Hirdetés

A WWF ma publikált jelentése összesen 137 vállalatot vizsgált, amelyek közül 94 már a 2013-as jelentésben is szerepelt. Ők vállalták, hogy 2015-re 100%-ban áttérnek a minősített, fenntartható pálmaolaj használatára. Több mint kétharmaduk elérte a célkitűzése minimum 90%-át, míg számos ismert márka a kitűzött cél felét sem érte el. A 94-ből 75 vállalat mutatott előrelépést fejlődést, 11 stagnál, 8 pedig visszaesett.

Számos ismert márka a mai napig nem tartotta be ígéretét, hogy 2015-ig fogyasztási cikkei gyártásakor, 100%-ban átáll a fenntartható pálmaolaj beszerzésére és használatára. Ezek a vállalatok továbbra sem tesznek semmit sem azon természeti ártalmak megfékezése ellen, amelyek a világ legnépszerűbb növényi olajának a termelésével járnak, a Föld legsérülékenyebb, trópusi élőhelyein.

A pálmaolaj a csomagolt termékek mintegy felében megtalálható alkotóelem, amely iránt a kereslet várhatóan megduplázódik 2020-ra, miközben az előállítása súlyos természetkárosítással és a helyi érdekek mellőzésével jár együtt.

A WWF Pálmaolaj felvásárlókról szóló jelentésének 2016-os kiadásában vizsgált vállalatok között számos itthon is ismert gyártó szerepel, például a L’Oreal, a McDonald’s, a Nestlé, a Tesco, a Lidl és az Aldi is. Ahogyan a korábbi WWF Pálmaolaj Jelentések, az idei is azt vizsgálja, hogyan teljesítettek a cégek olyan alapvető lépések tekintetében, amilyen az átláthatóság biztosítása, az elköteleződés a fenntartható pálmaolaj beszerzése és felhasználása iránt, illetve a Fenntartható Pálmaolaj Kerekasztalhoz (RSPO) való csatlakozás. „Az iparág most a fenntartható pálmaolaj felé vezető út egy kritikus pontján áll.” – mondta Adam Harrison, a WWF vezető pálmaolaj szakértője, aki hozzátette: „A WWF arra biztatja a fogyasztókat, hogy a jelentés honlapjára látogatva nézzenek utána az egyes vállalatoknak, biztassák a jó úton haladókat, és ösztönözzék a többieket, hogy jobban teljesítsenek. Mindannyian fontos szerepet játszunk abban, hogy teljes részvételt és átláthatóságot követeljünk minden pálmaolaj felvásárlótól a világon, hogy visszafogjuk az erdőirtást és valódi, az egész szektorra kiterjedő változást érjünk el.
  WWF pálmaolaj jelentés 2016 (pdf. 7,2MB)

Az RSPO megmutatta, hogy a pálmaolaj térhódítása történhet fenntartható módon is – a kiskereskedők és gyártók feladata, hogy ezt elősegítsék az RSPO-hoz való csatlakozással, és RSPO által minősített, fenntartható pálmaolaj vásárlással.

A kritikusan veszélyeztetett orangutánok élőhelyének számító Délkelet-Ázsia alacsonyan fekvő trópusi területein és egyre növekvő számban, Afrikában és Latin-Amerikában található pálmaolaj ültetvények a világon értékesített növényi olajok 65%-át termelik meg. A pálmaolaj fontos összetevője rengeteg ételnek, kozmetikumnak, szappannak és mosószernek, és bio-üzemanyag forrásként is egyre elterjedtebb.

A teljes pálmaolaj igény várhatóan megduplázódik 2020-ra, növekvő veszélyt jelentve ezzel a trópusi erdőkre és biodiverzitásra, tovább növelve az üvegházhatású gázok kibocsátását és újabb konfliktusokkal fenyegetve az érintett közösségeket.

 

Néhány, a jelentésben is értékelt vállalat – köztük a Magyarországon is jelen lévő Unilever, a Ferrero, vagy a Colgate-Palmolive – remek példát mutat versenytársainak azzal, hogy beszerzéseikben jelentős arányban jelenik meg az RSPO által jóváhagyott forrásokból származó, tanúsítvánnyal rendelkező, fenntartható pálmaolaj.

A közepes méretű cégek közül hasonlóan jó eredményt ért el a minősített pálmaolaj vásárlás tekintetében például a Walmart, a Mars, az ABF, a General Mills, a Kellogg’s vagy a Danone. Ám ezzel még korántsem tettek meg mindent, amit szükséges lenne. A jelentés honlapján megtalálható minden egyes vállalat teljesítményének átfogó profilja részletes, szűrhető táblázatokkal együtt, amelyek a cégek szektorukhoz mért teljesítményét is mutatják.

Miért veszélyes a pálmaolaj?

Orángután mentés Borneón Orángután mentés Borneón
A képre kattintva galéria nyílik.

Az olajpálma, mely minden más olajmagvak és olajos növények közül a legnagyobb hozammal rendelkezik. Kizárólag Ázsia, Afrika és Amerika trópusi területein él meg. Az olajpálma-ütetvények kialakítása azonban őshonos erdők irtásával, őshonos állatok (például tigris, elefánt és orángután) élőhelyének eltüntetésével, erdőirtással és nem utolsó sorban a helyi közösségek jogainak és érdekeinek mellőzésével jár.

Ehhez még hozzájárul az is, hogy az emberi tevékenységből származó üvegházhatású gáz kibocsátás 20 százaléka az erdőirtásra vezethető vissza. Pontosan ezért a világ legtöbb pálmaolaját előállító Indonézia a harmadik a rangsorban a világon az üvegházhatású gáz kibocsátás tekintetében.

Mit tesz a WWF?

A WWF a Kerekasztal a Fenntartható Pálmaolajért (RSPO) egyik alapító tagjaként 2002 óta dolgozik azon, hogy fenntartható módon alkalmazható pálmaolaj-termelés folyjon. Az RSPO egy szabványrendszert alakított ki, amely bizonyítja, hogy a pálmaolaj kitermelése környezetileg és társadalmilag is felelős módon történik.

hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás