A rovat kizárólagos támogatója

Véget ér a Ro-La magyarországi korszaka: decemberben indul utoljára Szegedről az ausztriai Welsbe kamionokat szállító vasúti szerelvény. 30 ezer nyerges vontató zúdul az autópályákra. LMP: kapjon a vasúti kamionszállítás állami támogatást!

A decemberi menetrendváltással az osztrák Ökombi megszünteti a Kiskundorozsma és Wels között közlekedő gördülő országutat – erősítette meg az iho.hu értesüléseit Tomcsányi István. A hazai fuvarokat szervező Hungarokombi Kft. vezetője hozzátette: több mint egy évig küzdöttek a Ro-La – Rollende Landstrasse, azaz gördülő országút – fennmaradásáért, amely állami támogatás hiányában veszteségessé vált. Az osztrák Ökombi és a magyar Hungarokombi által üzemeltetett Ro-La évente 30 ezer kamiont fuvarozott vasúton Szeged és Ausztria között.

Kiskundorozsmán a Törökország felől érkező kamionok komótosan gördülnek fel a 27 kocsis Ro-La szerelvényre. Míg a sofőrök a hálókocsiban alszanak, több tíztonnás járműveik a vonaton utaznak az ausztriai Welsig. Decemberben ennek vége: a Ro-La megszűnésével a teherautók már a közutakat terhelik. Pedig sikertörténetnek indult a gördülő országút: 2002-ben még több mint 100 ezer kamion vonatozott át Magyarországon. Hazánk EU-csatlakozásával ez a szám 80 ezerre, míg Bulgária és Románia integrálásával évente 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban. Pedig a Ro-La előnyeit senki sem vitatja: egyetlen villamos mozdony 27 kamion kipufogógázától és zajától mentesíti a környezetet. Miközben számítások szerint 2 és fél millió személygépkocsinak megfelelő terheléstől kíméli az útburkolatot.

– Januártól megszűnt a magasvasúti pályahasználati díj miatt kapott állami támogatás. A kamionok az autópályákon fillérekért közlekednek, míg a pályahasználatért a Ro-La 400 millió forintot fizetett évente a MÁV-nak. Az eredeti tervek szerint 2009-re bevezették volna a teherforgalomnak a használatarányos útdíjat, ami versenyképessé tette volna a Ro-Lát – fogalmazott Tomcsányi István. A Hungarokombi Kft. vezetője hangsúlyozta: az állami dotáció összege megegyezett a MÁV-nak fizetett díjjal. – A vonal veszteségessé vált, az osztrák tulajdonos pedig a bezárás mellett döntött. Többször is megkerestük a kormányzatot, hogy anyagi támogatást kapjon a Ro-La, eredménytelenül – tette hozzá. Megtudtuk, azzal, hogy az Ökombi megszünteti a kamionok fuvarozását, a MÁV 1,3 milliárd forinttól esik el. Érveltünk azzal is, hogy az EU támogatja a vasúti szállítást, de úgy tűnik, az elmélet és a gyakorlat kettéválik. Megszűnésünkkel közel százan vesztik el az állásukat – mondta Tomcsányi István.

A Levegő Munkacsoport nyílt levélben hívta fel az állampolgárok és a döntési helyzetben lévő vezetők figyelmét a Ro-La nehéz helyzetére. „A jelentős versenyhátrány eredménye, hogy a vasúti kamionszállítást csak komolyabb állami támogatással lehetett fenntartani. Ez évről évre csökkent, míg idén teljesen megszűnt" – olvastuk Lukács Andrásnak, a Levegő Munkacsoport elnökének Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterhez címzett levelében. Úgy tűnik, a hazai gyakorlat szembemegy az Európai Unió terveivel. Az EU közös közlekedéspolitikájának egyik célja fokozni a vasúti rendszerek hatékonyságát, versenyképességét. Az Európai Bizottság 2010-es közleménye is kimondja: „A vasúti ágazat lehetséges növekedésének teljes megvalósítása ezért nemcsak az EU közlekedéspolitikájának rendkívül fontos célja, hanem általában a gazdaságpolitikáé is".

Vasút vagy közút?

Egy Szeged–Wels Ro-La retúr – kétszer 613 kilométer – „kamionjegy" ma 1060 euróba (mintegy 300 ezer forintba) kerül. Közúton csak az üzemanyagköltséget és az autópályadíjat számolva ez 217 ezer forint. A használatarányos útdíj már a vasút felé billentené a mérleg nyelvét: ugyanis az útdíjjal terhelt költség 274 ezer forintra hízna – miközben a jármű kopik, és a sofőr egy percet sem pihen. Az elektronikus útdíjjal szemben értelmes alternatíva lehetne a Ro-La, de a vasúti kamionfuvarozás már nem éri meg a használatarányos útdíj bevezetését.
Forrás: Segesvári Csaba delmagyar.hu

A vasúti kamionszállítás állami támogatásának visszaállítását szorgalmazza az ellenzéki LMP.

Jávor Benedek, az Országgyűlés Fenntartható fejlődés bizottságának LMP-s elnöke közleményében jelezte, januártól megszűnt a vasúti kamionszállítás állami támogatása. "A vonal veszteségessé vált, az osztrák tulajdonos pedig a bezárás mellett döntött. Ezzel a MÁV 1,3 milliárd forint bevételtől esik el, és csaknem száz munkahely szűnik meg, miközben akár évi harmincezer kamionnal nőhet az autópályák forgalma" – közölte a frakcióvezető, előrebocsátva: az LMP költségvetési módosító indítványt nyújt be, hogy a vasúti kamionszállítás visszakaphassa az állami támogatást.
Rámutatott arra, hogy ez a fajta teherszállítás tisztességes piaci körülmények között versenyképes és nem szorul állami támogatásra. Mindaddig azonban, amíg az úgynevezett RoLa-nak – azaz vasúti kamionszállításnak – meg kell fizetnie a pályahasználati díjat, a kamionok viszont lényegében nem fizetnek használatarányos útdíjat, nem egyenlők a feltételek. Ezért elkerülhetetlen a RoLa állami támogatása mindaddig, amíg be nem vezetik a kamionok használat- és szennyezés arányos útdíját – foglalt állást Jávor Benedek.

Kapcsolódó anyagok:

Végveszélyben a kamionok vasúti szállítása

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek