A MOL felmentést kapott az orosz olaj vásárlásának uniós tilalma alól, de nem tudni meddig. A cégcsoport több millió eurós uniós forrást szeretne, hogy megszüntesse a Moszkvától való függőséget.
Magyarország kész leválni az orosz olajról, ha az Európai Unió segíti finanszírozni a más importőrökre való átállást – nyilatkozta a MOL Magyarország stratégiai műveletekért felelős ügyvezető igazgatója a Politicónak. Magyarország egyetlen orosz nyersolajat importáló finomítóját a MOL működteti.
Bacsa György azt mondta, hogy a vállalat nyitott arra, hogy diverzifikálja ellátását az EU nem hivatalos, 2027-es határideje előtt, amikorra az orosz olajvásárlásnak véget kell vetni. A magyarországi finomítók 2026 végére készen állhatnak arra, hogy orosz nyersolaj nélkül működjenek-mondta.
Bacsa szerint ehhez uniós pénzre lenne szükség, tekintettel a technológiai kihívásokra és a MOL finomítóinak más típusú nyersolaj feldolgozására való átalakításának „500 millió dolláros” költségére. Bacsa úgy véli, hogy az EU-nak „néhány százmillióval” be kellene segítenie. A MOL-nak Szlovákiában is vannak orosz nyersolajat feldolgozó finomítói.
Jelenleg „egy fillért sem kapunk, mert a finomítás nem jogosult semmilyen támogatásra az EU-tól, még akkor sem, ha a beszerzésről való leválasztásról és az ellátás biztonságáról van szó” – mondta. „Tehát a saját tempónkban és a saját lehetőségeinkhez mérten csináljuk”.
Magyarország azon kevés uniós országok egyike, amelyek még mindig importálhatnak orosz olajat. A blokk 2022-ben megtiltotta az összes tengeri importot, de mentességet adott a csővezetékes olajra, amely olyan országokba áramlik, köztük Magyarországra, amelyek továbbra is nagymértékben függenek a moszkvai olajtól.
A felmentést ideiglenesen adták meg, de Magyarország nem sokat lépett eddig az orosz olajtól való eltávolodás felé, sőt, még növelte is a függőségét.
Bacsa ugyanakkor aggódik amiatt, hogy az EU vagy konkrét végdátumot határoz meg, vagy pedig további büntetőintézkedéseket hoz a köztes időszakban. Aggódunk, hogy a ’moratórium’ azelőtt ér véget, hogy megoldásunk lenne a hosszú távú versenyképes nyersolaj-beszerzésre.
A probléma azután lett sürgető, hogy a leendő dán energiaügyi biztos, Dan Jörgensen az EP-meghallgatáson azt ígérte, hivatalba lépése után 100 napon belül előáll egy átfogó tervvel az orosz olaj- és gázvásárlások teljeskörű uniós beszűntetésének megvalósíthatóságáról, még a korábban informálisan meghatározott 2027-es uniós céldátum előtt.
Bacsa arra figyelmeztetett, hogy a tervnek figyelembe kell vennie az EU importfüggőségének regionális különbségeit. Jörgensen „határidőt akar – és Nyugat-Európa és Dánia részéről ez könnyűnek tűnik” – mondta, de „Szlovákia és Magyarország úgy tűnik, hogy magára maradt ezzel a nehézséggel”.
Míg más közép-európai uniós országok, például a Csehország csökkentették orosz nyersolajimportjukat, Magyarország drasztikusan növelte üzemanyag-beszerzéseit Moszkvából. Újabb megállapodásokat kötött az orosz gázipari óriáscéggel, a Gazprommal a szállításokról.
Jelenleg a MOL-nak hosszú távú szerződése van a Lukoillal, Oroszország legnagyobb magán olajipari cégével, amely jövő év júniusában jár le. Bacsa elmondta, hogy a cég megújítaná azt, „amennyiben ez jogilag kivitelezhető”.
A Fitch Ratings szerint a magyar kormány közvetve a MOL részvényeinek csaknem egyharmadát birtokolja, és egy sor váratlan adót vetett ki a cégre. A plusz milliárdok segítenek betömni az ország költségvetésén tátongó lyukakat – írja a Politico. Ez a megállapodás júliusban potenciális válságba került, amikor Ukrajna szankciókkal sújtotta a Lukoilt, ami megakadályozta, hogy a cég a területén keresztül szállítson, ami veszélyeztette a MOL szerződéseit.
A MOL úgy oldotta meg a helyzetet, hogy – Kijev engedélyével – megállapodást kötött arról, hogy az Ukrajnán áthaladó orosz olaj tulajdonjogát átveszi, ami azt jelenti, hogy a szállítmányok nem orosz, hanem magyar olajnak számítanak, és mentesülnek a korlátozások alól. Ez a formula azonban nem biztos, hogy hosszabb távon megfelel az EU-nak.
Nyitókép: barátság kőolajvezeték tábla 1970