A rovat kizárólagos támogatója

Happy Mass felvonulással köszönték meg a bringások az új budapesti kerékpársávokat. (Fotó: Kollányi Péter, MTI)

A Károly körút átalakítása (a Kiskörút Deák tér és Astoria közötti része) egy uniós forrásból finanszírozott projekt, a Budapest Szíve "Reprezentatív kaputérség" alprojektje. Ez tehát kifejezetten a forgalomcsillapítást és a belváros élhetővé tételét célozza, míg a Kiskörút többi része, tehát a Múzeum és a Vámház körutak átalakítása a 4-es metróhoz kapcsolódó, annak a költségeiből fizetett átalakítások voltak – bár eredményüket tekintve hasonlóak.

A Károly körúton a tervezők pozitív hozzáállásának és a Kerékpárosklub közbenjárásának köszönhetően folytatódik a Múzeum körúti kerékpársáv, néhány kivétellel. Az Astoria és a Dohány utca között ugyanis olyan szűk a keresztmetszet, hogy a két forgalmi sáv mellett nem férne el a kerékpársáv, ezért ott mindkét irányban a külső sávban felfestett piktogramok (az új KRESZ-be bekerült "kerékpáros nyom") segítik a biciklisek és a többi jármű integrált közlekedését. Ez az első kísérlet Budapesten a kerékpáros nyom alkalmazására viszonylag forgalmas úton, kíváncsian várjuk a tapasztalatokat. Az együttműködés kényszere egyébként általában növeli a biztonságot, a kezdeti bizonytalanságok után valószínűleg működni fog ez a struktúra.

A Dohány utcától az Andrássy útig a Kiskörút többi részével azonos kialakítású kerékpársáv lett (kivéve a Gödör menti szakaszt, ahol csak a Gödörrel szembeni oldalon alakítottak ki ilyet, a másik oldalon megmarad a gyalog-kerékpárút). Több helyen (Dohány u., Gerlóczy u., Anker köz) a zebra mellett kerékpáros átjáró is lesz az út másik oldalára tartóknak vagy a balra kanyarodóknak. A sok zebra (a Rákóczi úttól az Andrássy útig 9 db) persze azt is jelenti, hogy gyakran meg kell majd állni a lámpáknál – hiszen az átalakítás első számú célközönsége a gyalogosok, a biciklisek csak azután következnek, és ez így természetes.

Az Andrássy út keresztezése előtt kissé elhúzták a forgalmi sávokat, hogy legyen hely a kerékpársávnak. Az viszont eltér a tervektől , hogy megszűnik a külön jobbra kanyarodó sáv, így az Andrássyra kanyarodó autósok a kerékpársávon közvetlenül a kereszteződésben mennek át – ez még okozhat konfliktusokat. Várható az is, hogy innen egyenesen továbbhaladva egyre több biciklis fogja használni a Bajcsy úttestjét a Nyugati irányában, ami már elég nyomós indok arra, hogy itt is fessenek fel kerékpáros nyomot a külső sávban.

Tegnap, azaz pontosan négy évvel azután, hogy Kürti Gábor összehívta a kiskörúti bringasávért való tüntetés megbeszélését, a Critical Mass mozgalom ünnepséget tartott az átadás alkalmából.

"A Critical Mass Budapest nem egy morcos, mindig elégedetlenkedő csapat, tudunk vigadni is. Az eddigi legjobb alkalom erre a kiskörúti kerékpársáv átadása. Ha együtt tüntettél velünk a bringás Budapestért, tarts velünk az első mérföldkő megünneplésében is. Ez nem hivatalos ünnepség, mi szervezzük, magunknak, de meghívjuk rá azokat, akik megtervezték, az akadályokat elhárították, és végül megvalósították. Szeretnénk megköszönni minden budapesti bringásnak aki tett ezért a stratégiai jelentőségű útszakaszért. A bátran újító tervezőknek, kivitelezőknek, hivatali dolgozóknak külön is. Azt kívánjuk, legyen még sok ilyen alkalom" – állt a criticalmass.hu-n és a Facebook-on megjelentetett meghívóban. A rendezvénnyel a következő volt a célja a szervezőknek: "Bátorítsuk ezzel is a város vezetőit, a hivatalnokokat, tervezőket, mert még nagyon sok ilyen utat szeretnénk. Jusson mindig eszükbe hogy ennek az ünneplő tömegnek készítik."

A mintegy száz bringás május 24-én, kedden hat óra előtt gyülekezett a Károly körúton, a Madách teret a Városház parkkal összekötő zebráktól kiindulva mindkét oldalon, mindkét irányban sorfalat állva a járda szélén. Negyed hét körül bringaemelést tartottak, majd a vendégek elsőként körbetekertek a sávon, a többi kerékpáros pedig követte őket. Utána a résztvevők többször körbetekertek a felújított Kiskörúton, a kerékpársávon. A szabályokra zöld pólós szervezők emlékeztették a kerékpárosokat a piros lámpáknál.

Az origo.hu videója az eseményről:

Akit érdekelt a kiskörúti bringasáv létrejöttének 4-5 éves története, az egy beszélgetésen is részt vehetett a Merlin Színház kistermében háromnegyed héttől nyolcig – itt bárki szabadon kérdezhetett a tervezőktől.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek