasúti infrastruktúrával, s minden irányban jelentős mobilitási igénnyel rendelkezik, azonban a vasút évtizedek óta képtelen olyan szolgáltatási szintet elérni, amely egyértelműen elsődlegessé tenné Eger kiszolgálásában.

Eger vasúti közlekedésének problémája összközlekedési probléma is. Egyrészt a hiányokat pótló, vonatokkal párhuzamos buszközlekedés fenntartása komoly, évente 3-400 millió Ft-os pluszkiadást jelent, miközben a buszos kapacitást a vasút jelenlegi költségszintjén pótolni tudná, másrészt Eger számos közlekedési lehetőségtől elesik. A fentiek miatt a Magyar Közlekedési Klub úgy döntött, hogy összefoglalja Eger vasúti közlekedésével kapcsolatos javaslatait. Hangsúlyozzuk, hogy felvetéseink nagy része egyáltalán nem újdonság, jó részük már évtizedek óta ismert elképzelés. Megfelelő határozott döntés híján azonban – ahogy sok más fejlesztés a vasútnál – ezek nem valósultak meg.

A javaslatunk egyik lényegi eleme az Egerbe közlekedő vonatok Eger-Felnémet állomásig való közlekedtetése. Ez által a várost jóval kedvezőbben lehetne feltárni, s 1 km-es körzeten belül biztosítani lehetne a lakosság 70%-a számára vasúti megállóhelyet. Ráadásul az átmenő rendszerű vonal technológiai és hálózatszervezési szempontból is jóval szerencsésebb a fejpályaudvari kialakításnál. A mostani Eger pályaudvar ezzel összefüggésben megszüntethető.
Másik fontos elem egy olyan menetrendi koncepció kidolgozása, mely által Eger valamennyi irányból kellő járatsűrűségű, méltó közösségi közlekedési kapcsolatot kaphat. Ezzel összefüggésben számos másik viszonylat közlekedése is jelentősen javulhat.
A változtatások a vasút számára szerelvény és járműtöbbletet nem jelentenek, sőt a hatékonyság növekedésének köszönhetően számos kocsi szabadul fel. Futásteljesítményben a közvetlenül Egerhez köthető fejlesztések nem jelentenek növekedést, sőt a párhuzamos buszjáratok leállítása összességében jelentős megtakarítást okozhat.
Magyar Közlekedési Klub Eger vasúti közlekedési tanulmánya 2014 (820 KB)
 
Jól eldugva, a kézzel módosítandó változások között jelent meg az utalás arra, hogy a MÁV-START 2013-2014-es menetrendjében az összes egri „hibrid” esetében törölni kell az InterCityre vonatkozó jelzést. Vajon bukott az egri hibrid vagy erőszakkal nyomják ki Jumurdzsák maradék fél szemét is a szép csendben sunnyogó lépéssel?

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás