Hirdetés

A kb. 300 milliárdos közel 6 évnyi felújítás után mától a teljes hosszon jár, és minden állomáson megáll Magyarország legnagyobb forgalmú vasúti viszonylata. Abban csak reménykedhetünk, hogy a Tarlós éra alatt méregdrágán vásárolt gagyi orosz szerelvények kihúznak annyit, mint elődeik.

Csaknem hat évig húzódott Budapest leghosszabb metróvonalának felújítása, amely nem csupán Budapest, hanem az ország, sőt, az Európai Unió legnagyobb összeggel támogatott közlekedési projektje volt. A metrókocsikkal együtt -egyenlőre- csaknem 300 milliárdba került.

– Sokak szerint a hármas metró felújításának ideje alatt egy új metróvonalat is meg lehetett volna építeni. Mi vállaljuk a kihívást, ha Budapest lehetőséget kap egy új metróvonal építésére, belevágunk – hökkentette meg a kék metróvonal rekonstrukciójának végét ünneplő egybegyűlteket Karácsony Gergely főpolgármester a mai sajtótájékoztatón. Később azt is hozzátette, hogy a város mindenki felé kinyújtja a kezét, aki hajlandó az együttműködésre. Ezzel a Nagyvárad téri állomás egymás felé nyújtott kezeket ábrázoló lyukacsos háttérfalára is utalt, amely szerinte a szolidaritást fejezi ki, de üzent az Orbán-kormánynak is, mondván Budapest vezetéséének mindig meg kellett küzdeni a város fejlődéséért, de vállalják a politikai vitákat, mert „kutya kötelességük ezeket megvívni”. Megköszönte a projekt pénzügyi támogatását az uniónak és az Orbán- kormánynak is, amelyek nélkül ez a rekonstrukció nem valósulhatott volna meg. De aprót még odaszúrt, mondván nagyon nagy szükségünk van az Európai Uniós forrásokra, ezért arra ösztökéli a magyar kormányt, hogy rendezze vitáit azt unióval, hogy ezek a források megérkezhessenek. Végül megjegyezte: új világot kell építenünk, mert a jelenlegi a járványok, a háború és klímaváltozás miatt instabillá vált, de ez nem megy változások nélkül.

A Telex részletes cikkét a felújított 3-as metróról itt olvashatják.

A 3-as metróvonal 17,3 kilométer hosszú, 20 állomásával Magyarország legnagyobb utasforgalmat lebonyolító kötöttpályás vonala, amelyen naponta félmillióan utaznak, csaknem kétszer annyian, mint a teljes magyarországi vasúthálózaton.

A támogatási szerződés alapján a vonal felújítására 225,1 milliárd forint fordítható az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon felül. Ebből 172,7 milliárd uniós forrás, 44,8 milliárdot a hazai központi költségvetés, 7,1 milliárdot a Budapest önkormányzata biztosított. (Ehhez jön hozzá a metrószerelvények felújításának – valójában a régi típusú szerelvények újragyártásának – 69 milliárdos költsége, amelyhez a kormánydöntés miatt nem kaphatott uniós támogatást a főváros.) Az északi és a déli szakasz állomásait a Strabag újította fel 27-27 milliárdért, a középső megállókat a Swietelsky Építő Kft. 86,6 milliárd forintért. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. 47,8 milliárd forintért vállalta az alagútfelújítást, beleértve a biztosítóberendezés és a gyengeáramú rendszer rekonstrukcióját.

A felújítás fő célja, hogy további 25-30 évre biztosítsa a vonal üzemeltetéséhez szükséges üzem- és utasbiztonságot.

Az átfogó rekonstrukció 75-80 %-a utasforgalomtól elzárt területen történt és magában foglalta valamennyi rendszer cseréjét, vagy felújítását. Új tűzvédelmi, szellőző-, hő-, és füstelvezető és áramellátási rendszer készült, utóbbi a járművek fékezési energiájának hasznosítására is alkalmas (kár, hogy az orosz metrókocsik ezt az előnyt csak részben képesek kihasználni). A régi vágányok helyére új, edzett fejű síneket építettek be, amelyek a várakozások szerint tartósabbak lesznek a réginél.

Az utastereket külön tervezői csapat gondolta újra, amelynek eredményeként minden állomás egyedi arculatot kapott, szellősebb, világosabb lett. A mozgólépcsők cseréje mellett 34 hagyományos felvonót és 6 ferde liftet építettek be a mozgásukban korlátozottak számára. Az utasterekben 40 ezer négyzetméter burkolatot használtak fel, amely a Parlament felületének duplája.

Az erős áramú kábelek kinyújtva elérnének egészen Barcelonáig.

A rekonstrukció három ütemben valósult meg. Az északi rész átépítése 2017.novemberében kezdődött, a déli szakaszé 2019 áprilisában, míg a középsőé 2020 márciusában. Az utolsó két állomást 2023. május 22-én adták át. Ezen idő alatt 3500 ember dolgozott a projekten, a felújítás a Covid-járvány és orosz-ukrán háború leálló anyagbeszállítások ellenére se állt le egyetlen napra sem. A pótlóbuszok a rekonstrukció 2000 napja alatt 22 millió kilométert tettek meg. Via Népszava.

 

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás