Ha 130 helyett 150km/h-val közlekedik valaki, akkor az NOx kibocsátás 44%-kal, míg a Pm10 kibocsátás 30%-kal nő. Ezért azOsztrák szomszédaink IG-L Imm(issionsschutzgesetz-Luft) szabályozása jelentős szennyezőanyag-kibocsátás csökkenést képes elérni.
A közúti közlekedésből származó légszennyező anyagok kibocsátása számos tényezőtől függ. A hajtás típusa és a jármű mérete mellett a sebesség és a menetdinamika is jelentősen befolyásolja ezen értékeket. A grafikonon a 2023-as osztrák autóállományra vetített fogyasztási adatokat láthatjátok az egyes sebességi értékekhez rendelve.
Szomszédunkban egyes autópálya-szakaszokon környezetvédelmi szempontból 100km/h-ra csökkentették a megengedett sebességet (IG-L jelölés az információs táblákon) az ezen szakaszokon történt sebességtúllépést pedig még osztrák pénztárcához mérten is rendkívül szigorúan büntetik.

Az ábra sokunk számára megmosolyogtató lehet, hiszen a magyar autóállomány az itt bemutatott fogyasztási adatokhoz képest jelentősen rosszabb számokat produkál.
Az NOx kibocsátás, ha 130km/h helyett 100km/h-s sebességgel haladunk 40%-kal alacsonyabb, míg a Pm10 kibocsátás 27%-kal. Ha 130 helyett 150km/h-val közlekedik valaki, akkor az NOx kibocsátás 44%-kal, míg a Pm10 kibocsátás 30%-kal nő. Könnyen belátható, hogy Osztrák szomszédaink IG-L Imm(issionsschutzgesetz-Luft) szabályozása jelentős szennyezőanyag-kibocsátás csökkenést képes elérni.
További részetek ebben a cikkben >>>