A UX dizájnerek munkája nem csak azért bonyolult, mert a trendek, eszközök és fogyasztói szokások folyamatosan változnak. A felhasználói élmény tervezését az is megnehezíti, hogy az elkészült munkát nehéz objektíven értékelni. A jó dizájnt szinte észre sem lehet venni, a rosszul sikerült megoldás viszont az egész fejlesztést tönkreteheti.
Szerencsére az Adobe felismerte a problémákat. Az Adobe XD pluginoknak szinte bármelyik fejlesztőcsapat nagy hasznát veheti.
A mockuptól a terméktesztelésig
Bár a UX designerek feladata a web- és szoftverfejlesztés egyik legkreatívabb és leghálásabb eleme, a szakemberek munkája sokszor meglehetősen monoton. Az Adobe XD programcsomag főleg azért nagyon kedvelt a tervezők körében, mert leegyszerűsíti a tervezést, és mindenki számára áttekinthetővé teszi prototípusokat.
Az XD-ben készült terveket könnyű megváltoztatni és finomítani. A felület áttekinthetően tartalmazza a fejlesztők, grafikusok, content editorok számára szükséges információkat is, az elkészült vázlatok viszont ahhoz is elég látványosak, hogy a megrendelővel történő egyeztetéshez is használni lehessen őket. Az eredmény: gyorsabb, kevésbé munkaigényes tervezés.
Ezek a funkciók – főleg az egyre népszerűbbé váló távmunka miatt – ma már nélkülözhetetlenek a csapatok számára. A kicsi, szakmai csapatokon belül a CD remekül teljesített. A dizájnnak azonban nem csak a megrendelő igényeit kell kielégítenie. Ennél sokkal fontosabb, hogy a felhasználók is tökéletesnek találják a megoldásokat.
Tesztelés hitelrontás nélkül
A felhasználói tesztelés kemény dió. A webfejlesztésben gyakori, hogy a portál vagy weboldal “nyersen”, gyakorlatilag félkész állapotban kerül a közönség elé, mert ez az egyetlen módja annak, hogy igazán nagy közönség tesztelhesse a végeredményt. Ez azonban sokszor káoszhoz vezet, egy-egy rosszul sikerült vagy félreértett szekciót pedig kellemetlen “élőben” javítani.
Az Adobe XD pluginok viszont számos remek újítást tartalmaznak. A Maze segítségével például egyedi linkeket lehet küldeni a felhasználóknak a prototípusból. Ezek segítségével anélkül lehet visszajelzést kérni, hogy publikálni kellene a tartalmakat.
A Peerly ennél is tovább megy. Ez a plugin a felhasználói igényekről segít pontosabb képet festeni. A prototípus feltöltése után különböző, a felhasználókkal kapcsolatos teóriákat tudunk tesztelni, láthatjuk, hogyan viselkednek ténylegesen egy adott célcsoport tagjai.
Hogyan érdemes hozzákezdeni?
Bár a pluginek használata – hasonlóan a többi Adobe termékhez – eléggé magától értetődő, időbe telhet, amíg a csapat teljesen ki tudja használni a programok előnyeit. Az adatok elemzése és a megfelelő folyamatok kidolgozása igényel némi tapasztalatot.
A Szoftver.hu nem csak forgalmazza a termékeket, de a szerkesztő csapat több cikket is szentelt a témának. Ezek segítségével könnyebb eldönteni, mire lehet szükségünk a munka során.