A rovat kizárólagos támogatója
greenfo/MTI

Július 1-jétől fokozatosan kitiltják a leginkább környezetszennyező járműveket Párizsból. A fővárosi önkormányzat közgyűlése által elfogadott javaslat értelmében a korlátozással párhuzamosan támogatásokkal ösztönzi a városháza a „tiszta járművek” vásárlását.

Anne Hidalgo főpolgármester javaslata a kormány által tervezett energetikai átmenetről készülő törvénytervezet szellemében született. „Ahogy azt már közel kétszáz város megtette, mi is létrehozunk egy alacsony szén-dioxid-kibocsátású övezetet, ahonnan fokozatosan kitiltjuk a környezetszennyező járműveket, a dízeleseket és a benzineseket is” – mondta a városvezető a Le Monde című napilapnak adott interjúban.

Július 1-jétől reggel 8 és este 8 óra között a kamionok és a 2001 októbere előtt rendszámot kapott autóbuszok nem hajthatnak be a francia fővárosba, 2016 júliusától pedig a 20 évnél idősebb gépkocsikat, azaz minden hetedik autót, és a 16 évnél régebbi motorokat is kitiltják. A tiltás 2017 és 2020 között válik teljessé, amikor az újabb modellekre, így például a 2011 előtt rendszámot kapott dízelautókra is kiterjesztik. Az elképzelés ellen egyébként vasárnap több mint kétezer motoros tiltakozott Párizsban, mert úgy érzik bűnbaknak teszi meg őket a városvezetés.

Párizsban az elmúlt hónapokban többször is elérte a határértékeket a környezetszennyezés, az önkormányzat ezért több olyan övezet kialakítását is tervezi a városon belül, ahol korlátoznák a közlekedést, illetve csak a nem környezetszennyező járművek behajtását engedélyeznék. A belvárosban sétáló negyedek kialakítását tervezi az önkormányzat, ahová a kerékpárokon kívül csak a tömegközlekedési járművek hajthatnak be, illetve a helyi lakosok saját gépkocsijukkal. A korlátozásokért cserébe az önkormányzat 1,7 milliárd euróval kívánja támogatni azokat a párizsiakat és fővárosi vállalkozásokat, hogy az új szabályozás miatt új járműveket vásárolhassanak. A városháza egyébként a kerékpár- és az elektromosautó-kölcsönző szolgáltatásaihoz, valamint a tömegközlekedési járművek bérleteihez is kedvezményt biztosít a környezetszennyező gépkocsikat lecserélő párizsiaknak, továbbá támogatást nyújt az elektromos kerékpárok vásárlásához. A lakóközösségeket pedig arra ösztönzi, hogy az elektromos gépkocsik számára töltőállomásokat létesítsenek.
 

Szmogriadóban ezt tanulhatnánk a franciáktól

Szmogriadóban ezt tanulhatnánk a franciáktólPárizsban gyakran kritikussá válik a levegő szennyezettségi szintje. Az egyik ilyen tavalyi alkalommal a városvezetés megtiltotta a saját hivatali autók használatát.

A párizsi agglomerációban 12 millió ember él, a háztartások 83%-a rendelkezik autóval, 30%-uk kettővel is, az autók 60%-a pedig dízel. Válaszul a párizsi városvezetés megtiltotta a saját hivatali autók használatát (Budapesten ez vajon lehetséges lenne?), ingyenessé tette a tömegközlekedést és a bérbicikli hálózatot. Részletek >>>

 

Kapcsolódó anyagok:

Párizsból kitiltják a dízeleseket

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás