A rovat kizárólagos támogatója

Új kétéltűvédelmi terelőrendszer épül a 2. sz. főút mellett Hont és Parassapuszta között. De ahogy az ügy egy évtizedig kavarogva idáig jutott, az természetvédelmi hungarikum.

2004-ben pályázatot írtak ki a 2. sz. főút út-és hídrehabilitációs munkáira. Az eredeti pályázatban nem szerepelt a kétéltűvédelmi terelőrendszer. Építését a természetvédelmi hatóság rendelte el az út Hont és Parassapuszta közötti szakaszán, a területen élő jelentős békaállomány – nagyrészt barna varangy – védelme érdekében. A terelőkerítés és a békaalagutak építése növelte a beruházás költségeit, ezért elkezdődött egy huzavona. Fellebbezések, határozatok követték egymást. A természetvédelmi hatóság az építési engedélyben és a határozatokban is kikötötte, a terelőrendszert meg kell építeni, karbantartásáról gondoskodni kell. Azt sehol nem jelölték meg, a karbantartás kinek lenne a feladata.

2005-ben elkészültek a tervek. A terelőkerítés nyomvonalát egy terepbejárás során jelölték ki. Hosszas nyomozás után sem sikerült kiderítenem, kik vettek részt ezen a bejáráson. Ami biztos: a helyszínt és a helyi békapopulációt jól ismerő, a területen közel 20 éve békamentést végző, nemzetközileg elismert biológust, Dr Puky Miklóst nem hívták meg.

2006 őszén készültek el a munkával. Az utat átvették, a terelőrendszernek nem lett gazdája. Az első állapotfelmérést 2006. november végén végeztem a területen. Már ekkor kiderült, a rendszer nem fogja betölteni a feladatát. A kerítés alatt sok helyen lyukak tátongtak, az alagutak szárazak voltak, küszöbük magas volt.

2007-ben a tavaszi vonuláskor egyértelművé vált, rossz a terelőrendszer. A békák ott másztak át a kerítésen, ahol akartak. A mentés ellenére rengeteg állatot ütöttek el az autók.  2007-től 2011-ig terepbejárások, megbeszélések követték egymást, érdemi intézkedés nem történt. A terelőkerítés állapota folyamatosan romlott. A tavaszi vonulások előtt amennyire tudtuk, kijavítottuk a hibákat, így valamennyire sikerült megvédeni az állatokat.  

Párzó barna varangyok Hont és Parassapuszta közöttPárzó barna varangyok Hont és Parassapuszta között

2011 őszén felcsillant a remény, talán lesz új terelőrendszer. Ismét volt néhány megbeszélés, terepbejárás, utána csend. Semmi nem történt.

2012 szeptemberében kaptam egy e-mail-t, volt egy terepbejárás a terelőrendszerrel kapcsolatban. Erre sem Dr. Puky Miklós, sem én nem kaptunk meghívást. Akik szervezték a bejárást, tudták, mindketten évek óta foglalkozunk a terelőrendszerrel, a szívügyünknek tekintjük.

2012. október 15-én megbeszélés és terepbejárás Honton. A meghívók időben elmentek, ennek ellenére akadtak, akik nem kapták meg.
A megbeszélésen eldőlt, szükség van egy új, polimer betonból épülő terelőrendszerre. A résztvevők megállapodtak, amint sikerül anyagi forrást szerezni, megépül. A tervrajzok röviddel a megbeszélés után elkészültek.

2013-ban év elején kiírtak egy KEOP pályázatot.
Ezt a Magyar Közút Zrt határidőre beadta. A pályázat először tartaléklistára került, végül mégis megkapták a pénzt.

2015. április 22-én közzétették a közbeszerzési pályázatot. Ajánlattételi/részvételi jelentkezési határidő: 2015. május 12.
Ezt módosították május 25-re. Döntés a nyertesről május utolsó hetében, ezután még meg kell várni, fellebbeznek-e a vesztesek, amennyiben igen, ezt is el kell bírálni. A terelőrendszer építése leghamarabb június második felében vagy július elején kezdődhet.
A hegyoldal felőli részen és a kerékpárút felőli részen is újjáépítik a terelőkerítést – ez összességében közel 3 km-es szakaszt jelent –, ezen kívül új békaalagutak beépítésére is sor kerül. Komoly, nagy beruházásról van szó. Az úttest és a kerékpárút közötti töltést az elmúlt évek alatt teljesen benőtte a növényzet, eltávolítása nem lesz könnyű.

A terelőrendszernek 2015. augusztus 15-re kell elkészülni. Csak remélni lehet, addigra valóban elkészül.
Ami érdekes:  A jelenlegi terelőrendszer építését kötelezően írták elő.
Az új terelőrendszer építésére kötelező természetvédelmi előírás nincs. Annak ellenére, hogy a pályázat mellékleteként beadott természetvédelmi fejezetet a nemrég elhúnyt Dr Puky Miklós írta. Ennyit számít egy nemzetközileg elismert biológus véleménye?
Ami biztos: mentésre továbbra is szükség lesz a területen.

Az új terelőrendszer a Pázmány utca – Parassapuszta közötti szakaszon épül meg.
A Pázmány utcától a templomig – kb. 300 méteres szakaszon – is van vonulás – igaz, lényegesen kisebb mértékű, mint a másik szakaszon – az itt vonuló állatokat az eddig alkalmazott vödrös módszerrel meg tudjuk óvni a gázolástól.
A kétéltűek jelenleg a világ egyik legveszélyeztetetteb élőlénycsoportjába tartoznak, ezért megóvásuk különösen fontos természetvédelmi feladat. A nálunk még viszonylag nagy számban előforduló fajok német nyelvterületen-Ausztria, Svájc, Németország – veszélyeztetett kategóriában vannak. A zöld varangy Svájcban kihalt, a vöröshasú unkát Németországban kihalás fenyegeti. (Forrás: www.froschnetz.ch)
Magyarországon még gyönyörködhetünk a tavaszonként felhangzó békakórusban, a zöld varangyok tücsök ciripeléséhez hasonlító hangjában, az unkák kedves „unk-unk” énekében.
Mindent el kell követni annak érdekében, hogy ez még hosszú évekig így legyen!

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bambulás helyett tájékoztottság. Iratkozz fel hírlevelünkre!

Feliratkozás

Kapcsolódó hírek