A rovat kizárólagos támogatója

Olyan önszabályozó rendszer kialakítására szeretné ösztönözni az üdítőital-gyártókat a környezetvédelmi miniszter, amelyben egészséges arányt képviselnek a visszaváltható és az eldobható palackok. Erre azért kerül sor, mert a visszaváltható palackok aránya az utóbbi két évben megfeleződött, jelenleg 30 százalékot tesz ki. A környezetvédők EU-s szigorral szeretnének fellépni a szennyezők ellen és a nevetségesen alacsony termékdíj felemelését sürgetik.

Hamarosan egyeztető tárgyalásokat kezd az üdítőital-gyártókkal Kóródi Mária környezet- és vízgazdálkodási miniszter, miután ugrásszerűen megnövekedett az eldobható, környezetszennyező műanyag palackok száma. A miniszter olyan önszabályozó rendszer kialakítására kívánja ösztönözni a gyártókat, amelyben egészséges arányt képviselnek a visszaváltható és az eldobható palackok. Amennyiben a tárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor a tárca az Európai Unióban alkalmazott szigorú szabályozást szorgalmazza majd. Az unióban bevett gyakorlat: az élelmiszerboltokban ugyanannyi visszaváltható flakonnal teli rekeszt kell tartani, mind amennyi eldobhatót.

A palackügyre a Pepsi Cola érdekeltségi körébe tartozó Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. emlékezetes reklámja, majd intézkedése irányította rá a figyelmet. A cég tavaly ősszel útjára indult reklámja – amely az eldobható palackot részesíti előnyben a visszaválthatóval szemben – nagy felháborodást váltott ki a környezetvédők körében, a fogyasztóvédelmi felügyelőség pedig 250 ezer forint bírságra kötelezte a környezetet károsító magatartásra ösztönző reklám közzétevőjét. Bírság ide, bírság oda, a Pepsi elszánt, két hónap múlva kivonja a forgalomból a visszaváltható palackokat. Így a visszaváltható flakonok 30 százalékos aránya tovább csökken. Nem véletlen, hogy a Hulladék Munkaszövetség (HUMUSZ) reklámfelügyeleti eljárást kezdeményezett az rt.-vel szemben.Nem a fogyasztók bojkottja, hanem a termékdíj felemelése a célravezető, vélik a környezetvédők. Nálunk a környezetet szennyező termékek után csupán huszadannyit kell fizetni, mint például a szomszédos Ausztriában.

Bödecs Barnabás, a HUMUSZ szakembere jól ismeri a gyártók érveit, miszerint az eldobható palackok használatával a vásárlók igényeit követik. De felhívta a figyelmet arra is, hogy a kereskedelem előszeretettel elzárkózik a visszaváltható palackok forgalmazásától, a göngyöleggel való bíbelődésből ugyanis semmiféle hasznuk nincs, sőt a raktározás többletterhet jelent számukra. Bödecs Barnabás szerint a hulladékgazdálkodási törvény elfogadásakor a parlament kötelezte a kormányt a visszaváltást kötelezően elrendelő kormányrendelet megalkotásáról, s ennek előkészítése folyik most. A rendelet várhatóan 2003. január 1-jétől lép hatályba. Jellemző a PET- (polietilén) palack terjedésére, hogy még a kartondobozairól ismert Sió-Eckes Kft. is beállt a sorba, igaz, egyelőre elenyésző százalékban jelentette meg a piacon egy hónappal ezelőtt egyik új, eldobható műanyag palackos termékét. Kállai Péter marketingigazgató elmondta, a kereslet szorította rá őket erre.

Érzi a piaci kényszert, ugyanakkor a környezetnek sem kíván ellensége lenni a Szobi Szörp Rt. Éppen ezért két irányban mozognak, válaszolta megkeresésünkre Sófalvi Adrienn marketingigazgató. Nemrégiben nagy összegért üvegmosó gépet vettek, tehát hosszú távra berendezkedtek a visszaváltható palackos gyártásra, de termékeik egy részét eldobható flakonba töltik. Az igazgató szerint a kereskedőket kellene érdekeltté tenni abban, hogy ne macerának tekintsék a betétdíjas göngyölegekkel való foglalkozást. Elekes Balázs, a Plus Élelmiszer Diszkont Kft. értékesítési osztályvezetője nem tagadja, hogy kényelmetlenséget, sőt pluszköltséget jelent számukra a betétdíjas palackokkal való foglalatosság, hiszen önálló munkaerőt kell foglalkoztatniuk a visszaváltásra.
2002.06.25.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás