„A debreceniek joggal érezhetik, hogy a fejük felett döntöttek egy olyan beruházásról, amelyikről alig tudunk valamit” – mondta Gondola Zsolt Zoárd ellenzéki önkormányzati képviselő egy keddi sajtótájékoztatón a kínai CATL vállalat városban tervezett akkumulátorgyára körüli aggályokról.
Ahogyan arról a Telex is beszámolt, pénteken jelentették be a kínai gigaberuházást, amellyel a CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) a németországi után a második európai üzemét építi fel Debrecenben egy 221 hektáros területen, 3000 milliárd forint értékben.
Gondola Zsolt Zoárd szerint azonban a gyár „borzasztóan sok vizet fog igényelni”, amely így a város vízkészletét fogja veszélyeztetni.
„Debrecen alapvető ökoszisztémáját azok a Tisza felől táplált réteg- és talajvizek határozzák meg, amelyek az évtizedek óta halogatott Civaqua-program hiányában elapadóban vannak. Erre a helyzetre egy nagy vízigényű gyár telepítése nem megfelelő lépés, hiszen a mai ismereteink alapján veszélyezteti Debrecen vízkészletét, elszívva a lappangó rétegvizeket” – mondta a képviselő.
Az esetleges vízellátási problémák mellett a politikus a város Civaqua-programját is bírálta, amellyel a városvezetés a Keleti-főcsatorna vizét elvezető vezetékkel kívánja pótolni a Debrecen körül kiszáradt tavakat – a Telex az idén kiszáradt Vekeri-tó múltjáról itt írt – és több zöldterületet is a városban.

A városvezetés szerint „Debrecen jelentős vízbázissal rendelkezik, az iparfejlesztési folyamatokat a közműszolgáltatókkal egyeztetve, a város adottságait és lehetőségeit figyelembe véve tervezték meg, valamint a város gazdasága és a lakosság vízigénye is teljes mértékben kiszolgálható”. Mint írják, még a mostani extrém száraz időszakban sem kellett semmilyen korlátozó intézkedést bevezetniük.
A Civaqua-program első ütemének köszönhetően az önkormányzat szerint a város vízgazdálkodási pozíciói is javultak, Debrecen ezáltal „15 ezer liter/perc (napi 21 600 köbméter) vízhozamú vízutánpótlást kap. A Civaqua-program második üteme a tervek szerint megtriplázza ezt a kapacitást.”
Az ellenzéki képviselők további kritikájára azonban nem érkezett válasz a városvezetéstől. Gondola Zsolt Zoárd azt mondta, a tervek szerint a 9000 embert foglalkoztató gyárba részben külföldi, zömmel ázsiai dolgozókat hoznak majd.
„Szeretnénk tisztán látni, hogy valós-e ez az információ. Amennyiben az, miként fogja beilleszteni őket a városvezetés a helyi kultúrába, hogyan gondoskodnak a közlekedésükről, a lakhatásukról?” – tette fel a kérdést a képviselő, akinek az augusztus 18-i közgyűlés egyik előterjesztésével is fenntartásai vannak.
Papp László polgármester beadványának lényege szerint ugyanis az önkormányzat értékesítené a Déli Gazdasági Övezet egy 37 hektáros területét saját vállalata, a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. számára nettó 1,66 milliárd forintért, amely adásvétellel Gondola szerint így a terület kikerülne a közgyűlés közvetlen hatóköréből.
Amit nem tesz a kirakatba Debrecen fideszes vezetése az iparosítás kapcsán

A magyar külügyi vezetés kinyilvánítja az egy Kína elvét, három napra rá pedig bejelenti, hogy a régió konkurens országaival szemben Magyarországon fog megépülni a világ legnagyobb, történetesen kínai akkumulátorgyártó cégének új üzeme. A CATL gigantikus gyára Debrecenben fog létrejönni, ahol a német BMW évente 150 ezer elektromos autó gyártására készül. A Kecskeméten bővítő, szintén német Mercedes-Benz pedig máris közölte, hogy ő az első megrendelője a legkésőbb öt év múlva termőre forduló CATL-üzemnek. Vagyis: Európa legnagyobb gazdasága, Németország is haszonélvezője lesz annak, hogy Magyarország ismét Kínával bizniszel, noha még akciótervek is készülnek arra, hogy hogyan szabaduljon Európa a kínai nyersanyagoktól és termékektől való függőségtől. A folyamat kísértetiesen hasonlít azokhoz a baklövésekhez, amelyek Európa Oroszországgal szembeni kiszolgáltatottságához vezethet.
A CATL Magyarországon is egyből az élre tör: 100 gigawattórás kapacitásával több akkumulátort fog gyártani, mint a már régebben megtelepedett két dél-koreai cég, az SK Innovation és a Samsung együtt. Csakhogy éppen ez teszi veszélyessé.
Hogy miért, az kiderül a holnap megjelenő HVG-ből, valamint a hvg360-on.