A rovat kizárólagos támogatója

A főváros – korábbi terveivel ellentétesen – nemet mondott a Bartók Béla út fejlődésére, titokban úgy döntött, mégsem építi meg a Bartók Béla útra tervezett kerékpársávot és korzót. Az Újbuda Városfejlesztési Koncepciójában is szereplő, a környék lakóinak, üzleteinek és az itt közlekedőknek is kedvező átalakítás nélkül megállhat a Bartók Béla út fejlődése, Dél-Buda legszebb utcája könnyen a Nagykörút és a Rákóczi út sorsára juthat. A helyi kulturális- és vendéglátóhelyeket tömörítő Bartók Béla Boulevard és a Magyar Kerékpárosklub hétfő este biciklis felvonulást szervez a kerékpársávok felfestéséért és a járdák kiszélesítéséért.

Hetek óta zajlik a Bartók Béla úti villamossínek felújítása és a megállók akadálymentesítése, szélesítése. Ezzel egy időben kellene megvalósítani a fővárosi és 11. kerületi tervekben szereplő forgalomcsillapítást, ami a járdák kisebb bővítését, kerékpártárolók és utcabútorok elhelyezését, kerékpársávok felfestését. A főváros azonban a nyilvánosság teljes kizárásával lesöpörte korábbi terveit az asztalról és a járdák szűkítése, valamint akár fák kivágásának árán is megtartaná a rég szükségtelenné vált állapotot. Emiatt rendezetlen maradna a parkolás, még többen kerékpároznának a járdán és az utca felértékelődése is megállna.

A Bartók Béla út látványterve kerékpársávvalA Bartók Béla út látványterve kerékpársávval

A régóta várt átalakítás nem okozna hátrányt az autóval közlekedőknek, viszont több parkolóhelyet biztosítana, a boltok rakodóhelyeket kapnának és megvédené a családokat a balesetveszélyes járdán kerékpározástól. Az út élhetőbbé tételével a főváros számításai szerint sem csökkenne az autós kapacitás, ami a 4-es metrónak, a fonódó villamosnak, a Móricz Zsigmond körtér lezárásának és a kelenföldi P+R parkolónak köszönhetően töredéke a korábbiaknak. Az út a gyakorlatban eddig is kétszer egysávosként működött, hiszen a külső sávot rakodó vagy parkoló autók, valamint kerékpározók foglalták el. A Szent Gellért téren jelenleg is egy sávon lehet a Bartók Béla útra kanyarodni, és északi irányba is egysávos utakba torkollik a forgalom.

Az út élhetőbbé tétele része Újbuda Városfejlesztési Koncepciójának, a kerület jelentős pénzt és energiát fordított már az utcára. A kerékpáros és gyalogos közlekedés fejlesztése több bevételt hoz a kiskereskedőknek, vendéglátóhelyeknek, segíti a kulturális intézményeket. Ezt a folyamatot akasztja meg a főváros.

A kerékpáros szervezet pozitív alternatíva: ilyen lenne a Bartók Béla út megoszlása a korábbi tervek szerintA kerékpáros szervezet pozitív alternatíva: ilyen lenne a Bartók Béla út megoszlása a korábbi tervek szerint

 

Egyre többen kerékpároznak a Bartók Béla úton

A Bartók Béla út egyike Budapest legfontosabb kerékpáros útvonalának, melynek növekvő biciklis forgalma már most a Bajcsy Zsilinszky útival vetekszik. Vonzó kerékpársávok nélkül azonban sokkal többen kerékpároznak a járdán, mint például a biciklisávokkal rendelkező Kiskörúton. A Kerékpárosklub mérése szerint a Bartók Béla úton biciklizők 12%-a teker a járdán, míg a Kiskörúton csak 2%. A főváros döntése veszélybe sodorja a Bartók Béla úton sétáló családokat, a lakókat, az éttermek és galériák vendégeit. Ahol kerékpársáv vezet az úton, ott a gyalog közlekedők nagyobb biztonságban vannak, hiszen vonzóbb a kijelölt sávban tekerni, mint a járdán.

A kerékpárosok jelenlegi felületválasztása a Bartók Béla úton és a Múzeum körútonA kerékpárosok jelenlegi felületválasztása a Bartók Béla úton és a Múzeum körúton

A főváros döntése a törvényekkel, előírásokkal és a városvezetés saját céljaival is szembemegy. A Közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény. 8 paragrafus 1. bekezdése kimondja: “a közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek”. Jelen esetben nem csak a kerékpáros, hanem a gyalogos közlekedés feltételei sem teljesülnek kielégítően.

A gépjárműforgalom jelenlegi mértéke és megengedett sebessége alapján a műszaki előírások elválasztott kerékpáros infrastruktúrát (például kerékpársávot) írnak elő, hogy a kerékpáros közlekedés törvényben előírt biztonságát szavatolni lehessen.
A kerékpársáv elvetése szembemegy a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott, és a főpolgármester által aláírt Balázs Mór Terv elveivel és programjával is, mely 2030-ra 10%-os kerékpáros arányt írt elő Budapesten. A Bartók Béla úton és ehhez hasonló főhálózati elemeken (pl. Üllői út) elmaradó fejlesztések hiányában nem tarthatóak a célok.

Biciklis felvonulás hétfőn

A helyi kulturális- és vendéglátóhelyeket tömörítő Bartók Béla Boulevard és a Magyar Kerékpárosklub összefogásában július 11. hétfő este biciklis felvonulás lesz az eredeti tervek megvalósításáért. 18 órakor, a Gárdonyi téren lesz a gyülekező, ahová bicikli nélkül is várnak mindenkit a szervezők. A felvonulás a Bartók Béla út – Műegyetem rakpart – Irinyi József utca – Karinthy Frigyes út – Bartók Béla út útvonalon rendőri biztosítással halad és a Gárdonyi téren ér véget.

 

 

Részletes háttéranyagot és képeket ezen az oldalon találhatnak.
Az esemény Facebook-oldala itt található.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás