Csak Ausztriában 2023-ban 1900 alkalommal álltak le a vonatok az időjárási körülmények miatt. Az éghajlatváltozás egyre nagyobb kihívást jelent a vasúti közlekedés számára.
A viharok, havazások, árvizek és tüzek Európa-szerte próbára teszik a vasúti hálózatokat. Csak Ausztriában a Railjets és az ÖBB más vonatai 2023-ban 1900 alkalommal kényszerültek leállni az időjárási körülmények miatt – idézi az Euronews a Kronen Zeitung osztrák lapot. Hogyan alkalmazkodik tehát a vasúti ágazat a felmelegedő bolygóhoz?
Így hat az éghajlatváltozás a vasútra
„Az elmúlt években még soha nem volt annyi vonattörlés viharok miatt, mint tavaly augusztusban” – mondta Bernhard Rieder, az ÖBB szóvivője az osztrák sajtónak. „Csak Tirolban és Salzburgban az áradások és a zivatarokat követő hatalmas sárlavinák miatt 716 nem tervezett megállást kellett végrehajtani az időjárás miatt”.
Hozzátette, hogy az alpesi térségben az emelkedő hőmérséklet miatt a hőstressz miatt nő a gát- és erdőtüzek száma, a pálya torzulása és a védőerdők csökkenése.
„Aggodalommal figyeljük a szélsőséges időjárási események okozta fennakadásokat” – folytatta.
Az Egyesült Királyságban egy kormányzati tanácsadó arra figyelmeztetett, hogy az utazási zavarokat tovább súlyosbítja az éghajlatváltozás, ha az ország vasúthálózata nem kap több támogatást. Augusztusban Sir John Armitt a heves esőzésekre utalt, amelyek villámárvizekkel és földcsuszamlásokkal sújtották a vonatközlekedést. A hőhullámok szintén számos járattörlésért voltak felelősek, olyan problémák miatt, mint a meghajlott sínek és a leszakadt felsővezetékek.
A vasúti síneket úgy tervezték, hogy bizonyos hőmérsékleti tartományban ellenálljanak, de nagyon meleg körülmények között eltorzulhatnak. A hőség hatására a felsővezetékek is megereszkedhetnek, és a vonatszerelvényekre akadhatnak.
Ausztriában a felsővezetékeket utólagosan átalakítják a túlmelegedés megelőzése érdekében. Emellett a síneket fehér festékkel hőállóbbá teszik. A pályákat, ahol fennáll a földcsuszamlás veszélye, még szigorúbban ellenőrzik, és az időjárás megfigyelését is kiterjesztik.
Az Egyesült Királyságban többet költöttek a vízelvezetésre, és olyan technológiát vezettek be, amely távolról figyeli a sínek hőmérsékletét.
Miután 2020 augusztusában három ember meghalt, amikor egy vonat kisiklott földomlás miatt Aberdeenshire-ben, a Network Rail új szoftvert fejlesztett ki a hirtelen, özönvízszerű esőzések előrejelzésére. A vállalat cardiffi üzemeltetési központja hőérzékelőket és kamerákat vet be, hogy nyomon kövesse a vasúti viszonyokat a régióban. Bár ez nem oldja meg a szolgáltatási zavarokat, de a biztonságot sebességkorlátozások bevezetésével és karbantartó csapatok hívásával lehet javítani.
Az „tri-brid” vonatok forradalmasíthatják a vasúti közlekedést
A vasúti ágazat is a probléma gyökere felé fordítja figyelmét, és azon dolgozik, hogy csökkentse a globális felmelegedésre gyakorolt hatását.
Az olasz Hitachi Rail vállalat úttörő vonatot fejlesztett ki. A Masaccio mozdony háromféleképpen képes a meghajtásra: elektromos felsővezetékről, dízel hibrid motorral vagy akkumulátorral.
A forradalmi akkumulátor akkor tölthető, amikor a vonat a felsővezetékekről származó áramról működik. A vonat megállásakor a fékezési energiát is képes hasznosítani. Ez a bolygóbarát akkumulátor a vonatot dízel üzemanyag nélkül tudja működtetni a rövid vonalszakaszokon, ahol a villamosításban hiányosságok vannak.
Az állomások megközelítése és elhagyása során is alkalmazzák, hogy a vonat ne járuljon hozzá a város zaj- és légszennyezéséhez.
A vonatokat egy speciálisan erre a célra épített, -50 és +40C közötti hőmérsékletet szimuláló klímakamrában tesztelik, hogy a vonatok ellenálljanak a jövő időjárási szélsőségeinek.