Hirdetés
greenfo/MTI

Folytatódik a vita a Daimler kecskeméti gyárában készülő autók klímaberendezésében is használt hűtőanyag körül. Az üvegházhatású gáz miatt Franciaországban megtiltották több Mercedes-modell forgalmazását, az Európai Bizottság pedig kötelezettségszegési eljárással fenyegeti Németországot.

Folytatódik a vita a Kecskeméten gyártott Mercedesekben is használt hűtőanyag körül

A német kormány a Daimler mellett áll ki az R134a jelű, úgynevezett hűtőközeg használatával kapcsolatban. A berlini állásfoglalás hétfőn érkezett meg a brüsszeli bizottsághoz, amelynek tíz hete van az ügy tanulmányozására. Amennyiben úgy ítéli meg, hogy az érvek nem helytállóak, kötelezettségszegési eljárást indíthat Németország ellen.  Az R134a több mint 1400-szor erősebb üvegházhatású gáz, mint a szén-dioxid. Ezért az Európai Bizottság egy 2006-os irányelvben megtiltotta a használatát, hosszú időt biztosítva a gyártóknak az átálláshoz. Az új típusú kocsikban 2011 óta tilos az anyag használata, a nem új típusként, hanem korábbi modellek továbbfejlesztéseként regisztrált modellekben pedig 2017-ig lehet használni az R134a-t.

A Daimler új típusként regisztráltatott egy sor modellt, köztük a Magyarországon is gyártott B-osztályú Mercedest, és a kizárólag Kecskeméten gyártott Mercedes CLA-t, míg számos versenytárs korábbi típusengedélyeket terjesztett ki új modellekre, élve a 2017-ig tartó átmeneti időszak lehetőségével. Így például a Volkswagen Golf 2012-ben bemutatott hetedik generációja sem új kocsinak minősül, hanem a hatos Golf továbbfejlesztésének, és így az R134a-val működő klímaberendezéssel szerelhetik fel – mutatott rá a Handelsblatt című német üzleti lap.

A globális felmelegedést serkentő anyag helyettesítésére egyelőre egyetlen anyag, az R1234yf jelű hűtőközeg szolgál. A Daimler is ezt használta, majd tavaly ősszel közölte, hogy az anyag rendkívül tűzveszélyesnek bizonyult a töréstesztek során, ezért inkább visszatérnek a korábbi megoldáshoz. Ehhez módosítani kellett a típusengedélyeket, amihez a német közlekedési hatóság (KBA) hozzájárult. A Daimler azt a megoldást választotta, hogy korábbi típusengedélyek hatálya alá vonta az érintett modelleket, a KBA-nak pedig nem volt kifogása ez ellen.

Franciaországban viszont az idén júniusban megtiltották a régi anyaggal működő légkondicionálóval szerelt Mercedesek forgalmazását, arra hivatkozva, hogy a kocsik nem felelnek meg az uniós előírásoknak. Bekapcsolódott Brüsszel is, kötelezettségszegési eljárással fenyegetve meg Németországot, amiért nem tartja be a 2006-os irányelvet. A német kormány állásfoglalása szerint a Daimler jogszerűen járt el, amikor a típusengedélyek módosítását kérte a KBA-tól, és nem törekedett az irányelv kijátszására, hanem éppen ellenkezőleg, mindent megtett azért, hogy modelljei minél hamarabb megfeleljenek a brüsszeli előírásnak. A cég az idén januártól június 26-ig, a francia tilalom bevezetéséig 134 ezer kocsit gyártott az utólag megváltoztatott típusengedély alapján R134a-val – idézett a Handelsblatt a kormányzati állásfoglalásból.

Az üzleti lap szerint az ügy hátteréhez hozzátartozik, hogy a Daimler szén-dioxiddal működő klímaberendezés kifejlesztésén dolgozik, hogy csökkentse a költségeit, és függetlenné váljon az R1234yf gyártóitól, az amerikai DuPont és a Honeywell vegyipari óriásvállalattól.

A hűtőközeg-ügy másik fontos vonása, hogy Franciaország számos iparági megfigyelő szerint a kákán is csomót keres, hogy visszavághasson, amiért Németország akadályozza az autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését célzó uniós szabályok szigorítását – írta a Handelsblatt. A tervezett szabályok főleg a BMW-t és a Mercedest sújthatják, mert gyártmányaikat jóval erősebb, nagyobb fogyasztású és több szén-dioxidot kibocsátó motorral szerelik fel, mint például a francia Peugeot és a Renault. A két ügyet – a hűtőközeg-problémát és a kocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentése körüli vitát – csak együtt lehet megoldani a Handelsblattnak nyilatkozó szakértők szerint.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás