A rovat kizárólagos támogatója

Az amerikai Energia minisztérium kutatói felfedezték az állításuk szerint eddigi leggyorsabb magnézium-ion szilárd vezető anyagot, ami alaposan felforgathatja a jövőben az akkumulátorpiacot, és működő alternatívát jelenthet a lítium-ion akkukkal szemben.

Az ehhez hasonló bejelentések általában alig mozgatják meg a közvélemény fantáziáját, márcsak azért sem, mert sok időnek kell eltelnie ahhoz, mire ezek a felfedezések megjelennek a kereskedelmi használatban is. Ráadásul a lítium-ionos akkumulátorok területén is folyamatosan zajlanak a kutatások és fejlesztések, hogy minél hatékonyabb, minél gazdaságosabb és nem utolsó sorban minél biztonságosabb eszközök szülessenek. 

A legújabb felfedezés ugyanakkor akár áttörés is lehet az iparágban.
Ennek legfontosabb eleme, hogy a kutatók egy újfajta szilárdtest vezetőt hoztak létre, amelyet elektrolitként lehet használni az akkumulátorokban. Az elektrolitok alapvetően olvadt fém állapotban, vagy oldat formájában léteznek, ezeken keresztül haladnak az ionok. A vezetők szilárd állapotú fémek, amelyek az elektronokat szállítják. További fontos különbség, hogy a vezetőkön keresztülhaladó elektromos áram állandó, ezzel szemben az elektrolitok esetében ennek erőssége az elektrolitok változásával különböző lehet. 

A kutatócsoport arra tett kísérletet, hogy találjon egy vezetőt, ami kevésbé gyúlékony az elektrolitos lítium-ion akkumulátorokhoz képest. Meg is találták a megfelelőnek tűnő, meglehetősen bonyolult nevű anyagot, a magnézium szkandiun szelenid spinellt. Az anyagban a legfontosabb elem a magnézium ami a lítium ionokhoz hasonló vezetőképességgel rendelkezik. Pieremanuele Canepa, a tanulmányt szerző kutatók egyike azt mondta, hogy az így elért áramlási sebesség minden korábbi várakozást fölülmúlt.

Természetesen még hosszú időnek kell eltelnie ahhoz, mire a felfedezésből kereskedelmi termék lesz és azt is korai lenne kijelenteni, hogy a felfedezés egy újabb szög lenne-e a lítium-ion akkumulátorok koporsójában. 

Ráadásul más kutatók egyéb szilárd anyagokkal is kísérleteznek, például az üveggel. A portói egyetem kutatói – kiegészülve az első lítium-ionos akkumulátor feltalálójával, John Goodenough-val – az üveget használják elektrolitként kísérleteikben. Idén áprilisban azzal került az újságok címlapjára az üveg akkumulátor projekt, hogy ezzel a megoldással a lítium-ionos akkumulátorokhoz képest jóval nagyobb energiasűrűséget, hosszabb életciklust, alacsonyabb költségeket, gyorsabb töltési időt lehet elérni, ráadásul kevésbé gyúlékony, mint ismertebb társa. Ez szépen hangzik ugyan, de még a kutatást végző tudósok szerint is várni kell arra, hogy a prototípus cellát egy valódi akkumulátorban is kipróbálják. Goodenough nemrégiben a Bloomberg hírügynökségnek azt mondta, hogy iparági befektetőkre lenne szükségük ahhoz, hogy a laboratóriumi tesztekről áttérhessenek a gyártásra. Goodenough szerint, ha minden jól megy, ez 3-5 évet vehet igénybe –írta az nrgreport.com. 

Az ár behúzza a kéziféket.

Az akkumulátorok problémája a legfontosabb akadálya az elektromos autók elterjedésének. Jelenleg ugyanis túlságosan drágák ezek az akkumulátorok, ami azt eredményezi, hogy a végtermék, az autó maga is drága egyelőre, ez pedig akadályozza, hogy tömegek vásárolják meg a kocsikat. A Bloomberg New Energy Intelligence szerint a jelenlegi akkumulátoráraknak 50 százalékkal kellene csökkeniük ahhoz, hogy versenyképes alternatívát jelentsenek az elektromos autók a belső égésű motorokkal szerelt kocsikkal szemben. A Bloomberg szerint ez legkorábban 2026-ban következhet be. A szilárd vezetőkből álló akkumulátorok fejlesztése akár le is rövidítheti ezt az időt.

Az akkumulátor piacot feje tetejére állítja az elektromos autózás

Az akkumulátor piacot feje tetejére állítja az elektromos autózás

Az előrejelzések szerint 2025-re az autógyártás szűk keresztmetszete az akkumulátorok hiánya lehet. A 2030-as évekre pedig 40-60 olyan gyárra lenne szükség, mint amit a Tesla épít. A Tesla a jelenlegi gyártókapacitásával körülbelül 100 ezer autót ad el egy évben, és ehhez összesen 10 gigawattóra (gwh) energiát tárolni képes akkumulátor mennyiség kell. A nevadai sivatagba telepített akkumulátorgyár éppen ennyire képes, de kapacitása a jövőben évi 35 gwh lesz. Ez elég sok, de nem biztos, hogy elég ahhoz, hogy az autók iránti keresletet ki tudja elégíteni. A világ autógyártói hasonló problémával néznek szembe.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás