Hirdetés

A globalizálódó világban az ellátási láncnak egyre nagyobb keresletet kell kiszolgálnia, így a megnövekedett termelés és a késztermékek fuvarozása jelentős terhet rónak a környezetünkre. Európa egyik vezető klímaproblémája a környezetszennyező logisztika, míg a világ szén-dioxid kibocsátásának 14 százaléka a közúti szállítmányozásból származik. Ráadásul évente több tonna műanyagszemetet is felhalmozunk a lineáris csomagolásfajták használatával. Mindezek hatására egyre több áruterjesztő vállalat gondolja úgy, hogy a fenntarthatóság érdekében át kell alakítani a disztribúció jelenlegi szerkezetét. Cikkünkben bemutatjuk, milyen módon lehet a leggyorsabban csökkenteni a környezetszennyezést a logisztikában.

1. lépés: digitalizált fuvarozási platform létrehozása

A digitalizált logisztikával környezettudatosabbá is tehető a szállítmányozás

A szállítmányozási és logisztikai piacon az egyik legnagyobb változás a digitalizációtól várható a 2020-as évtizedben. Ahogy a fogyasztók, úgy a szolgáltatók is egyre inkább a digitalizált rendszerek és legfőképp az internet irányába orientálódnak: gondoljunk csak az áru nyomon követésre vagy az online rendelhető futárszolgálatokra. A digitalizáció az ipari méretű áruterjesztésben is hasonlóan épül fel és az elektronikusan optimalizált logisztikának a környezetre is számos jótékony hatása lehet:

A jól összehangolt operációs folyamatokkal megszűnhetnének az üresjáratok, így csökkenthető a CO2 kibocsátás.
Hatékonyabban irányíthatók a logisztikai konvojok, tehát egy úttal nagyobb mennyiségű árut tudnak a kamionok szállítani.

Megoldást jelenthet a rövidebb útvonalak feltérképezésére, mellyel szintén csökkenthető a menetidő és ezzel a káros toxinok levegőbe jutása.

2. lépés: a CO2 kibocsátás csökkentése

A CO2 kibocsátást az optimalizált rakodással is lehet csökkenteni

A klímabarát szállítmányozásban a szén-dioxid-termelés nemcsak a digitalizált fuvarozáson keresztül valósulhat meg. Az egyik hosszú távú megoldást az alternatív üzemanyagok, köztük az elektromosság és a megújuló erőforrások használata jelenti. Egyes belföldi csomagszállító cégek már alkalmaznak elektromos autókat a világ számos pontján helyi kiszállításra, például egy városon vagy szállítási területen belül. Sajnos azonban az ipari méretű átállás egyelőre még várat magára. Néhány csomagolásgyártó vállalat azonban közvetetten próbálja meg csökkenteni a CO2 kibocsátást a szállítmányozás optimalizálásával.

A Schoeller Allibert holland multivállalat olyan ergonomikus kialakítású, környezetbarát tároló dobozokat gyárt, melyekkel az útvonalakat több irányba is lehet hasznosítani:

· Kitölthetők a kamionok holtterei: az egymásba rakodható műanyag ládák használatával nem kell a félig megrakodott járművekkel többször útra kelni (és ezzel újra és újra káros gázokat kibocsátani), ami veszteséges a környezet és a költségvetés számára is.

· Üres útvonalak kiiktatása: gyakran előfordul, hogy egy kamionnal egy másik típusú szállítmányt kellene fuvarozni, de az nem fér be a járműbe a szállítóeszközök miatt. Ilyenkor egy másik teherautót rakodnak meg az új áruval, a csomagolóanyaggal teli kamiont pedig üresen visszafordítják. Erre azt a megoldást találta ki a Schoeller, hogy FLC konténereiket összehajthatóra tervezték, így azok kevés helyet foglalnak és a visszaúton is adott az áruszállítás lehetősége.

3. lépés: visszaforgó csomagolástípusok használata

Az FLC konténerek is újrahasznosított műanyagból készülnek

A Schoeller Allibert visszaforgó csomagolási megoldásai piacvezetőnek számítanak Európában és a világon is. Hitvallásuk, hogy a csomagolást gyártó vállalatnak a tárolóeszközök teljes életútja alatt jelen kell lennie. Jelentős K+F tevékenységükkel fejlesztették ki 360°-os modelljüket, mely három pontban foglalható össze:

A tárolóeszközök gyártása során is környezetkímélő eljárásokat alkalmaznak: a gyártást AutoStore robotrendszerrel végzik, mellyel a vállalat csökkenteni tudja az energiafelhasználást.
A kiváló minőségű műanyag raklapok és konténerek sokkal hosszabb ideig használhatók, mint a versenytársak olcsóbb alternatívái. Az élettartam kitolásával csökkenthető a műanyagszemét mennyisége, hiszen lassabban használódik el.
Az amortizálódott tárolóeszközöket pedig vissza lehet szolgáltatni a Schoeller gyártóközpontokba, ahol a cég gondoskodik az újrahasznosításukról, majd a környezetbarát szállító ládák újra forgalomba kerülhetnek.

Az újszerű műanyag ládákkal kiküszöbölhető a veszteséges és környezetszennyező lineáris fogyasztás, helyette pedig a környezetbarát műanyag dobozokkal megvalósítható a körkörös gazdaság.

 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás